Miten 07th Expansionin visuaalinen romaani Umineko no Naku Koro ni kannustaa interaktiivisuuteen: Kunnes lokit laulavat -teoksen multimodaalinen analyysi
Lemponen, Alfa (2024)
Lemponen, Alfa
2024
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404103437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404103437
Tiivistelmä
Umineko no Naku Koro ni, (kunnes lokit laulavat) on visuaalinen romaani, joka on ostettavissa Stream-sivustolta ja toimii Windows 7 -järjestelmästä ylöspäin. Visuaalinen romaani on Japanissa 2000-luvun jälkeen yleistynyt tarinan kerronnan tapa, jonka alustana yleensä toimii internet tai/ja tietokone. Teokset ovat intermediaalisia ja hyödyntävät elokuvamaisia ääniefektejä, videopelien kaltaista interaktiivisuutta ja kirjallisuuden tarinankerrontaa tekstin muodossa. Umineko no Naku Koro ni visuaalisen romaanin on luonut doujin tiimi 07th Expansion. Käsittelen tässä kanditutkielmassani vain neljää ensimmäistä lukua teoksen pituuden vuoksi. Umineko no Naku Koro ni on yksi pisimmistä visuaalisista romaaneista, jonka ensimmäisen osuuden luku kestää arviolta noin 76 tuntia. Katsoin teoksen Alchemist-versiona ja englanninkielisenä käännöksenä. Visuaalisesta romaanista on olemassa eri versioita ja tällä hetkellä kolme tunnetuinta on jaettu taiteilijoiden mukaan, joista alkuperäistä on työstänyt 竜騎士07 (Ryuukishi07). Tätä seurasi kaksi muuta versiota Alchemist- ja OIZUMI -yhtiön teettämänä.
Lähestyn teosta narratologian, intermediaalisuuden, multimodaalisuuden ja lajitutkimuksen näkökulmista. Koska Umineko no Naku Koro ni -visuaalinen romaani viittaa paljon muihin teksteihin, monet lähteet ovat tukemassa ja selittävät muun muassa termistöä ja ajankohtaisia teorioita auki. Selvennän visuaalisen romaanin käsitteen lisäksi johdantoluvussa termejä interaktiivisesta kirjallisuudesta ja multimodaalista analyysista. Visuaalisista romaaneista ei ole tarkkaa määritelmää, joten selittäviä lähteitä ovat japaninkieliset artikkelit ja useat viime vuosina julkaistut suomalaiset pro gradu -tutkielmat.
Tutkimuskysymykseni on, millä keinoin Umineko no Naku Koro ni kannustaa teoksen lukijaa interaktioon sen kanssa. Käytän tutkimuskysymykseeni analyysimenetelmää, joka on Earl Aguileran multimodaalinen analyysi. Kyseistä analyysimenetelmää hyödynnetään kirjan esittelemissä tutkimuksissa, jotka keskittyvät tutkimaan nuorten digitaalista lukutaitoa. Analyysimenetelmä on jaettu kolmeen osaan, sisällölliseen (content), prosessuaaliseen (procedural) ja kontekstuaaliseen analyysiin (contextual). Sisällöllinen analyysi tarkoittaa median visuaalisen ilmeen analyysia, esimerkiksi näytöllä esiintyvistä kuvista. Prosessuaalinen analyysi tarkoittaa interaktiivisten elementtien analyysia, esimerkiksi voiko sivua selata hiirellä tai nuolinäppäimillä. Kontekstuaalinen analyysi on näiden kahden edellisen analyysin yhdistelmä.
Tutkimustulokseni ovat nämä, että Umineko no Naku Koro ni kannustaa lukijaa interaktioon antietsivä -lähestymistavalla. Mysteereihin ei anneta tarinan aikana ratkaisua, vaan lukijalle annetaan lukuisia keinoja tarkastella tarinaa ja henkilöhahmoja. Lukijan interaktio teoksen kanssa on monimuotoista ja teoksen kuluttaminen vaatii jatkuvaa suoraa interaktiota. Digitaalisen muotonsa vuoksi Umineko no Naku Koro ni -teoksesta on olemassa monia eri versioita. Näiden eri versioiden vertaaminen olisi hyödyllistä teoksen analyysin jatkotutkimuksessa. Aguileran multimodaalista analyysiä hyödyntäviä tutkimuksia tarvitaan, koska nykyisen tiedon puutteessa ei tutkimusmenetelmän vahvuuksia ja heikkouksia kyetä validoimaan.
Lähestyn teosta narratologian, intermediaalisuuden, multimodaalisuuden ja lajitutkimuksen näkökulmista. Koska Umineko no Naku Koro ni -visuaalinen romaani viittaa paljon muihin teksteihin, monet lähteet ovat tukemassa ja selittävät muun muassa termistöä ja ajankohtaisia teorioita auki. Selvennän visuaalisen romaanin käsitteen lisäksi johdantoluvussa termejä interaktiivisesta kirjallisuudesta ja multimodaalista analyysista. Visuaalisista romaaneista ei ole tarkkaa määritelmää, joten selittäviä lähteitä ovat japaninkieliset artikkelit ja useat viime vuosina julkaistut suomalaiset pro gradu -tutkielmat.
Tutkimuskysymykseni on, millä keinoin Umineko no Naku Koro ni kannustaa teoksen lukijaa interaktioon sen kanssa. Käytän tutkimuskysymykseeni analyysimenetelmää, joka on Earl Aguileran multimodaalinen analyysi. Kyseistä analyysimenetelmää hyödynnetään kirjan esittelemissä tutkimuksissa, jotka keskittyvät tutkimaan nuorten digitaalista lukutaitoa. Analyysimenetelmä on jaettu kolmeen osaan, sisällölliseen (content), prosessuaaliseen (procedural) ja kontekstuaaliseen analyysiin (contextual). Sisällöllinen analyysi tarkoittaa median visuaalisen ilmeen analyysia, esimerkiksi näytöllä esiintyvistä kuvista. Prosessuaalinen analyysi tarkoittaa interaktiivisten elementtien analyysia, esimerkiksi voiko sivua selata hiirellä tai nuolinäppäimillä. Kontekstuaalinen analyysi on näiden kahden edellisen analyysin yhdistelmä.
Tutkimustulokseni ovat nämä, että Umineko no Naku Koro ni kannustaa lukijaa interaktioon antietsivä -lähestymistavalla. Mysteereihin ei anneta tarinan aikana ratkaisua, vaan lukijalle annetaan lukuisia keinoja tarkastella tarinaa ja henkilöhahmoja. Lukijan interaktio teoksen kanssa on monimuotoista ja teoksen kuluttaminen vaatii jatkuvaa suoraa interaktiota. Digitaalisen muotonsa vuoksi Umineko no Naku Koro ni -teoksesta on olemassa monia eri versioita. Näiden eri versioiden vertaaminen olisi hyödyllistä teoksen analyysin jatkotutkimuksessa. Aguileran multimodaalista analyysiä hyödyntäviä tutkimuksia tarvitaan, koska nykyisen tiedon puutteessa ei tutkimusmenetelmän vahvuuksia ja heikkouksia kyetä validoimaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]