Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lukiorakennus vastaamaan nykyisiä opetustilavaatimuksia : Case: Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio

Heinonen, Nea (2024)

 
Avaa tiedosto
HeinonenNea.pdf (2.808Mt)
Lataukset: 



Heinonen, Nea
2024

Arkkitehtuurin kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404153575
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion peruskorjaus, joka toteutettiin 2017 ja 2018 vuosien välillä. Tarkoituksena on tarkastella korjausta toiminnallisuuden ja kestävyyden näkökulmista, joiden kautta rakennus on saatu vastaamaan nykyisiä opetustilavaatimuksia. Lukiorakennuksen vanhin osa on rakennettu vuonna 1929, minkä vuoksi se on sivistyshistoriallisesti, rakennustieteellisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas rakennus. Tutkielmassa käydään läpi, miten korjauksessa on huomioitu rakennuksen historia ja arvokkaiden osioiden säilyttäminen samalla, kun tiloista luodaan modernille opetukselle soveltuvat. Kyseisellä lukiolla on myös luonnontiede- ja merilinjan erityistehtävät, minkä vaikutusta tilasuunnitteluun käydään läpi tässä kandidaatin työssä.

Tutkielma jakautuu kolmeen osioon, joista ensimmäisessä käydään läpi koulurakennusten historiaa, ja keskitytään etenkin Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion rakennus- ja laajennusajan suunnittelullisiin piirteisiin ja tyylisuuntiin. Osiossa käsitellään myös kyseisten ajanjaksojen yleisiä toiminnallisuuteen liittyviä ongelmia, joita kohdataan nykypäivänä opiskelun ja opetussuunnitelman muututtua viimeisten hieman alle sadan vuoden aikana. Historian kautta siirrytään kohteen lähtötilanteeseen ja asetettuihin tavoitteisiin. Toisessa osiossa käsitellään luonnontiede- ja merilinjan vaatimuksia ja millaisia puutteita nykyisillä tiloilla on liittyen näiden linjojen erityisiin opintoihin. Lähtökohtien pohjalta jatketaan viimeiseen osioon, joka koostuu kahdesta luvusta. Osio aloitetaan tarkastelemalla korjauksen toiminnallisia parannuksia tilasuunnittelun, muuntojoustavuuden, tekniikan, kalustuksen, esteettömyyden sekä turvallisuuden näkökulmista. Viimeinen osio päättyy lukuun, jossa käydään läpi suunnitteluun vaikuttavat rakennussuojelulliset seikat, ja miten rakennuksenperinnölliset arvot on pyritty säilyttämään eri keinoin peruskorjauksen aikana. Tutkielma lopulta tuodaan päätökseensä yhteenvedon muodossa, jossa keskitytään uusien tilojen toimivuuteen, rakennuksen kestävyyteen ja tulevaisuuteen.

Työn tavoitteena on tarkastella, millaisilla suunnitteluperiaatteilla voidaan saavuttaa toimivia tila- ja tekniikkaratkaisuja, kun korjauskohteena on iäkäs koulurakennus. Tutkielma käy kohteen peruskorjauksen läpi lähtökohdista aina tavoitteiden ja toteutuksen kautta lopputulokseen analysoiden prosessia kokonaisuutena huomioiden sen vaikutuksen rakennuksen tulevaisuuden ja kestävyyden kannalta. Tutkielman perusteella lukion peruskorjaus todetaan onnistuneeksi kokonaisuudeksi. Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion peruskorjaus on hyvä esimerkki siitä, miten ammattimaisella suunnittelulla voidaan aikaansaada toimiva kokonaisuus, joka kunnioittaa rakennuksen historiallista arvoa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste