Oppilaiden kiinnostus ympäristöopin digitaalista Aivot -oppimateriaalia kohtaan
Kauppila, Meri (2024)
Kauppila, Meri
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404063343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404063343
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin 4.–6. luokkalaisten oppilaiden kiinnostusta ympäristöopin digitaaliseen Aivot – Yhdessä Käyttöön! -oppimateriaaliin. Toimeksiannon opinnäytteen tekemiselle sain Tampereen seudun Osakkeelta, joka on Aivot -oppimateriaalihankkeen tuottaja. Aivot -oppimateriaalin tavoitteena on helpottaa opettajien työtä monilla tavoilla sekä lisätä oppilaiden kiinnostusta ympäristöoppiin materiaalin digitaalisuudella, visuaalisuudella ja eriyttämisen helpottamisella. Kiinnostusta oppimateriaalia kohtaan on tärkeää tutkia, koska sillä on merkitystä oppilaan oppimiseen ja koulusuoriutumiseen. Lisäksi aihe on ajankohtainen digitaalisten oppimateriaalien lisääntyessä koulutuksen digitalisaation vuoksi.
Keräsin tutkimukseni aineiston (N=459) itse sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen kaupunkiseudun kuuden kunnan 4.–6. luokkalaisilta oppilailta. Kyselylomakkeessa kartoitin taustatietoina oppilaan sukupuolen ja luokka-asteen, selvitin digitaalisten laitteiden käyttöä ja muodostin kolme eri tavalla kiinnostusta mittaavaa osiota. Kiinnostusmittarin rakenne varmistui eksploratiivisella faktorianalyysilla, jonka perusteella nimesin summamuuttujat yleiseksi kiinnostukseksi kouluun ja ympäristöoppiin, digitaaliseksi kiinnostukseksi ja oppimateriaalikiinnostukseksi.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli selvittää Aivot -oppimateriaalin erilaisten tekijöiden yhteys oppilaiden kiinnostukseen. Tutkimukseni tulokset osoittivat oppilaiden kokevan Aivot -oppimateriaalin hyvin kiinnostavana ja materiaalin itsenäinen käyttö koettiin helpoksi. Muita kiinnostusta herättäviä tai ylläpitäviä tekijöitä olivat esimerkiksi välitön palaute tehtävistä, oppimateriaalin arvostus ja erilaiset tiedonesittämistavat.
Toisen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli selvittää faktorianalyysissa muodostuneiden summamuuttujien ja oppilaan taustatekijöiden yhteys oppimateriaaliin. Analyysiin käytin lineaarista regressioanalyysia, jossa selitettävä muuttuja oli oppimateriaalikiinnostus ja selittävät muuttujat yleinen kiinnostus, digitaalinen kiinnostus, sukupuoli ja luokka-aste. Edellä mainitut muuttujat selittivät 60 prosenttia oppimateriaalikiinnostuksessa esiintyneestä vaihtelusta, yleisen kiinnostuksen ollessa vahvin selittäjä ja seuraavaksi vahvin digitaalinen kiinnostus. Tytöt ovat kiinnostuneempia oppimateriaalista kuin pojat ja 4. luokkalaiset kiinnostuneempia kuin 6. luokkalaiset. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Aivot -oppimateriaalin kiinnostavan oppilaita, ja lisäksi tulokset antavat mahdollisuuden oppimateriaalin kehittämiseen.
In this thesis, I researched Finnish primary school 4th to 6th-grade pupils’ interest in Aivot – Yhdessä Käyttöön! digital learning material for environmental studies. I received the commission for the thesis from Tampereen seudun Osake which is behind the Aivot -learning material project. The aim of Aivot -learning material is to make the work of teachers easier in many ways and to increase pupil interest in environmental education by making the material digital, visual, and easier to facilitate differentiation. It is important to study interest in learning materials because it makes a difference in pupils learning and school performance. In addition, the topic is current with the increase in digital learning materials due to the digitalization of education.
I collected the data for my research (N=459) myself using an electronic questionnaire. The questionnaire was directed at pupils from 4th grade to 6th grade in the Tampere urban area. In the questionnaire, I asked the pupil’s gender and grade level as background information, investigated the use of digital devices, and created three sections measuring interest in different ways. The structure of the interest measure was confirmed with an exploratory factor analysis, based on which I named the sum variables as general interest in school and environmental studies, digital interest, and interest in learning material.
The first research question aimed to find out the connection between the various factors of the Aivot -learning material and the pupils’ interest. The results of my research showed that the pupils found the Aivot -learning material very interesting. Using the material independently was perceived as easy. Other factors that triggered or maintained interest were, for example, immediate feedback on tasks, appreciation of the learning material, and different ways of presenting information.
