Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nuorten kestävät kulutusvalinnat vaatehankinnoissa

Räisänen, Julia (2024)

 
Avaa tiedosto
RaisanenJulia.pdf (522.1Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Räisänen, Julia
2024

Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404113484
Tiivistelmä
Ihmisten kuluttaminen on käynyt maapallolle kestämättömäksi. Ihmiskunnan toiminta on aiheuttanut ilmastonmuutoksen, jolla on tuhoisia seurauksia eri puolilla maapalloa. Yksi saastuttavimmista teollisuudenaloista on vaateteollisuus. Kuluttajien on mahdollista vaikuttaa kestävämmän vaateteollisuuden toteutumiseen omalla toiminnallaan. Tässä tutkimuksessa tutkin, mitkä tekijät ohjaavat nuoria kuluttajia kestävämpiin kulutusvalintoihin vaatehankinnoissa. Tutkimuksessa sivutaan myös sitä, miten nuoret kuluttajat kokevat kestävän kuluttamisen ja miten he oikeuttavat itselleen uusien vaatteiden hankinnan.

Teoreettisessa viitekehyksessä esittelen tutkimukseni keskeiset käsitteet kuluttajuus, kulutusvalinnat ja kestävä muoti. Kerron myös aiheesta aiemmin tehdystä tutkimuksesta. Toteutin oman tutkimukseni laadullisena tutkimuksena ja aineisto tuotettiin haastattelemalla seitsemää 18–25-vuotiasta kuluttajaa. Analysoin aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.

Jaottelin aineistoa teemojen mukaan ja loin viisi yläluokkaa: kulttuurin muutos, rajalliset resurssit, tarveperustaiset hankinnat, laatu ja tietoisuuden lisääntyminen. Haastateltavat olivat huomanneet yleisen kulttuurin muuttuneen aiempaa enemmän siihen suuntaan, että ostetaan käytettyä eikä ostella vaatteita turhaan tai yksittäisiä tapahtumia varten. Käytettyjen vaatteiden ostaminen on nykyään trendikästä. Lisäksi käytettyjen vaatteiden ostaminen on halvempaa kuin vaatteiden ostaminen kaupoista, joten samalla rahalla voi saada käytettynä ostettuna enemmän vaatteita. Oman toiminnan kestävyydestä puhuttaessa haastateltavat kertoivat mielellään käytön jälkeisestä vaiheesta. Suurin osa suosii vaatteiden kierrätystä kavereiden tai perheenjäsenten keskuudessa tai ylimääräisten vaatteiden myymistä kirpputoreilla tai sovelluksissa. Hinnan lisäksi monet nostivat kestävän vaatteiden hankinnan syyksi tietoisuuden lisääntymisen. Haastatteluissa tuli kuitenkin ilmi, että nuoret kuluttajat toivovat päättäjien ja yritysten ottavan enemmän vastuuta vaateteollisuuden kestävyydestä, jotta se ei jäisi vain kuluttajien vastuulle.

Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, mitä nuoret ajattelevat kestävästä kuluttamisesta vaatehankinnoissa ja mitkä tekijät ohjaavat heitä siihen. Monilla tutkimuksen nuorilla esteeksi täydellisen kestävän kulutuksen toteuttamiseen on raha ja kompromissina toimii käytettyjen vaatteiden ostaminen. Tutkimuksen nuoret ovat keskivertoa kestävämpiä kuluttajia, joten jatkossa tutkimusta voisi suunnata enemmän pikamuotia suosiviin nuoriin.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1862]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste