Tukiviittomat pedagogisen tuen menetelmänä varhaiskasvatuksessa : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Janka-Murros, Laura; Mattila, Heidi (2024)
Janka-Murros, Laura
Mattila, Heidi
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193916
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella tukiviittomien käyttöä varhaiskasvatuksessa etenkin yhtenä pedagogisen tuen menetelmänä. Tukiviittomien käytöllä varhaiskasvatusryhmässä voidaan varmistaa esteetön vuorovaikutus kaikille lapsille ja näin ollen tukiviittomien käytöllä parannetaan mahdollisuuksia myös inkluusion toteutumiselle varhaiskasvatusryhmässä. Tukiviittomien käyttö rikastuttaa myös lapsen kielenkehitystä ja helpottaa esimerkiksi uusien sanojen oppimista ja puhutun viestin ymmärtämistä. Tukiviittomien käyttö mahdollistaa myös sen, että kaikki lapset ovat tasa-arvoisessa asemassa ja esimerkiksi kielenkehityksen häiriö ei ole este kommunikoinnille ja ryhmässä toimimiselle.
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodeja käyttäen vastauksia kahteen etukäteen määrittelemäämme tutkimuskysymykseen. Ensimmäisen tutkimuskysymyksemme tuloksena saimme selville sen, että tukiviittomat paransivat esteetöntä vuorovaikutusta lapsiryhmässä. Toisen tutkimuskysymyksemme tulosten perusteella tukiviittomien käyttö lapsiryhmässä paransi myös mahdollisuuksia inkluusion toteutumiselle ja tasa-arvoisessa vuorovaikutuksessa olemiselle. Vastasimme kahteen tutkimuskysymykseemme käyttämällä systemaattisen tiedonhaun avulla löytämiämme tutkimusartikkeleita. Löytämämme artikkelit koskivat vuorovaikutusta, inkluusiota sekä pedagogista tukea. Rajasimme tutkimusaineistoa hakukriteerien avulla. Hakukriteereitä olivat esimerkiksi se, että kaikki valitsemamme tutkimusartikkelit olivat vertaisarvioituja, eivätkä keskittyneet vain johonkin tiettyyn maahan.
Tutkimusaineistomme koostui yhteensä yhdeksästä tieteellisestä tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelit olivat pääosin englanninkielisiä. Analysoimme kerättyä aineistoa käyttämällä apuna teemoittelua. Tutkimustulostemme perusteella toteamme, että tukiviittomien käytöllä voidaan rikastuttaa kaikkien varhaiskasvatusryhmässä olevien lasten kieltä ja kielenkehitystä, parantaa ryhmän välistä vuorovaikutusta ja näin ollen parantaa myös inkluusion toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodeja käyttäen vastauksia kahteen etukäteen määrittelemäämme tutkimuskysymykseen. Ensimmäisen tutkimuskysymyksemme tuloksena saimme selville sen, että tukiviittomat paransivat esteetöntä vuorovaikutusta lapsiryhmässä. Toisen tutkimuskysymyksemme tulosten perusteella tukiviittomien käyttö lapsiryhmässä paransi myös mahdollisuuksia inkluusion toteutumiselle ja tasa-arvoisessa vuorovaikutuksessa olemiselle. Vastasimme kahteen tutkimuskysymykseemme käyttämällä systemaattisen tiedonhaun avulla löytämiämme tutkimusartikkeleita. Löytämämme artikkelit koskivat vuorovaikutusta, inkluusiota sekä pedagogista tukea. Rajasimme tutkimusaineistoa hakukriteerien avulla. Hakukriteereitä olivat esimerkiksi se, että kaikki valitsemamme tutkimusartikkelit olivat vertaisarvioituja, eivätkä keskittyneet vain johonkin tiettyyn maahan.
Tutkimusaineistomme koostui yhteensä yhdeksästä tieteellisestä tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelit olivat pääosin englanninkielisiä. Analysoimme kerättyä aineistoa käyttämällä apuna teemoittelua. Tutkimustulostemme perusteella toteamme, että tukiviittomien käytöllä voidaan rikastuttaa kaikkien varhaiskasvatusryhmässä olevien lasten kieltä ja kielenkehitystä, parantaa ryhmän välistä vuorovaikutusta ja näin ollen parantaa myös inkluusion toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]