Kestävän kehityksen vaikutukset suomalaisen valmistavan teollisuuden hankinnan päätöksenteossa
Syvänperä, Petrus (2024)
Syvänperä, Petrus
2024
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404163635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404163635
Tiivistelmä
Mikään yritys ei voi enää sivuuttaa kestävää kehitystä toiminnassaan. Julkisuudessa jatkuvasti esillä olevat ympäristöongelmat, luonnonkatastrofit, ilmaston lämpeneminen, eettiset virhearvioinnit, talousepäselvyydet, epätasa-arvo ym. epäonnistumiset kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa ovat herättäneet kansalaiset, asiakkaat ja päättäjät vaatimaan muutosta yritysten toimintaan. Kestävä kehitys on siis tullut jäädäkseen ja osaksi yritysten arkipäivää.
Yksi tärkeimmistä yrityksen kestävän kehityksen mukaisen toiminnan edistäjistä on sen hankintatoiminto. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten valmistavan teollisuuden yritysten tapaa huomioida kestävä kehitys hankintatoiminnassaan. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda hyvä kokonaiskuva alan hankintaorganisaatioiden kestävän kehityksen mukaisen toiminnan tasosta ja tavoista sekä osaamisesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena noin sadalle suomalaiselle valmistavan teollisuuden yritykselle noin 25-100M€ liikevaihtoluokassa. Kyselyssä selvitettiin yrityksen kestävän strategisen johtamisen tapoja, kestävän hankinnan eri piirteitä sekä hankinnan maturiteettia.
Tutkimus aloitettiin kirjallisuuskatsauksella, jolla pyrittiin luomaan pohjan kestävän kehityksen perusymmärrykselle, sen rooliin strategisessa johtamisessa sekä hankinnan johtamisessa ja operatiivisessa toiminnassa. Kyselyn tuloksia analysoitiin kuvailevin (kvantitatiivinen), sisällönanalyysin (kvalitatiivinen) ja tilastollisin (kvantitatiivinen) metodein. Useammalla analysointimenetelmällä aiheeseen saatiin parempi kokonaiskuva sekä parempi vertailukelpoisuus tutkimuksen teoriapohjan kanssa.
Tuloksista selviää, että kestävän kehityksen käsitteiden ja termien tuntemus sekä strategianäkyvyys ovat kohdeyrityksissä jo hyvällä tasolla. Sen sijaan asian konkreettinen huomioimisessa ja tavoitteiden asettamisessa on vielä kehitettävää. Tutkimustulokset kertovat, että kestävä kehitys koetaan tärkeäksi ja sen huomioinnin kehittäminen on yritysten agendalla parasta aikaa. Konkreettisimmat toimet ovat kuitenkin vielä suhteellisen pieniä ja esimerkiksi toimittajien kestävän kehityksen mukaisen toiminnan tavoitteet ja mittarit puuttuvat edelleen. Toimittajakriteeristön ja tavoitteiden sekä mittareiden osalta tämän tutkimuksen tulokset ovat ristiriidassa aiemman tutkimuksen kanssa, jossa tavoiteasetanta ja seuranta todettiin hyväksi. Lisäksi tutkimus löytää yhteyden kestävän kehityksen merkityksen ja huomioinnin sekä hankinnan maturiteetin välille.
Tutkimustulosten avulla tunnistetaan kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa onnistumisen kannalta tärkeitä huomioita ja toimintatapoja, kuten konkreettinen ja ymmärrettävä tavoite- ja mittariasetanta, toimittajavalintakriteeristön luonti ja aktiivinen toimittajayhteistyö. Näistä luotiin tarkastuslista yritysten käyttöön, joka huomioi noin 20 toimintatapaa, jotka kestävän kehityksen mukaisen hankintaorganisaation täytyy tuntea.
