Sukupuolen representaatiot perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 aikaisissa aapisissa
Lahtinen, Henni (2024)
Lahtinen, Henni
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404173722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404173722
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena ovat sukupuolen representaatiot vuonna 2014 julkaistun, vuonna 2016 voimaan astuneen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden aikaisissa aapisissa. Tarkoitukseni oli selvittää, kuinka sukupuolta kuvataan aapisissa verbaalisesti ja visuaalisesti. Tutkimukselle keskeinen teoria liittyy sukupuoleen peruskoulukontekstissa. Erityisen keskeisinä käsitteinä tarkastelin oppikirjallisuutta, sukupuolen stereotypioita ja sukupuolisensitiivisyyttä peruskoulussa.
Tutkimusaineistona toimi neljä suomalaista aapista Tampereen seudun kirjastoista. Tärkein aineiston valintakriteeri oli julkaisuvuosi, koska aapisten tuli olla vuonna 2016 tai sen jälkeen uuden painoksen saanut tai julkaistu. Toteutin valitsemalleni aineistolle oppikirjatutkimuksissa tyypillisen sisällönanalyysin. Teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ohjasi sosiaalisen konstruktionismin teoria, jonka mukaan kielen ja kuvien luomat merkitykset rakentavat todellisuutta.
Tutkimustuloksissa nostin aineistosta sukupuolen representaatioihin liittyvät seitsemän teemaa. Teemat ovat sukupuolen moninaisuus, ulkonäkö, aikuiset roolimalleina, leikit ja harrastukset, ihmissuhteet, tunteiden ilmaisu ja säätely sekä perusluonne. Useimmissa teemoissa sukupuolta tuotetaan sekä verbaalisesti että visuaalisesti, ja representaatiot sekä uusintavat että rikkovat sukupuolen stereotypioita. Ulkonäkö ja aikuiset roolimalleina ovat eniten stereotypioita uusintavia teemoja. Puolestaan perusluonne sekä leikit ja harrastukset rikkovat sukupuolen stereotypioita voimakkaimmin. Sukupuolen moninaisuus ilmenee aapisissa heikosti. Kahta eläinhahmoa lukuun ottamatta aapisten päähenkilöt voidaan sijoittaa binääriseen sukupuolijakoon. Sijoittaminen on mahdollista hahmojen ulkonäön, nimen tai hahmoon kohdistettujen määritelmien perusteella.
Tutkimukseni osoittaa, että nykyisen opetussuunnitelman aikaisissa aapisissa sukupuoliroolit saavat visuaalisesti ja verbaalisesti moninaisia representaatioita. Representaatioiden moninaisuus viittaa siihen, että tyttö- ja poikaoppilaiden yksilöllisyys ja yhdenvertaisuus huomioidaan kouluissa hyvin. Sukupuolen representaatiot aapisissa voivat kuitenkin edelleen lisätä sukupuoliristiriitaa niillä lapsilla, joiden sukupuoli ei sovi binääriseen sukupuolijakoon. Kouluissa tulisikin kiinnittää sukupuolen representaatioihin ja sukupuolen moninaisuuteen paremmin huomiota oppikirjoja valitessa, jotta jokainen lapsi voi kokea tulevansa materiaaleissa näkyväksi.
Tutkimusaineistona toimi neljä suomalaista aapista Tampereen seudun kirjastoista. Tärkein aineiston valintakriteeri oli julkaisuvuosi, koska aapisten tuli olla vuonna 2016 tai sen jälkeen uuden painoksen saanut tai julkaistu. Toteutin valitsemalleni aineistolle oppikirjatutkimuksissa tyypillisen sisällönanalyysin. Teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ohjasi sosiaalisen konstruktionismin teoria, jonka mukaan kielen ja kuvien luomat merkitykset rakentavat todellisuutta.
Tutkimustuloksissa nostin aineistosta sukupuolen representaatioihin liittyvät seitsemän teemaa. Teemat ovat sukupuolen moninaisuus, ulkonäkö, aikuiset roolimalleina, leikit ja harrastukset, ihmissuhteet, tunteiden ilmaisu ja säätely sekä perusluonne. Useimmissa teemoissa sukupuolta tuotetaan sekä verbaalisesti että visuaalisesti, ja representaatiot sekä uusintavat että rikkovat sukupuolen stereotypioita. Ulkonäkö ja aikuiset roolimalleina ovat eniten stereotypioita uusintavia teemoja. Puolestaan perusluonne sekä leikit ja harrastukset rikkovat sukupuolen stereotypioita voimakkaimmin. Sukupuolen moninaisuus ilmenee aapisissa heikosti. Kahta eläinhahmoa lukuun ottamatta aapisten päähenkilöt voidaan sijoittaa binääriseen sukupuolijakoon. Sijoittaminen on mahdollista hahmojen ulkonäön, nimen tai hahmoon kohdistettujen määritelmien perusteella.
Tutkimukseni osoittaa, että nykyisen opetussuunnitelman aikaisissa aapisissa sukupuoliroolit saavat visuaalisesti ja verbaalisesti moninaisia representaatioita. Representaatioiden moninaisuus viittaa siihen, että tyttö- ja poikaoppilaiden yksilöllisyys ja yhdenvertaisuus huomioidaan kouluissa hyvin. Sukupuolen representaatiot aapisissa voivat kuitenkin edelleen lisätä sukupuoliristiriitaa niillä lapsilla, joiden sukupuoli ei sovi binääriseen sukupuolijakoon. Kouluissa tulisikin kiinnittää sukupuolen representaatioihin ja sukupuolen moninaisuuteen paremmin huomiota oppikirjoja valitessa, jotta jokainen lapsi voi kokea tulevansa materiaaleissa näkyväksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]