Kasvatustieteilijöiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintoihin kuuluvassa harjoittelussa
Kähkölä, Anni-Lotta (2024)
Kähkölä, Anni-Lotta
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404153545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404153545
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelman opiskelijoiden ammatillinen identiteetti rakentuu opintoihin kuuluvassa harjoittelussa. Tutkimuksessa ammatillisen identiteetin rakentumista tarkasteltiin voimavaratekijöiden näkökulmasta eli aineistosta pyrittiin tunnistamaan sellaisia voimavaratekijöitä, jotka oli koettu rakentaneen omaa ammatillista identiteettiä harjoittelussa. Aineiston keruun myötä tutkimukseen lisättiin kolmas tutkimuskysymys, joka huomioi sellaiset aineistosta nousseet toistuvat tekijät, jotka koettiin vastaavasti heikentäneen ammatillisen identiteetin rakentumista harjoittelussa.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin tutkimuskäsitteet: opintoihin kuuluva harjoittelu, ammatillinen identiteetti, voimavarat sekä psykologinen tarpeentyydytys työssä. Analyysin toteuttamisessa keskeisessä roolissa oli jäsennys psykologisesta tarpeentyydytyksestä työssä, johon kuuluu neljä ulottuvuutta: 1) kuulumisen tunne, 2) autonomia, 3) kyvykkyys sekä 4) muut psykologiset tarpeet. Lisäksi analyysia tehdessä aineistosta nousevat seikat huomioitiin ja täten muun muassa syntyikin tutkimuksen kolmas tutkimuskysymys.
Aineisto kerättiin sähköisesti Forms-lomakkeella, jossa oli yksi kirjoitelmamuotoinen kysymys. Tutkimukseen vastasivat sellaiset elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelman opiskelijat, jotka olivat suorittaneet opintoihin kuuluvan harjoittelun. Aineisto kerättiin tammi- ja helmikuun aikana vuonna 2024.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opintoihin kuuluvalla harjoittelulla on merkittävä rooli korkeakouluopiskelijan ammatillisen identiteetin rakentumisen kannalta, koska niiden koettiin tarjonneen merkittäviä oppimiskokemuksia tuleville työurille. Kokemukset tärkeistä voimavaroista ammatillisen identiteetin rakentumisen kannalta olivat melko samankaltaisia vastaajien kesken. Kuitenkin ilmeni myös poikkeuksia, joissa sellainen tekijä, minkä toinen koki ammatillista identiteettiä rakentavaksi, koki sen toinen heikentäväksi. Harjoittelujaksojen ansiosta opiskelijat kokivat muun muassa löytäneen oman alansa sekä tunnistaneen, millaisia työtehtäviä he tulevaisuudessa haluavat tehdä. Hyvän harjoittelukokemuksen tarjoaminen opiskelijalle nähtiin tarjoavan ammatillisen identiteetin rakentumisen lisäksi hyötyjä myös organisaation näkökulmasta.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin tutkimuskäsitteet: opintoihin kuuluva harjoittelu, ammatillinen identiteetti, voimavarat sekä psykologinen tarpeentyydytys työssä. Analyysin toteuttamisessa keskeisessä roolissa oli jäsennys psykologisesta tarpeentyydytyksestä työssä, johon kuuluu neljä ulottuvuutta: 1) kuulumisen tunne, 2) autonomia, 3) kyvykkyys sekä 4) muut psykologiset tarpeet. Lisäksi analyysia tehdessä aineistosta nousevat seikat huomioitiin ja täten muun muassa syntyikin tutkimuksen kolmas tutkimuskysymys.
Aineisto kerättiin sähköisesti Forms-lomakkeella, jossa oli yksi kirjoitelmamuotoinen kysymys. Tutkimukseen vastasivat sellaiset elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelman opiskelijat, jotka olivat suorittaneet opintoihin kuuluvan harjoittelun. Aineisto kerättiin tammi- ja helmikuun aikana vuonna 2024.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opintoihin kuuluvalla harjoittelulla on merkittävä rooli korkeakouluopiskelijan ammatillisen identiteetin rakentumisen kannalta, koska niiden koettiin tarjonneen merkittäviä oppimiskokemuksia tuleville työurille. Kokemukset tärkeistä voimavaroista ammatillisen identiteetin rakentumisen kannalta olivat melko samankaltaisia vastaajien kesken. Kuitenkin ilmeni myös poikkeuksia, joissa sellainen tekijä, minkä toinen koki ammatillista identiteettiä rakentavaksi, koki sen toinen heikentäväksi. Harjoittelujaksojen ansiosta opiskelijat kokivat muun muassa löytäneen oman alansa sekä tunnistaneen, millaisia työtehtäviä he tulevaisuudessa haluavat tehdä. Hyvän harjoittelukokemuksen tarjoaminen opiskelijalle nähtiin tarjoavan ammatillisen identiteetin rakentumisen lisäksi hyötyjä myös organisaation näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9204]