Tutkimuksen aihe on todella laaja ja tutkimus tarjoaakin jatkotutkimukselle hyviä rajattuja aiheita. Näitä ovat esimerkiksi toimittajien valintakriteeristön luominen ja kestävään kehitykseen liittyvän lainsäädännön tarkempi analysoiminen. Kestävän hankinnan tutkimuksia on tehty paljon, mutta käytännönläheiselle tutkimukselle on edelleen tilaa. Nowadays every company needs to consider sustainability as a part of their daily operations. Constantly publicly noted environmental issues, nature disasters, global warming, ethical misjudgement’s, lack of financial transparency, inequality, and other failures in sustainable operations have awaken the citizen’s, customers, and decision makers to demand for a change. Sustainability has come to stay.
One of the biggest drivers of sustainability in companies is the purchasing function. In the research the Finnish manufacturing industry companies are studied. The research studies their practises to implement sustainability to their operations. The target of this research is to create general view of the sustainability level, practises, and know-how of purchasing organisations in the industry. The research was conducted as a qualitative survey research to app. 100 Finnish manufacturing companies with turnover of roughly 25 to 100M€. The survey studies the practices of sustainable strategic management, the features of sustainable purchasing and purchasing maturity.
This research starts with literature review, that lays the base for the basic knowledge of sustainability, it’s role in strategic management and in purchasing management as well as in operative purchasing. The results of the survey are analysed with the methods of descriptive and content analysis as well as with statistical analysis methods. With the use of several analysing methods the topic reaches better general view and comparability to literature theories.
From the results can be found, that sustainability concepts and terms are well known, and sustainability has a good strategy visibility. However, the practical implementation and target setting is not yet in decent level. The results tell us that sustainability is seen as a very important matter, and it has risen recently to agenda of many companies. Practical implementation is still comparably minor and e.g. sustainability targets and KPI’s for suppliers are still missing from most of the companies. Missing supplier targets and KPI’s contradict with earlier research, where the target setting was found good. Besides these topics the research finds a connection between the meaning and recognition of sustainability and the purchasing maturity.
With the results the research finds several notices and practices to succeed in sustainable operations. Examples of these are a need for practical and understandable target and meter setting in sustainable strategies, a need for supplier selection criteria and active supplier relationship management. Besides these examples the research creates checklist of app. 20 actions that a sustainable purchasing needs to ensure to achieve proper sustainability level.
The topic of the research is wide, and it leaves need for more narrowly scoped further research. Examples of the topics could be creating sustainable supplier selection criteria or more precise analysis of the sustainability legislation. There is a wide selection of sustainable purchasing research available, but more practical approaches are still needed.
Yksi tärkeimmistä yrityksen kestävän kehityksen mukaisen toiminnan edistäjistä on sen hankintatoiminto. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten valmistavan teollisuuden yritysten tapaa huomioida kestävä kehitys hankintatoiminnassaan. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda hyvä kokonaiskuva alan hankintaorganisaatioiden kestävän kehityksen mukaisen toiminnan tasosta ja tavoista sekä osaamisesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena noin sadalle suomalaiselle valmistavan teollisuuden yritykselle noin 25-100M€ liikevaihtoluokassa. Kyselyssä selvitettiin yrityksen kestävän strategisen johtamisen tapoja, kestävän hankinnan eri piirteitä sekä hankinnan maturiteettia.
Tutkimus aloitettiin kirjallisuuskatsauksella, jolla pyrittiin luomaan pohjan kestävän kehityksen perusymmärrykselle, sen rooliin strategisessa johtamisessa sekä hankinnan johtamisessa ja operatiivisessa toiminnassa. Kyselyn tuloksia analysoitiin kuvailevin (kvantitatiivinen), sisällönanalyysin (kvalitatiivinen) ja tilastollisin (kvantitatiivinen) metodein. Useammalla analysointimenetelmällä aiheeseen saatiin parempi kokonaiskuva sekä parempi vertailukelpoisuus tutkimuksen teoriapohjan kanssa.
