Koulukiusaamisen diskurssit Yleisradion uutisoinnissa
Kyllönen, Joona (2024)
Kyllönen, Joona
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203953
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Yleisradion uutisoinnin muodostamia mediadiskursseja koulukiusaamisesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista kuvaa media luo koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa selvitetään myös, kuinka koulukiusaamista koskevat mediadiskurssit ovat muuttuneet vuosituhannen alusta siirryttäessä tähän päivään.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi. Sosiaalisen konstruktionismin analyysimetodeista tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysiä. Tutkimuksen aineistona toimi kolmekymmentä Yleisradion uutisartikkelia aikaväliltä 27.6.2001-11.12.2020, joita analysoitiin diskurssianalyysillä. Aineistosta nousi esiin kolme päädiskurssia, jotka olivat esiintyvyysdiskurssi, ehkäisydiskurssi ja vaikutusdiskurssi. Vuosituhannen alussa esiintyneet diskurssit eivät poikenneet sisällöllisesti vuoden 2020 diskursseista, mutta diskursseja esiintyi määrällisesti enemmän.
Yleisradion uutiset luovat kuvaa, jossa kiusaaminen on yhä ajankohtainen ongelma. Koulukiusaaminen on vähentynyt määrällisesti, mutta se on saavuttanut uusia ja entistä raaempia muotoja. Ongelman ratkaisemiseksi uutiset peräänkuuluttavat jokaisen yksilön vastuuta kiusaamisen ehkäisyssä.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi. Sosiaalisen konstruktionismin analyysimetodeista tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysiä. Tutkimuksen aineistona toimi kolmekymmentä Yleisradion uutisartikkelia aikaväliltä 27.6.2001-11.12.2020, joita analysoitiin diskurssianalyysillä. Aineistosta nousi esiin kolme päädiskurssia, jotka olivat esiintyvyysdiskurssi, ehkäisydiskurssi ja vaikutusdiskurssi. Vuosituhannen alussa esiintyneet diskurssit eivät poikenneet sisällöllisesti vuoden 2020 diskursseista, mutta diskursseja esiintyi määrällisesti enemmän.
Yleisradion uutiset luovat kuvaa, jossa kiusaaminen on yhä ajankohtainen ongelma. Koulukiusaaminen on vähentynyt määrällisesti, mutta se on saavuttanut uusia ja entistä raaempia muotoja. Ongelman ratkaisemiseksi uutiset peräänkuuluttavat jokaisen yksilön vastuuta kiusaamisen ehkäisyssä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]