Organisaation raportointi: Raportointiprosessin tehostaminen
Pulkkinen, Veeti (2024)
Pulkkinen, Veeti
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404173700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404173700
Tiivistelmä
Organisaation raportointi on edelleen monessa organisaatiossa synonyymi liiketoimintatiedon hallinnalle ja BI:lle (Business intelligence). Raportointi on kuitenkin vain osa tätä kokonaisvaltaista prosessia. Haasteena monilla yrityksillä on hahmottaa kuinka kehittää tätä raportointia ilman, että heidän tarvitsee uudistaa koko liiketoimintatiedon hallinnan prosessi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena onkin tarkastella, mitkä osa-alueet vaikuttavat organisaation raportointiprosessiin ja kuinka sitä voitaisiin tehostaa. Tutkimus on suoritettu kirjallisuuskatsauksena.
Tutkimuksessa raportointi on pilkottu kahteen osaan raportointiin, sekä analytiikkaan. Työssä on siis tarkasteltu näitä kahta osa-aluetta ja niiden vaikutuksia organisaation raportointiprosessiin. Tämän jälkeen on tunnistettu avaintekijöitä ja rajoitteita molemmista osa-alueista ja pyritty ymmärtämään paremmin, kuinka voidaan tehostaa organisaation raportointiprosessia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että tehokkaan raportointiprosessin muodostamiseksi organisaatiossa ei ole yhtä tapaa. Tuloksena kuitenkin on löydetty kriittisiä tekijöitä, kuten organisaation maturiteetti, ja IT-kyvykkyydet. Tämän avulla voidaan siis tunnistaa organisaatiokohtaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka organisaatioiden kannattaa lähestyä raportoinnin tehostamista. Tuloksia voivat hyödyntää erilaiset organisaatioissa toimivat henkilöt, joiden vastuulla on liiketoimintatiedon hallinnan kehittäminen, henkilöt, jotka ovat tekemisissä organisaation raportoinnin ja sen kehittämisen parissa, sekä muut aiheesta kiinnostuneet.
Tutkimuksessa raportointi on pilkottu kahteen osaan raportointiin, sekä analytiikkaan. Työssä on siis tarkasteltu näitä kahta osa-aluetta ja niiden vaikutuksia organisaation raportointiprosessiin. Tämän jälkeen on tunnistettu avaintekijöitä ja rajoitteita molemmista osa-alueista ja pyritty ymmärtämään paremmin, kuinka voidaan tehostaa organisaation raportointiprosessia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että tehokkaan raportointiprosessin muodostamiseksi organisaatiossa ei ole yhtä tapaa. Tuloksena kuitenkin on löydetty kriittisiä tekijöitä, kuten organisaation maturiteetti, ja IT-kyvykkyydet. Tämän avulla voidaan siis tunnistaa organisaatiokohtaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka organisaatioiden kannattaa lähestyä raportoinnin tehostamista. Tuloksia voivat hyödyntää erilaiset organisaatioissa toimivat henkilöt, joiden vastuulla on liiketoimintatiedon hallinnan kehittäminen, henkilöt, jotka ovat tekemisissä organisaation raportoinnin ja sen kehittämisen parissa, sekä muut aiheesta kiinnostuneet.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]