Lasten vuorovaikutuksen tukeminen leikissä: Fyysisen ja sosiaalisen oppimisympäristön näkökulmasta
Hanki, Sara; Paappanen, Susanna (2024)
Hanki, Sara
Paappanen, Susanna
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404113490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404113490
Tiivistelmä
Leikki on lapselle luontainen tapa oppia ja kehittyä. Leikki tarjoaa lapsille arvokkaita mahdollisuuksia harjoitella erilaisia taitoja leikkikavereiden ja varhaiskasvattajien kanssa. Varhaiskasvattajien rooli leikin tukemisessa on merkittävä ja heidän aktiivinen osallistumisensa leikkeihin edistää lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Kandidaatintutkielmassamme tarkastellaan varhaiskasvattajien roolia lasten vuorovaikutuksen tukemisessa leikissä. Tutkielman keskiössä on se, miten varhaiskasvattajat voivat eri keinoin edistää lasten vuorovaikutustaitoja leikissä ottaen huomioon sekä fyysisen että sosiaalisen oppimisympäristön vaikutukset. Tutkielma perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa hyödynnetään varhaiskasvatuksen ammattilaisten kyselylomakkeella antamia vastauksia ja näkemyksiä. Analyysimenetelminä olemme käyttäneet sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa analyysia.
Analysoimalla vastauksia kävi ilmi, että varhaiskasvattajat edistävät lasten vuorovaikutustaitoja leikissä osallistumalla aktiivisesti leikkitilanteisiin, jakamalla lapset pienempiin ryhmiin ja tarvittaessa ohjaamalla leikkejä mallintamalla ja sanoittamalla. Fyysisen oppimisympäristön osalta kasvattajat pyrkivät luomaan houkuttelevia leikkitiloja, jakamaan leikkialueet selkeästi ja varmistamaan lelujen saatavuuden ja sopivuuden lapsille. Sosiaalisen oppimisympäristön osalta kasvattajat pyrkivät luomaan positiivisen ilmapiirin, jossa kasvattajien välinen vuorovaikutus toimii mallina lapsille. Selkeät säännöt ja normit auttavat lapsia keskittymään leikkiin ja vuorovaikutukseen ja ryhmän yhteiset aktiviteetit edistävät yhteisöllisyyden tunnetta. Fyysisen oppimisympäristön muodostamat haasteet lasten vuorovaikutukselle koskevat tilojen sopivuutta ja lelujen saatavuutta, kun taas sosiaalisen oppimisympäristön haasteet liittyvät muun muassa lasten ja aikuisten määrään, kasvattajien vaihtuvuuteen, negatiiviseen ilmapiiriin ja haastavaan käyttäytymiseen. Tulokset osoittavat varhaiskasvattajien merkittävän roolin lasten vuorovaikutustaitojen tukemisessa leikissä ja korostavat tarvetta huomioida sekä fyysinen että sosiaalinen oppimisympäristö.
Kandidaatintutkielmassamme tarkastellaan varhaiskasvattajien roolia lasten vuorovaikutuksen tukemisessa leikissä. Tutkielman keskiössä on se, miten varhaiskasvattajat voivat eri keinoin edistää lasten vuorovaikutustaitoja leikissä ottaen huomioon sekä fyysisen että sosiaalisen oppimisympäristön vaikutukset. Tutkielma perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa hyödynnetään varhaiskasvatuksen ammattilaisten kyselylomakkeella antamia vastauksia ja näkemyksiä. Analyysimenetelminä olemme käyttäneet sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa analyysia.
Analysoimalla vastauksia kävi ilmi, että varhaiskasvattajat edistävät lasten vuorovaikutustaitoja leikissä osallistumalla aktiivisesti leikkitilanteisiin, jakamalla lapset pienempiin ryhmiin ja tarvittaessa ohjaamalla leikkejä mallintamalla ja sanoittamalla. Fyysisen oppimisympäristön osalta kasvattajat pyrkivät luomaan houkuttelevia leikkitiloja, jakamaan leikkialueet selkeästi ja varmistamaan lelujen saatavuuden ja sopivuuden lapsille. Sosiaalisen oppimisympäristön osalta kasvattajat pyrkivät luomaan positiivisen ilmapiirin, jossa kasvattajien välinen vuorovaikutus toimii mallina lapsille. Selkeät säännöt ja normit auttavat lapsia keskittymään leikkiin ja vuorovaikutukseen ja ryhmän yhteiset aktiviteetit edistävät yhteisöllisyyden tunnetta. Fyysisen oppimisympäristön muodostamat haasteet lasten vuorovaikutukselle koskevat tilojen sopivuutta ja lelujen saatavuutta, kun taas sosiaalisen oppimisympäristön haasteet liittyvät muun muassa lasten ja aikuisten määrään, kasvattajien vaihtuvuuteen, negatiiviseen ilmapiiriin ja haastavaan käyttäytymiseen. Tulokset osoittavat varhaiskasvattajien merkittävän roolin lasten vuorovaikutustaitojen tukemisessa leikissä ja korostavat tarvetta huomioida sekä fyysinen että sosiaalinen oppimisympäristö.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]