”Televisiossahan ei luoda enää ilmiöitä” : Tapahtumapaikalta tuotetun sosiaalisen median sisällön merkitys Yle Urheilun tuotannolle yleisurheilun MM-kisoissa 2023
Tuomela, Eeli (2024)
Tuomela, Eeli
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404123525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404123525
Tiivistelmä
Urheilun suurtapahtumien televisiolähetykset kuuluvat Suomessa vuosittain katselluimpien joukkoon. Vapaasti katseltavissa olevat lähetykset vetävät edelleen puoleensa suuren yleisön, mutta ihmisten tavat kuluttaa mediaurheilua muuttuvat jatkuvasti. Moderni urheilua seuraava yleisö kaipaa mahdollisuutta oman kokemuksensa personointiin. Suuria urheilutuotantoja tekevien mediayhtiöiden tulee tänä päivänä yhä laajemmin ottaa huomioon myös ne kohderyhmät, joille perinteiset lineaariset lähetykset eivät edusta ominaisinta tapaa kuluttaa urheilusisältöjä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tapahtumapaikalla tehdyn sosiaalisen median sisällöntuotannon roolia osana Yle Urheilun tuotantoa yleisurheilun MM-kisoissa vuonna 2023. Tutkimuksessa selvitetään, millaisen lisän sosiaalisen median sisällöntuottajan lähettäminen kisapaikalle toi koko tuotannolle. Aiheen tutkimiseen päätymiseen vaikutti toimintatavan uutuus suomalaisten urheilutuotantojen kontekstissa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka Yle Urheilun brändiä rakennettiin kisojen aikana sosiaalisen median tileillä. Tutkimuksessa selvitetään myös, millainen yhteys sosiaalisen median tuotannon ja televisiotuotannon välillä oli.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimii Yle Urheilun sosiaalisen median tuotannosta vastanneen toimittajan Noora Toivon teemahaastattelu. Haastatteluaineiston rajautuessa yhteen haastatteluun, keskitytään tässä tutkimuksessa ainoastaan käsittelyssä oleviin kisoihin, eikä tuloksista voi suoraan tehdä muita tuotantoja koskevia johtopäätöksiä. Tutkittavan aihealueen uutuuden vuoksi tutkimuksessa oli mielekästä haastatella Toivoa, joka on omalla sisällöntuotannollaan ollut määrittämässä, miltä tapahtumapaikalta tehtävä tuotanto näyttää Yle Urheilun sosiaalisessa mediassa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat tapahtumapaikalta tehdyn sosiaalisen median sisällöntuotannon merkityksen liittyvän vahvasti sen mahdollistamaan läheisyyteen sekä brändin rakentamiseen. Käsiteltävässä tapauksessa sisällöntuotantoon vaikutti Toivon oma huippu-urheilijatausta, joka oli mahdollistamassa urheilijoiden lähelle pääsemisen tavallisesta poikkeavalla tavalla. Sosiaalisen median sisällöntuotanto kisoissa toimi myös tärkeänä työkaluna koko Yle Urheilun brändin rakentamisessa ja loi siten yhteyttä tuotannon osa-alueiden välille.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tapahtumapaikalla tehdyn sosiaalisen median sisällöntuotannon roolia osana Yle Urheilun tuotantoa yleisurheilun MM-kisoissa vuonna 2023. Tutkimuksessa selvitetään, millaisen lisän sosiaalisen median sisällöntuottajan lähettäminen kisapaikalle toi koko tuotannolle. Aiheen tutkimiseen päätymiseen vaikutti toimintatavan uutuus suomalaisten urheilutuotantojen kontekstissa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka Yle Urheilun brändiä rakennettiin kisojen aikana sosiaalisen median tileillä. Tutkimuksessa selvitetään myös, millainen yhteys sosiaalisen median tuotannon ja televisiotuotannon välillä oli.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimii Yle Urheilun sosiaalisen median tuotannosta vastanneen toimittajan Noora Toivon teemahaastattelu. Haastatteluaineiston rajautuessa yhteen haastatteluun, keskitytään tässä tutkimuksessa ainoastaan käsittelyssä oleviin kisoihin, eikä tuloksista voi suoraan tehdä muita tuotantoja koskevia johtopäätöksiä. Tutkittavan aihealueen uutuuden vuoksi tutkimuksessa oli mielekästä haastatella Toivoa, joka on omalla sisällöntuotannollaan ollut määrittämässä, miltä tapahtumapaikalta tehtävä tuotanto näyttää Yle Urheilun sosiaalisessa mediassa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat tapahtumapaikalta tehdyn sosiaalisen median sisällöntuotannon merkityksen liittyvän vahvasti sen mahdollistamaan läheisyyteen sekä brändin rakentamiseen. Käsiteltävässä tapauksessa sisällöntuotantoon vaikutti Toivon oma huippu-urheilijatausta, joka oli mahdollistamassa urheilijoiden lähelle pääsemisen tavallisesta poikkeavalla tavalla. Sosiaalisen median sisällöntuotanto kisoissa toimi myös tärkeänä työkaluna koko Yle Urheilun brändin rakentamisessa ja loi siten yhteyttä tuotannon osa-alueiden välille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]