Vuorovaikutus henkilöjohtamisessa : Henkilöjohtamisen vuorovaikutustekijät Tampereen teknillisessä yliopistossa
Eskelinen, Pekka (2024)
Eskelinen, Pekka
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193886
Tiivistelmä
Akateemisen työn itsenäisen luonteen takia johtamiselta vaaditaan vahvaa kaksisuuntaisuutta eli vuorovaikutusta johtajan ja johdettavien kesken. Onnistuneella henkilöstöjohtamisella on merkittävä vaikutus työhyvinvointiin ja työympäristön toimivuuteen.
Tämä tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Tampereen teknillisen yliopiston henkilöjohtamisen vuorovaikutustekijöitä opettajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Tampereen teknillisen yliopiston opettajille suunnatulla kyselytutkimuksella kerätty tutkimusaineisto (n 30) käsitti vastaukset 67 väittämään. Aineisto kerättiin Evolute-järjestelmän MIF-työkalulla (Management of Interaction Factors / Johtamisen vuorovaikutustekijät, MIF), joka kehitettiin tätä tutkimusta varten. Evolute-järjestelmää käytettiin aineiston analyysiin. Se perustuu sumeaan logiikkaan.
Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Miten alaisen resursseista, osaamisesta, tuesta, hyvinvoinnista ja työvälineistä huolehditaan? 2. Miten tiedottaminen, tiedon välittäminen ja palautteen antaminen ja saaminen onnistuu? 3. Miten ryhmäytyminen, sitoutuminen ja tavoitteiden asettaminen onnistuu?
Tutkimuksen perusteella johtamisen vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä tilannetietoisuus, luottamus, osallistaminen ja sitoutuminen olivat hyvällä tasolla yliopisto-opettajien kokemana. Stressinsietokyvyn suhteen nykytila oli keskitason alarajalla eikä tilanteen odotettu kovinkaan paranevan. Kyselyn toistamalla ja tuloksia vertaamalla olisi mahdollista saada tietoa organisaatiossa ja työympäristössä tapahtuneiden muutosten mahdollisista vaikutuksista.
Tämä tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Tampereen teknillisen yliopiston henkilöjohtamisen vuorovaikutustekijöitä opettajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Tampereen teknillisen yliopiston opettajille suunnatulla kyselytutkimuksella kerätty tutkimusaineisto (n 30) käsitti vastaukset 67 väittämään. Aineisto kerättiin Evolute-järjestelmän MIF-työkalulla (Management of Interaction Factors / Johtamisen vuorovaikutustekijät, MIF), joka kehitettiin tätä tutkimusta varten. Evolute-järjestelmää käytettiin aineiston analyysiin. Se perustuu sumeaan logiikkaan.
Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Miten alaisen resursseista, osaamisesta, tuesta, hyvinvoinnista ja työvälineistä huolehditaan? 2. Miten tiedottaminen, tiedon välittäminen ja palautteen antaminen ja saaminen onnistuu? 3. Miten ryhmäytyminen, sitoutuminen ja tavoitteiden asettaminen onnistuu?
Tutkimuksen perusteella johtamisen vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä tilannetietoisuus, luottamus, osallistaminen ja sitoutuminen olivat hyvällä tasolla yliopisto-opettajien kokemana. Stressinsietokyvyn suhteen nykytila oli keskitason alarajalla eikä tilanteen odotettu kovinkaan paranevan. Kyselyn toistamalla ja tuloksia vertaamalla olisi mahdollista saada tietoa organisaatiossa ja työympäristössä tapahtuneiden muutosten mahdollisista vaikutuksista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]