Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Auditory Justice : Audience Engagement in Season Two of In the Dark

Uimaniemi, Heta (2024)

 
Avaa tiedosto
UimaniemiHeta.pdf (1.300Mt)
Lataukset: 



Uimaniemi, Heta
2024

Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404163630
Tiivistelmä
The true crime genre has been a staple of the contemporary media landscape for a long time, with stories told through several different formats, such as books, documentaries, and television series. The history of the genre reaches far into the past. Since the 2010s, the popularity of the genre has seen a significant surge, largely due to the emergence of the true crime podcast as a new, entertaining, engaging format. Stories of real-life crime fascinate audiences for sensationalistic reasons, but the podcast format has ushered in more stories that combat societal norms around crime and criminality, question law enforcement, and subvert typical structures of true crime narratives by shining a light on injustices occurring in the system.
This thesis analyzes the second season of In the Dark (2018–2020), hosted by Madeleine Baran. In the Dark is a podcast that questions law enforcement and exposes wrongdoings in the criminal justice system, from the perspective of audience engagement. Audience engagement is specifically analyzed through how it creates empathy within its audience members towards Curtis Flowers, the subject of the podcast, an African American man wrongfully imprisoned for murder for 23 years. The thesis examines the common tools of audience engagement that the podcast uses on both auditory and narrative levels to emotionally engage the audience in the plight of Flowers. The tools examined in this thesis are voice, music, actuality sound, dramatic tension, and metanarrative.
The thesis especially focuses on how this emotional engagement is further cemented through the podcast’s commitment to the subtype of true crime known as the injustice narrative. Through presenting itself as an injustice narrative, In the Dark appeals to audiences as a reliable source of information on the racial bias and miscarriages of justice present in the prosecution of Flowers, perpetuated by a predominantly white criminal justice system. The podcast breaks away from typical conventions of true crime that usually focus on sensationalizing topics of crime and presenting law enforcement in a favorable light. In the Dark creates auditory and narrative division between the prosecution and the listeners by presenting information pertaining to the prosecution in a manner that is alienating and discomforting for the audiences. This thesis examines how these negative emotional reactions and associations with the prosecution and its arguments are used as an additional tool for creating emotional connection and intimacy with the side of the argument that supports Flowers.

True crime -lajityyppi on pitkään ollut keskeinen osa nykypäivän mediakenttää. Lajityypin tarinoita kerrotaan useiden formaattien kuten kirjojen, dokumenttielokuvien ja televisiosarjojen kautta. Lajityypillä on pitkä historia. 2010-luvulla true crime -lajityypin suosio on noussut huomattavasti true crime -podcastien suosion myötä. True crime -podcastit ovat luoneet lajityypille mahdollisuuden kertoa tarinoita uuden, viihdyttävän ja yleisöön vetoavan formaatin avulla. Todellisista rikoksista kertovat tarinat vetoavat yleisöön usein sensationalistisista syistä, mutta podcastformaatti on tuonut lajityyppiin myös tarinoita, jotka haastavat yleisiä rikoksiin ja rikollisuuteen liitettäviä sosiaalisia normeja, kyseenalaistavat viranomaisten toimintaa ja haastavat tyypillisiä true crime -lajityypin rakenteita kertomalla oikeusjärjestelmässä tapahtuvista epäoikeudenmukaisuuksista.
Tämä tutkielma analysoi millä kerronnallisilla ja auditiivisilla keinoilla In the Dark -podcastin (Madeleine Baran, 2018–2020) toinen tuotantokausi vetoaa yleisöön. In the Dark -podcast kyseenalaistaa oikeusjärjestelmää ja paljastaa siinä tapahtuvia epäoikeudenmukaisuuksia. Tutkielma tarkastelee erityisesti sitä, miten In the Dark luo yleisössä empatiaa Curtis Flowersia, podcastin aiheena olevaa henkilöä, kohtaan. Curtis Flowers on afroamerikkalainen mies, joka tuomittiin väärin perustein murhasta. Flowers oli vangittuna 23 vuoden ajan. Tutkielma tutkii yleisiä yleisöön vetoamisen työkaluja, joita podcastissa esiintyy sekä auditiivisella että kerronnallisella tasolla, ja esittää, että yleisön tunteisiin vedotaan äänen, musiikin, aktuaalisuusäänen, dramaattisen jännitteen ja metakerronnan kautta.
Tutkielma keskittyy erityisesti siihen, miten tämä emotionaalinen yleisöön vetoaminen vahvistuu podcastin epäoikeudenmukaisuustarinan elementtien myötä. In the Dark näyttäytyy epäoikeudenmukaisuustarinan kautta luotettavana lähteenä Flowersin oikeusprosessissa tapahtuneesta rotusyrjinnästä ja oikeudellisista epäkohdista. Podcastin sisältö poikkeaa true crime -lajityypin tyypillisestä sisällöstä, joka usein sensationalisoi rikoksia ja esittää oikeusjärjestelmän positiivisessa valossa. In the Dark luo auditiivista ja kerronnallista eroa Flowersin syyttäjien ja yleisön välille esittämällä syyttäjiin liittyvää tietoa epämiellyttävällä, vieraannuttavalla tavalla. Tutkielma analysoi, miten podcast hyödyntää näitä negatiivisia tunnereaktiota luodakseen intiimin tunnesiteen yleisön, Flowersin ja Flowersin puolustajien välille.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste