Varhaiskasvatuksen johtamisjärjestelyt ja päiväkodin johtajien työhyvinvointi
Välimäki, Ulla (2024)
Välimäki, Ulla
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193902
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia päiväkodin johtajien työhyvinvointia ja johtamisjärjestelyiden, kuten apulaisjohtajajärjestelyiden ja henkilöstön määrän yhteyttä työhyvinvointiin. Päiväkodin johtajien muuttuva työ ja vaihtelevat johtamisjärjestelyt ovat olleet esillä viime vuosina, mutta päiväkodin johtajien työhyvinvointia ja sen yhteyttä johtamisjärjestelyihin ei ole tutkittu. Tässä tutkielmassa työhyvinvointia lähestytään negaationa työperäisen stressin kautta.
Tutkielman aineisto on Tampereen yliopiston Varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi: Organisatoriset tekijät ja alanvaihto (VOA) -tutkimusprojektin johtajakyselyn osa-aineisto. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselyllä syksyllä 2022 ja siihen vastasi 96 päiväkodin johtajaa. Aineistoa analysoitiin määrällisillä tutkimusmenetelmillä kuvailevien tunnuslukujen, faktorianalyysin, korrelaatioanalyysien, riippumattomien otosten t-testien ja lineaaristen regressioanalyysien avulla.
Tulosten mukaan päiväkodin johtajilla oli jonkin verran työperäistä stressiä. Johtamisjärjestelyt olivat joiltain osin yhteydessä johtajien työhyvinvointiin. Apulaisjohtajaresurssilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä johtajien työperäiseen stressiin. Sen sijaan henkilöstön määrä ja päiväkodin johtamiskokemus olivat yhteydessä työperäiseen stressiin. Johdettavan henkilöstön määrän kasvaessa päiväkodin johtajien työperäinen stressi lisääntyi. Päiväkodin johtamiskokemuksen lisääntyessä taas johtajien työperäinen stressi väheni.
Tutkielman tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Johtamisjärjestelyistä johdettavan henkilöstön määrällä on tämän tutkielman perusteella yhteys päiväkodin johtajien työhyvinvointiin ja työperäiseen stressiin. Lisätutkimuksia tarvitaan kattavamman käsityksen saamiseksi johtamisjärjestelyiden ja organisatoristen tekijöiden yhteydestä työhyvinvointiin varhaiskasvatuksessa. Tästä tutkielmasta voidaan kuitenkin tehdä joitakin tärkeitä huomioita päiväkodin johtajien hyvinvoinnista ja johtamisjärjestelyistä. Näitä huomioita voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä varhaiskasvatuksen johtamisjärjestelyitä kunnissa ja yksityisissä varhaiskasvatuksen organisaatioissa.
Tutkielman aineisto on Tampereen yliopiston Varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi: Organisatoriset tekijät ja alanvaihto (VOA) -tutkimusprojektin johtajakyselyn osa-aineisto. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselyllä syksyllä 2022 ja siihen vastasi 96 päiväkodin johtajaa. Aineistoa analysoitiin määrällisillä tutkimusmenetelmillä kuvailevien tunnuslukujen, faktorianalyysin, korrelaatioanalyysien, riippumattomien otosten t-testien ja lineaaristen regressioanalyysien avulla.
Tulosten mukaan päiväkodin johtajilla oli jonkin verran työperäistä stressiä. Johtamisjärjestelyt olivat joiltain osin yhteydessä johtajien työhyvinvointiin. Apulaisjohtajaresurssilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä johtajien työperäiseen stressiin. Sen sijaan henkilöstön määrä ja päiväkodin johtamiskokemus olivat yhteydessä työperäiseen stressiin. Johdettavan henkilöstön määrän kasvaessa päiväkodin johtajien työperäinen stressi lisääntyi. Päiväkodin johtamiskokemuksen lisääntyessä taas johtajien työperäinen stressi väheni.
Tutkielman tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Johtamisjärjestelyistä johdettavan henkilöstön määrällä on tämän tutkielman perusteella yhteys päiväkodin johtajien työhyvinvointiin ja työperäiseen stressiin. Lisätutkimuksia tarvitaan kattavamman käsityksen saamiseksi johtamisjärjestelyiden ja organisatoristen tekijöiden yhteydestä työhyvinvointiin varhaiskasvatuksessa. Tästä tutkielmasta voidaan kuitenkin tehdä joitakin tärkeitä huomioita päiväkodin johtajien hyvinvoinnista ja johtamisjärjestelyistä. Näitä huomioita voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä varhaiskasvatuksen johtamisjärjestelyitä kunnissa ja yksityisissä varhaiskasvatuksen organisaatioissa.