Videopelien saavutettavuus värisokeille
Nikkilä, Emmi (2024)
Nikkilä, Emmi
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404193874
Tiivistelmä
Noin 5 %:lla populaatiosta on jonkinlainen poikkeama värinäössä, joka tunnetaan myös värisokeutena. Käytännössä värisokeus ilmenee värisokealla vaikeutena erottaa tiettyjä värejä toisistaan. Videopelit ovat kasvaneet merkitykselliseksi vapaa-ajan vietteen ja kulttuurin muodoksi. Monet pelit käyttävät runsaasti visuaalisia elementtejä oleellisena osana pelimekaniikkoja ja tarinankerrontaa. Tämän vuoksi poikkeamat värinäössä voivat vaikuttaa videopelien pelaamiseen. Värisokealla pelaajalla voi olla vaikeuksia tulkita pelin väreillä kommunikoimaa informaatiota. Värisokea pelaaja voi esimerkiksi olla kykenemätön erottamaan joitain pelielementtejä toisistaan. Pelaajan pelikokemus voi kärsiä toimintarajoitteen takia. Jotkin pelit voivat olla vaikeita tai käytännössä mahdottomia pelata. Tämän vuoksi on tärkeää pyrkiä tekemään videopeleistä saavutettavia värisokeille.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii selvittämään värisokeuden vaikutusta videopelien pelaamiseen ja miten näitä vaikutuksia voidaan ottaa huomioon. Tutkielma keskittyy sekä pelaajan, että suunnittelijan näkökulmiin. Pelaajien näkökulmasta tarkastellaan pelaajille saatavilla olevaa videopelien ulkopuolista teknologiaa. Suunnittelijoiden puolesta keskitytään koulutukseen ja saavutettavien pelien toteutukseen. Lähteinä on käytetty alan artikkeleita ja nettilähteitä. Tutkielmassa käsiteltyjä konsepteja havainnollistamaan on tutkielmassa hyödynnetty esimerkkinä muutamaa kohtuullisen viimeaikaista pelijulkaisua.
Tutkielman tuloksissa pelaajille suunnattujen teknologioiden hyödyllisyys osoittautui kyseenalaiseksi. Teknologioiden toimivuudesta ei ollut vahvaa näyttöä ja käyttökokemukseen keskittyvä tutkimus on vähäistä. Pelialan toimijat ottavat värisokeuden huomioon hyvin vaihtelevasti yrityksestä ja tuotteesta riippuen. Tietoisuus värisokeudesta ja saavutettavuudesta vaikuttaa kuitenkin lisääntyneen alalla. Värisokeuden vaikutuksesta videopeleihin on tehty melko niukasti tukimusta, joka on voinut vaikuttaa tutkielman tuloksiin. Kirjallisuuden vähäisyyden vuoksi tutkielman tuloksia voidaan pitää puutteellisina.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii selvittämään värisokeuden vaikutusta videopelien pelaamiseen ja miten näitä vaikutuksia voidaan ottaa huomioon. Tutkielma keskittyy sekä pelaajan, että suunnittelijan näkökulmiin. Pelaajien näkökulmasta tarkastellaan pelaajille saatavilla olevaa videopelien ulkopuolista teknologiaa. Suunnittelijoiden puolesta keskitytään koulutukseen ja saavutettavien pelien toteutukseen. Lähteinä on käytetty alan artikkeleita ja nettilähteitä. Tutkielmassa käsiteltyjä konsepteja havainnollistamaan on tutkielmassa hyödynnetty esimerkkinä muutamaa kohtuullisen viimeaikaista pelijulkaisua.
Tutkielman tuloksissa pelaajille suunnattujen teknologioiden hyödyllisyys osoittautui kyseenalaiseksi. Teknologioiden toimivuudesta ei ollut vahvaa näyttöä ja käyttökokemukseen keskittyvä tutkimus on vähäistä. Pelialan toimijat ottavat värisokeuden huomioon hyvin vaihtelevasti yrityksestä ja tuotteesta riippuen. Tietoisuus värisokeudesta ja saavutettavuudesta vaikuttaa kuitenkin lisääntyneen alalla. Värisokeuden vaikutuksesta videopeleihin on tehty melko niukasti tukimusta, joka on voinut vaikuttaa tutkielman tuloksiin. Kirjallisuuden vähäisyyden vuoksi tutkielman tuloksia voidaan pitää puutteellisina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]