"Tuki toteutuu opettajan selkänahasta" : Luokanopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumisesta
Lähdesmäki, Jenny; Tervo, Veera (2024)
Lähdesmäki, Jenny
Tervo, Veera
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193896
Tiivistelmä
Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Oppimisen ja koulunkäynnin tuella viitataan kolmiportaisen tuen malliin, jonka tasot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Kolmiportaisen tuen tavoitteena on mahdollistaa oppilaiden tuen huomioiminen varhaisessa vaiheessa. Inkluusion myötä tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrä yleisopetuksessa on kasvanut, joten luokanopettajalla on yhä suurempi vastuu tuen toteutumisesta.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiseen. Lisäksi tutkimme, millaisiksi luokanopettajat kokevat valmiutensa oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttajina. Tutkimuksen aineistona käytettiin REAL-tutkimuskeskuksen sekundääriaineistoa, jossa opettajat olivat arvioineet tuen toteutumista luokassaan. Lopulliseen aineistoon valikoitui 74 luokanopettajan vastausta.
Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Analyysin avulla erottelimme luokanopettajien vastauksista neljä eri tuen toteutumiseen vaikuttavaa pääteemaa, jotka ovat resurssit, moniammatillinen yhteistyö, minäpystyvyys ja kolmiportainen tuki. Arvioimme oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumista näiden pääteemojen valossa sekä sitä, miten ne vaikuttavat luokanopettajien henkilökohtaisiin kokemuksiin tuen toteuttamisesta.
Tutkimuksemme tuloksena havaitsimme polarisaatiota luokanopettajien kokemuksissa tuen toteutumisesta. Toiset opettajista kokivat tuen toteutuvan hyvin sekä resurssit ja omat valmiutensa riittäviksi. Suurin osa opettajista kuitenkin kuvaili tuen toteutuvan huonosti ja resurssit riittämättömiksi suhteessa tuen tarpeeseen. Lisäksi oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiseen vaikuttavat tekijät olivat yhteydessä toisiinsa niin myönteisessä kuin negatiivisessa valossa. Osa vastaajista koki riittämättömien resurssien heikentävän esimerkiksi moniammatillista yhteistyötä tai kolmiportaisen tuen toteutumista. Toisaalta moniammatillinen yhteistyö saattoi parantaa opettajien kokemia valmiuksia tuen toteuttajana. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumisessa on puutteita ja tilanteen korjaaminen vaatii nykyistä enemmän resursseja.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiseen. Lisäksi tutkimme, millaisiksi luokanopettajat kokevat valmiutensa oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttajina. Tutkimuksen aineistona käytettiin REAL-tutkimuskeskuksen sekundääriaineistoa, jossa opettajat olivat arvioineet tuen toteutumista luokassaan. Lopulliseen aineistoon valikoitui 74 luokanopettajan vastausta.
Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Analyysin avulla erottelimme luokanopettajien vastauksista neljä eri tuen toteutumiseen vaikuttavaa pääteemaa, jotka ovat resurssit, moniammatillinen yhteistyö, minäpystyvyys ja kolmiportainen tuki. Arvioimme oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumista näiden pääteemojen valossa sekä sitä, miten ne vaikuttavat luokanopettajien henkilökohtaisiin kokemuksiin tuen toteuttamisesta.
Tutkimuksemme tuloksena havaitsimme polarisaatiota luokanopettajien kokemuksissa tuen toteutumisesta. Toiset opettajista kokivat tuen toteutuvan hyvin sekä resurssit ja omat valmiutensa riittäviksi. Suurin osa opettajista kuitenkin kuvaili tuen toteutuvan huonosti ja resurssit riittämättömiksi suhteessa tuen tarpeeseen. Lisäksi oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiseen vaikuttavat tekijät olivat yhteydessä toisiinsa niin myönteisessä kuin negatiivisessa valossa. Osa vastaajista koki riittämättömien resurssien heikentävän esimerkiksi moniammatillista yhteistyötä tai kolmiportaisen tuen toteutumista. Toisaalta moniammatillinen yhteistyö saattoi parantaa opettajien kokemia valmiuksia tuen toteuttajana. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumisessa on puutteita ja tilanteen korjaaminen vaatii nykyistä enemmän resursseja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]