Tuloksista selviää, että kestävän kehityksen käsitteiden ja termien tuntemus sekä strategianäkyvyys ovat kohdeyrityksissä jo hyvällä tasolla. Sen sijaan asian konkreettinen huomioimisessa ja tavoitteiden asettamisessa on vielä kehitettävää. Tutkimustulokset kertovat, että kestävä kehitys koetaan tärkeäksi ja sen huomioinnin kehittäminen on yritysten agendalla parasta aikaa. Konkreettisimmat toimet ovat kuitenkin vielä suhteellisen pieniä ja esimerkiksi toimittajien kestävän kehityksen mukaisen toiminnan tavoitteet ja mittarit puuttuvat edelleen. Toimittajakriteeristön ja tavoitteiden sekä mittareiden osalta tämän tutkimuksen tulokset ovat ristiriidassa aiemman tutkimuksen kanssa, jossa tavoiteasetanta ja seuranta todettiin hyväksi. Lisäksi tutkimus löytää yhteyden kestävän kehityksen merkityksen ja huomioinnin sekä hankinnan maturiteetin välille.
Tutkimustulosten avulla tunnistetaan kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa onnistumisen kannalta tärkeitä huomioita ja toimintatapoja, kuten konkreettinen ja ymmärrettävä tavoite- ja mittariasetanta, toimittajavalintakriteeristön luonti ja aktiivinen toimittajayhteistyö. Näistä luotiin tarkastuslista yritysten käyttöön, joka huomioi noin 20 toimintatapaa, jotka kestävän kehityksen mukaisen hankintaorganisaation täytyy tuntea.
Tutkimuksen aihe on todella laaja ja tutkimus tarjoaakin jatkotutkimukselle hyviä rajattuja aiheita. Näitä ovat esimerkiksi toimittajien valintakriteeristön luominen ja kestävään kehitykseen liittyvän lainsäädännön tarkempi analysoiminen. Kestävän hankinnan tutkimuksia on tehty paljon, mutta käytännönläheiselle tutkimukselle on edelleen tilaa.
One of the biggest drivers of sustainability in companies is the purchasing function. In the research the Finnish manufacturing industry companies are studied. The research studies their practises to implement sustainability to their operations. The target of this research is to create general view of the sustainability level, practises, and know-how of purchasing organisations in the industry. The research was conducted as a qualitative survey research to app. 100 Finnish manufacturing companies with turnover of roughly 25 to 100M€. The survey studies the practices of sustainable strategic management, the features of sustainable purchasing and purchasing maturity.
This research starts with literature review, that lays the base for the basic knowledge of sustainability, it’s role in strategic management and in purchasing management as well as in operative purchasing. The results of the survey are analysed with the methods of descriptive and content analysis as well as with statistical analysis methods. With the use of several analysing methods the topic reaches better general view and comparability to literature theories.
From the results can be found, that sustainability concepts and terms are well known, and sustainability has a good strategy visibility. However, the practical implementation and target setting is not yet in decent level. The results tell us that sustainability is seen as a very important matter, and it has risen recently to agenda of many companies. Practical implementation is still comparably minor and e.g. sustainability targets and KPI’s for suppliers are still missing from most of the companies. Missing supplier targets and KPI’s contradict with earlier research, where the target setting was found good. Besides these topics the research finds a connection between the meaning and recognition of sustainability and the purchasing maturity.
With the results the research finds several notices and practices to succeed in sustainable operations. Examples of these are a need for practical and understandable target and meter setting in sustainable strategies, a need for supplier selection criteria and active supplier relationship management. Besides these examples the research creates checklist of app. 20 actions that a sustainable purchasing needs to ensure to achieve proper sustainability level.
The topic of the research is wide, and it leaves need for more narrowly scoped further research. Examples of the topics could be creating sustainable supplier selection criteria or more precise analysis of the sustainability legislation. There is a wide selection of sustainable purchasing research available, but more practical approaches are still needed.