Miten oppilaat hahmottavat misinformaation verkkoympäristössä? : Rokotusteorian mukainen opetuskokeilu
Eiste, Eemeli (2024)
Eiste, Eemeli
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404173726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404173726
Tiivistelmä
Kriittinen lukutaito, ajattelu ja analysointi verkkoympäristössä ovat modernin ajan merkittäviä taitoja. Avoimet verkot ovat mahdollistaneet kenelle tahansa informaation jakamisen samalla, kun vastuu informaation paikkansapitävyyden arvioinnista on siirtynyt lukijalle. Lukemista ja tekstien luotettavuuden arviointia on tutkittu laajalti, mutta laadullista tietoa siitä, miten nuoret näkevät misinformaatiota verkossa ei kotimaisessa kontekstissa juurikaan ole. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia harhaanjohtavia tekijöitä oppilaat tuottivat osana rokotusteorian ennaltaehkäisevään työskentelyyn perustuvaa Huuhaa-tehdas nimistä työpajaa sekä millaisia etuja ja haasteita työpajalla oli kouluympäristössä.
Aineisto kerättiin osana kahden pirkanmaalaisen yhdeksännen luokan yhteiskuntaopin opetusta. Tutkimukseen osallistui noin 30 oppilasta, jotka jakautuivat seitsemään ryhmään. Oppilailta kerättiin työpajan jälkeen työskentelyssä käytetyt suunnittelulomakkeet sekä posterit, jotka esittivät valeinformaatiota sisältävää julkaisua. Lisäksi ryhmien opettajaa haastateltiin viimeisen oppitunnin jälkeen. Aineisto analysoitiin teoriaohjatun laadullisen sisällönanalyysin menetelmin hyödyntäen sisällön erittelyä.
Oppilaat painottivat tuotoksissaan misinformaation elementeistä pyrkimystä voimakkaan tunnereaktion herättämiseen sekä voimakkaita visuaalisia elementtejä. Muilta osin oppilaiden tuotokset sisälsivät tasaisesti erilaisia misinformaation elementtejä. Rokotusteorian mukaisen työpajan etuja vaikuttivat olleen oppilaiden motivointi työskentelyyn sekä työskentelyn mielekkyys. Haasteita tuotti opettajan kompetenssi aiheeseen liittyen sekä potentiaaliset oppilaille jo muodostuneet voimakkaat uskomukset käsiteltäviin aiheisiin liittyen.
Oppilaiden tuottamat harhaanjohtavat tekijät vastaavat pitkälti tiedon luotettavuuden arvioinnin osa-alueita. Tuotoksen painottivat erityisesti omalle julkaisualustalleen tyypillisiä piirteitä. Työpajasta voidaan saada merkittävimmät hyödyt, kun varmistetaan työskentelyn oikea-aikaisuus, riittävä aika ja laajuus työskentelylle sekä opettajien kompetenssi. Tällöin voidaan varmistua rokotusteorian mukaisen työskentelyn eettisestä toteuttamisesta. Ennaltaehkäisevän työskentelyn lisäksi on huolehdittava riittävistä mahdollisesti jo muodostuneita vääriä uskomuksia korjaavista toimenpiteistä.
Aineisto kerättiin osana kahden pirkanmaalaisen yhdeksännen luokan yhteiskuntaopin opetusta. Tutkimukseen osallistui noin 30 oppilasta, jotka jakautuivat seitsemään ryhmään. Oppilailta kerättiin työpajan jälkeen työskentelyssä käytetyt suunnittelulomakkeet sekä posterit, jotka esittivät valeinformaatiota sisältävää julkaisua. Lisäksi ryhmien opettajaa haastateltiin viimeisen oppitunnin jälkeen. Aineisto analysoitiin teoriaohjatun laadullisen sisällönanalyysin menetelmin hyödyntäen sisällön erittelyä.
Oppilaat painottivat tuotoksissaan misinformaation elementeistä pyrkimystä voimakkaan tunnereaktion herättämiseen sekä voimakkaita visuaalisia elementtejä. Muilta osin oppilaiden tuotokset sisälsivät tasaisesti erilaisia misinformaation elementtejä. Rokotusteorian mukaisen työpajan etuja vaikuttivat olleen oppilaiden motivointi työskentelyyn sekä työskentelyn mielekkyys. Haasteita tuotti opettajan kompetenssi aiheeseen liittyen sekä potentiaaliset oppilaille jo muodostuneet voimakkaat uskomukset käsiteltäviin aiheisiin liittyen.
Oppilaiden tuottamat harhaanjohtavat tekijät vastaavat pitkälti tiedon luotettavuuden arvioinnin osa-alueita. Tuotoksen painottivat erityisesti omalle julkaisualustalleen tyypillisiä piirteitä. Työpajasta voidaan saada merkittävimmät hyödyt, kun varmistetaan työskentelyn oikea-aikaisuus, riittävä aika ja laajuus työskentelylle sekä opettajien kompetenssi. Tällöin voidaan varmistua rokotusteorian mukaisen työskentelyn eettisestä toteuttamisesta. Ennaltaehkäisevän työskentelyn lisäksi on huolehdittava riittävistä mahdollisesti jo muodostuneita vääriä uskomuksia korjaavista toimenpiteistä.