Valmentajan rooli yksinluistelijan motivoinnissa
Koukonen, Nea (2024)
Koukonen, Nea
2024
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203973
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsittelen valmentajien kokemuksia roolistaan yksinluistelijoiden motivaation rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Tavoitteenani on tutkia, millaiselle ymmärrykselle motivaatiosta suomalainen taitoluisteluvalmennus perustuu ja miten se vaikuttaa valmentajien toteuttamiin valmennuskäytäntöihin. Aihe on tärkeä, sillä se on juuri nyt aktiivisesti esillä yhteiskunnan ja taitoluistelumaailman keskusteluissa, mutta tietoa suomalaisten urheilijoiden motivaatiosta erityisesti valmentajien näkökulmasta on saatavilla varsin vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin lisätä tietoa suomalaisten yksinluistelijoiden motivaatioympäristöstä sekä valmentajien näkemyksistä aiheeseen.
Tutkielmani aihe liittyy vahvasti motivaation tutkimukseen, jonka pohjana on Edward Decin ja Richard Ryanin itsemääräämisteoria. Teoria käsittelee motivaation laadullista jakautumista sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon sekä motivaation vaikutusta yksilön hyvinvointiin psykologisten perustarpeiden kautta. Teoriaa on sovellettu laajasti erilaisiin konteksteihin, kuten opetukseen ja urheiluun, ja niin Deci ja Ryan kuin muutkin tutkijat ovat kehittäneet ja soveltaneet teoriaa edelleen. Teorian mukaan myös urheiluvalmennuksessa tulisi pyrkiä rakentamaan kaikkia perustarpeita tukeva sosiaalinen ympäristö.
Keräsin tutkimusaineistoni suomalaisten taitoluisteluseurojen yksinluisteluvalmentajilta avointen vastausten kyselylomakkeella. Käsittelin lomakkeen kysymyksissä motivaatiota eri näkökulmista sekä valmentajien kokemuksia ja tulevaisuuden toiveita motivoivasta valmennuksesta. Käytän tutkimuksessa analyysimenetelmänäni laadulliseen sisällönanalyysiin pohjautuvaa aineiston teemoittelua.
Tutkimukseni mukaan valmentajat kokevat valmentajan ammattitaidon, monipuolisen palautteen sekä harjoittelun urheilijalähtöisyyden olevan keskeisiä tekijöitä luistelijoiden motivaation ylläpitämiselle. Valmentajan ammattitaito -teemaan liittyvä vastuun kokemus luistelijan motivaatiosta herättää osittain ristiriitaisia näkemyksiä valmentajien keskuudessa. Kannustava, rakentava ja oivaltava palaute on yhteydessä erityisesti luistelijan kyvykkyyden kokemukseen. Urheilijalähtöisyyttä, kuten luistelijoiden osallistamista ja keskustelevaa valmentaja–luistelija-suhdetta, tukeva valmennus taas edistää yksilöt huomioivaa valmennustyyliä. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusta valmentajien vaikutuksesta urheilijoiden motivaatioon Suomessa.
Tutkielmani aihe liittyy vahvasti motivaation tutkimukseen, jonka pohjana on Edward Decin ja Richard Ryanin itsemääräämisteoria. Teoria käsittelee motivaation laadullista jakautumista sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon sekä motivaation vaikutusta yksilön hyvinvointiin psykologisten perustarpeiden kautta. Teoriaa on sovellettu laajasti erilaisiin konteksteihin, kuten opetukseen ja urheiluun, ja niin Deci ja Ryan kuin muutkin tutkijat ovat kehittäneet ja soveltaneet teoriaa edelleen. Teorian mukaan myös urheiluvalmennuksessa tulisi pyrkiä rakentamaan kaikkia perustarpeita tukeva sosiaalinen ympäristö.
Keräsin tutkimusaineistoni suomalaisten taitoluisteluseurojen yksinluisteluvalmentajilta avointen vastausten kyselylomakkeella. Käsittelin lomakkeen kysymyksissä motivaatiota eri näkökulmista sekä valmentajien kokemuksia ja tulevaisuuden toiveita motivoivasta valmennuksesta. Käytän tutkimuksessa analyysimenetelmänäni laadulliseen sisällönanalyysiin pohjautuvaa aineiston teemoittelua.
Tutkimukseni mukaan valmentajat kokevat valmentajan ammattitaidon, monipuolisen palautteen sekä harjoittelun urheilijalähtöisyyden olevan keskeisiä tekijöitä luistelijoiden motivaation ylläpitämiselle. Valmentajan ammattitaito -teemaan liittyvä vastuun kokemus luistelijan motivaatiosta herättää osittain ristiriitaisia näkemyksiä valmentajien keskuudessa. Kannustava, rakentava ja oivaltava palaute on yhteydessä erityisesti luistelijan kyvykkyyden kokemukseen. Urheilijalähtöisyyttä, kuten luistelijoiden osallistamista ja keskustelevaa valmentaja–luistelija-suhdetta, tukeva valmennus taas edistää yksilöt huomioivaa valmennustyyliä. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusta valmentajien vaikutuksesta urheilijoiden motivaatioon Suomessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8714]