The second research question aimed to find out the connection for the learning material between the sum variables formed in the factor analysis and the pupil’s background factors. For the analysis, I used a linear regression analysis, where the dependent variable was interest in learning material and the independent variables were general interest, digital interest, gender, and grade level. The variables mentioned above explained 60 percent of the variation in interest in learning material, with general interest being the strongest explanation, followed by digital interest. I found girls to be more interested in the learning material than boys, and 4th graders more interested than 6th graders. Based on the research, it can be concluded that the Aivot -learning material is interesting to the pupils. Also, the results allow the learning material to be developed.
Keräsin tutkimukseni aineiston (N=459) itse sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen kaupunkiseudun kuuden kunnan 4.–6. luokkalaisilta oppilailta. Kyselylomakkeessa kartoitin taustatietoina oppilaan sukupuolen ja luokka-asteen, selvitin digitaalisten laitteiden käyttöä ja muodostin kolme eri tavalla kiinnostusta mittaavaa osiota. Kiinnostusmittarin rakenne varmistui eksploratiivisella faktorianalyysilla, jonka perusteella nimesin summamuuttujat yleiseksi kiinnostukseksi kouluun ja ympäristöoppiin, digitaaliseksi kiinnostukseksi ja oppimateriaalikiinnostukseksi.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli selvittää Aivot -oppimateriaalin erilaisten tekijöiden yhteys oppilaiden kiinnostukseen. Tutkimukseni tulokset osoittivat oppilaiden kokevan Aivot -oppimateriaalin hyvin kiinnostavana ja materiaalin itsenäinen käyttö koettiin helpoksi. Muita kiinnostusta herättäviä tai ylläpitäviä tekijöitä olivat esimerkiksi välitön palaute tehtävistä, oppimateriaalin arvostus ja erilaiset tiedonesittämistavat.
Toisen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli selvittää faktorianalyysissa muodostuneiden summamuuttujien ja oppilaan taustatekijöiden yhteys oppimateriaaliin. Analyysiin käytin lineaarista regressioanalyysia, jossa selitettävä muuttuja oli oppimateriaalikiinnostus ja selittävät muuttujat yleinen kiinnostus, digitaalinen kiinnostus, sukupuoli ja luokka-aste. Edellä mainitut muuttujat selittivät 60 prosenttia oppimateriaalikiinnostuksessa esiintyneestä vaihtelusta, yleisen kiinnostuksen ollessa vahvin selittäjä ja seuraavaksi vahvin digitaalinen kiinnostus. Tytöt ovat kiinnostuneempia oppimateriaalista kuin pojat ja 4. luokkalaiset kiinnostuneempia kuin 6. luokkalaiset. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Aivot -oppimateriaalin kiinnostavan oppilaita, ja lisäksi tulokset antavat mahdollisuuden oppimateriaalin kehittämiseen.
In this thesis, I researched Finnish primary school 4th to 6th-grade pupils’ interest in Aivot – Yhdessä Käyttöön! digital learning material for environmental studies. I received the commission for the thesis from Tampereen seudun Osake which is behind the Aivot -learning material project. The aim of Aivot -learning material is to make the work of teachers easier in many ways and to increase pupil interest in environmental education by making the material digital, visual, and easier to facilitate differentiation. It is important to study interest in learning materials because it makes a difference in pupils learning and school performance. In addition, the topic is current with the increase in digital learning materials due to the digitalization of education.
I collected the data for my research (N=459) myself using an electronic questionnaire. The questionnaire was directed at pupils from 4th grade to 6th grade in the Tampere urban area. In the questionnaire, I asked the pupil’s gender and grade level as background information, investigated the use of digital devices, and created three sections measuring interest in different ways. The structure of the interest measure was confirmed with an exploratory factor analysis, based on which I named the sum variables as general interest in school and environmental studies, digital interest, and interest in learning material.
The first research question aimed to find out the connection between the various factors of the Aivot -learning material and the pupils’ interest. The results of my research showed that the pupils found the Aivot -learning material very interesting. Using the material independently was perceived as easy. Other factors that triggered or maintained interest were, for example, immediate feedback on tasks, appreciation of the learning material, and different ways of presenting information.
The second research question aimed to find out the connection for the learning material between the sum variables formed in the factor analysis and the pupil’s background factors. For the analysis, I used a linear regression analysis, where the dependent variable was interest in learning material and the independent variables were general interest, digital interest, gender, and grade level. The variables mentioned above explained 60 percent of the variation in interest in learning material, with general interest being the strongest explanation, followed by digital interest. I found girls to be more interested in the learning material than boys, and 4th graders more interested than 6th graders. Based on the research, it can be concluded that the Aivot -learning material is interesting to the pupils. Also, the results allow the learning material to be developed.