Sukupuolen ja kyvykkyyden esiintyminen lasten kuvakirjoissa
Honkala, Pinja; Kalaoja, Roosa (2024)
Honkala, Pinja
Kalaoja, Roosa
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404213990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404213990
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme tarkastelimme, miten sukupuoli ja kyvykkyys esiintyvät 2020–2022 julkaistuissa suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Tarkastelimme, kuinka sukupuolta sekä kyvykkyyttä kuvataan verbaalisesti ja visuaalisesti. Lisäksi tarkastelimme sitä, esitetäänkö kirjojen hahmot erilaisuutta korostavana vai osana tarinaa. Lastenkirjallisuutta on ennestään tutkittu monikulttuurisuuden osalta, mutta tutkimusta kyvykkyyden ja sukupuolen moninaisuudesta on vain vähän. Tutkimuksemme sukupuolen ja kyvykkyyden moninaisuudesta antaa tärkeää tietoa lastenkirjallisuuden ajankohtaisesti moninaisuudesta ja antaa kirjailijoille mahdollisuuden tarkastella kriittisesti myös tulevaa lastenkirjallisuuden sisältöä. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on edistää tasa-arvoa, moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Varhaiskasvatuksen opettajina tavoitteenamme on myös löytää tähän tehtävään sopivia lastenkirjoja, jotka representaatiollaan tukevat lapsen identiteetin kasvua.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus, jotta saimme tarkasteltua kuvien ja tekstin luomia merkityksiä. Tutkimuksen aineisto sisältää 20 suomalaista lasten kuvakirjaa 2020-luvulta. Analysoimme aineiston multimodaalisen kriittisen diskurssianalyysin keinoin, joka mahdollisti aineiston analyysin semioottisten valintojen näkökulmasta. Kävimme tekstin ja kuvat erikseen läpi, jonka jälkeen tarkastelimme toimijan ja toiminnan representaatiota.
Tutkimustulosten valossa sukupuoli esitettiin pääsääntöisesti binäärisenä tai sukupuolettomana. Tutkimukseen valikoidut teokset olivat hyvin erilaisia ja osassa oli selkeästi mietitty sukupuolta ja sen esittämistä ei perinteisten sukupuolistereotypioiden valossa. Osa teoksista taas toisinsi perinteisiä sukupuolistereotypioita. Kyvykkyyden moninaisuutta oli esitetty tutkimuksen teoksissa ikonografisin valinnoin. Sisällöllisesti kyvykkyyden moninaisuutta ilmeni iän, sukupuolen ja apuvälineiden kuvauksilla. Kyvykkyys oli pääosin kuvattu positiivisena, eikä estettä toiminnalle ollut tuotu esiin. Kyvykkyyden moninaisuus oli otannan teoksissa yleisesti ottaen vähäistä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus, jotta saimme tarkasteltua kuvien ja tekstin luomia merkityksiä. Tutkimuksen aineisto sisältää 20 suomalaista lasten kuvakirjaa 2020-luvulta. Analysoimme aineiston multimodaalisen kriittisen diskurssianalyysin keinoin, joka mahdollisti aineiston analyysin semioottisten valintojen näkökulmasta. Kävimme tekstin ja kuvat erikseen läpi, jonka jälkeen tarkastelimme toimijan ja toiminnan representaatiota.
Tutkimustulosten valossa sukupuoli esitettiin pääsääntöisesti binäärisenä tai sukupuolettomana. Tutkimukseen valikoidut teokset olivat hyvin erilaisia ja osassa oli selkeästi mietitty sukupuolta ja sen esittämistä ei perinteisten sukupuolistereotypioiden valossa. Osa teoksista taas toisinsi perinteisiä sukupuolistereotypioita. Kyvykkyyden moninaisuutta oli esitetty tutkimuksen teoksissa ikonografisin valinnoin. Sisällöllisesti kyvykkyyden moninaisuutta ilmeni iän, sukupuolen ja apuvälineiden kuvauksilla. Kyvykkyys oli pääosin kuvattu positiivisena, eikä estettä toiminnalle ollut tuotu esiin. Kyvykkyyden moninaisuus oli otannan teoksissa yleisesti ottaen vähäistä.