Kestämätön asuinalue: Ongelmia Yhdysvaltain kaupunkisuunnittelussa taloudellisesta näkökulmasta
Rahtola, Arvi (2024)
Rahtola, Arvi
2024
Arkkitehtuurin kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404153562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404153562
Tiivistelmä
Yhdysvaltojen kaupunkirakenne muuttui huomattavasti autoilun yleistyessä ja olemassa oleva kaupunkirakenne purettiin suurilta osin monissa kaupungeissa uuden yksityisautoiluun pohjautuvan infrastruktuurin alta. Radikaali muutos toi mukanaan tieverkon massiivisen laajentamisen ja asuntorakentamisen valtavan tiheyden laskun. Yhdysvalloissa on ruvettu käymään keskustelua, kirjoitettu artikkeleja ja perustettu yhdistyksiä, jotka tutkivat, selvittävät ja tuovat ilmi tämän uuden kaupunkisuunnittelullisen eetoksen ongelmia.
Tässä työssä tutkitaan näitä ongelmia esimerkkitapausten ja aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden pohjalta. Näistä selvisi, että Yhdysvalloissa useissa kaupungeissa on valtavia taloudellisia ongelmia, jotka ovat syntyneet nykyisen kaupunkien rakentamistavan seurauksena. Asuinalueet, sekä liiketilat ovat liian harvaan rakennettu, jotta niitä ylläpitävä sähkö-, vesi-, tai tieverkko voisivat ikinä tulla huolletuksi pelkästään kunnan taloudellisin voimin. Näistä aineistoista selvisi myös, että vanhemmat ja tiiviimmät naapurustot ja korttelit tuottivat takaisin verotuloina vaadittavan määrän rahaa ylläpitääkseen infrastruktuurinsa. Uudemmat, yksityisautoiluun nojaavat alueet taas olivat lähes poikkeuksetta taloudellisesti kannattamattomia kunnallisesta näkökulmasta.
Tässä työssä tutkittiin myös erilaisia korjaavia, tai edellä selitettyjä vaikutuksia lieventäviä kaupunkisuunnittelullisia ja byrokraattisia toimintamalleja. Myös näiden erillisten toimien mahdollisia negatiivisia vaikutuksia on käsitelty. Lisäksi tässä työssä tutkittiin omia ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi, tai lieventämiseksi. Samassa yhteydessä on käsitelty aiheeseen liittyviä mielipidemittauksia ja ihmisten ennakkoluuloja asumiseen ja rakentamiseen liittyvissä asioissa.
Työn lopussa on esitetty myös omaa pohdintaa aiheeseen liittyvistä oivalluksista, uskomuksista, peloista ja toiveista.
Tässä työssä tutkitaan näitä ongelmia esimerkkitapausten ja aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden pohjalta. Näistä selvisi, että Yhdysvalloissa useissa kaupungeissa on valtavia taloudellisia ongelmia, jotka ovat syntyneet nykyisen kaupunkien rakentamistavan seurauksena. Asuinalueet, sekä liiketilat ovat liian harvaan rakennettu, jotta niitä ylläpitävä sähkö-, vesi-, tai tieverkko voisivat ikinä tulla huolletuksi pelkästään kunnan taloudellisin voimin. Näistä aineistoista selvisi myös, että vanhemmat ja tiiviimmät naapurustot ja korttelit tuottivat takaisin verotuloina vaadittavan määrän rahaa ylläpitääkseen infrastruktuurinsa. Uudemmat, yksityisautoiluun nojaavat alueet taas olivat lähes poikkeuksetta taloudellisesti kannattamattomia kunnallisesta näkökulmasta.
Tässä työssä tutkittiin myös erilaisia korjaavia, tai edellä selitettyjä vaikutuksia lieventäviä kaupunkisuunnittelullisia ja byrokraattisia toimintamalleja. Myös näiden erillisten toimien mahdollisia negatiivisia vaikutuksia on käsitelty. Lisäksi tässä työssä tutkittiin omia ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi, tai lieventämiseksi. Samassa yhteydessä on käsitelty aiheeseen liittyviä mielipidemittauksia ja ihmisten ennakkoluuloja asumiseen ja rakentamiseen liittyvissä asioissa.
Työn lopussa on esitetty myös omaa pohdintaa aiheeseen liittyvistä oivalluksista, uskomuksista, peloista ja toiveista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]