Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekoälyn hyödyntäminen jalkapalloseurojen pelillisessä päätöksenteossa

Koivuniemi, Lauri (2024)

 
Avaa tiedosto
KoivuniemiLauri.pdf (400.3Kt)
Lataukset: 



Koivuniemi, Lauri
2024

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203963
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää jalkapalloseurojen pelillisessä päätöksenteossa. Jalkapalloseurojen pelillinen päätöksenteko vaihtelee sidosryhmittäin. Tutkimuksessa tehtiin rajaus kolmeen jalkapalloseuran sidosryhmään, joiden rooleja ja pelillisen päätöksenteon vastuualueita tarkasteltiin: seuran toimitusjohtajaan, päävalmentajaan ja pelaajiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia jalkapalloseurojen pelillisessä päätöksenteossa hyödynnettäviä tekoälysovelluksia on olemassa ja miten jalkapalloseurojen rajatut sidosryhmät voivat hyödyntää niitä pelillisessä päätöksenteossaan. Kandidaatintyö toteutettiin tekniikan alojen kandidaatintyön mukaisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettyjä vertaisarvioituja artikkeleita haettiin Andor- ja Scopus-tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt muut lähteet löydettiin Andor- ja Scopus-tietokannoista löytyneiden vertaisarvioitujen artikkeleiden sisältä.
Tutkimuksen tutkimusongelmana oli selvittää, miten jalkapalloseurat hyödyntävät tekoälyä pelillisessä päätöksenteossaan, sekä millaista on jalkapalloseurojen pelillinen päätöksenteko tietyissä sidosryhmissä. Tutkimusongelmaa pyrittiin ratkaista päätutkimuskysymyksen avulla ja sitä tuettiin apututkimuskysymyksien avulla. Tutkimuksen päätutkimuskysymys oli: Miten tekoälyä voidaan hyödyntää jalkapalloseurojen pelillisessä päätöksenteossa? ja apututkimuskysymykset olivat: Mitkä ovat jalkapalloseurojen pelillisen päätöksenteon vastuualueet toimitusjohtajalla, päävalmentajalla ja pelaajilla?, Mitä jalkapallossa hyödynnettäviä tekoälysovelluksia on olemassa ja miten niitä voidaan hyödyntää jalkapalloseurojen pelillisessä päätöksenteossa tutkimuksessa rajatuissa sidosryhmissä? sekä Miten tekoälysovelluksia voidaan hyödyntää datan prosessoimisessa ja ennustusten luomisessa jalkapalloseurojen päätöksenteon yhteydessä?
Tutkimuksessa löydettiin, että tekoälyn hyödyntäminen jalkapalloseurojen pelillisessä päätöksenteossa painottuu vahvasti datan käsittelyyn, analysointiin ja ennustusten luomiseen. Konkreettisia tekoälysovelluksia, joita tutkimuksessa löydettiin, olivat erilaiset koneoppimismallit, kuten erilaiset regressiomallit tai tukivektorikoneet, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi erilaisten ennustusten luomisessa sekä tietokonenäkö ja neuroverkot. Esimerkiksi tietokonenäkö mahdollistaa tarkan pelianalysoinnin muun muassa videomateriaalista keräten dataa esimerkiksi ottelutapahtumista ja pelaajista. Tätä dataa voidaan taas hyödyntää sidosryhmien päätöksenteon yhteydessä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste