От Кремля до Калуша : Геополитические нарративы об Украине в конкурсе песни «Евровидение»
Kiiskilä, Maarit (2024)
Kiiskilä, Maarit
2024
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404093388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404093388
Tiivistelmä
Huolimatta siitä, että Eurovision laulukilpailun säännöt kieltävät poliittiset ilmaisut, on kilpailu ollut sen perustamisvuodesta 1956 asti areena poliittiselle viestinvaihdolle ja kannanotoille. Euroviisuissa on mahdollista rakentaa tarinoita musiikillisten elementtien kuten sävellyksen ja sovituksen sekä sanoituksen ja esityskielen lisäksi myös visuaalisten elementtien kuten asujen ja lavarakenteiden avulla. Ukraina voitti kilpailun vuonna 2022 samaan aikaan, kun maa keskittyi puolustautumaan Venäjän hyökkäykseltä. Ukrainan geopoliittinen historia ja ukrainalainen kansallinen identiteetti nousivat keskeisiksi puheenaiheiksi Venäjän aloittaman hyökkäyssodan myötä, kun länsimaat heräsivät miettimään, mitä todella tiedämme Ukrainasta. Tämä opinnäytetyö valottaa ukrainalaisia käsityksiä ja kuvauksia siitä, mikä ja millainen valtio ja kansa Ukraina on.
Tässä työssä tutkin Venäjän ja Ukrainan geopoliittisia narratiiveja Ukrainasta, sen alueesta, kansasta ja kielestä. Käytän aineistona neljää Ukrainan esitystä Eurovision laulukilpailussa vuosilta 2004, 2005, 2016 ja 2022. Ukraina voitti kilpailun vuosina 2004, 2016 ja 2022. Ukrainalaisen aineiston lisäksi tarkastelen työssäni Venäjän presidentti Vladimir Putinin Ukrainaa käsitteleviä julkaistuja puheita ja kirjoituksia vuosilta 2014–2022, jotta pystyn paremmin erottelemaan Ukrainan omat narratiivit Venäjän luomista narratiiveista.
Tutkimuksessa pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Minkälaisia geopoliittisia narratiiveja Ukrainan Euroviisu-esityksissä ilmenee? Nouseeko esityksissä esille nimenomaan Ukrainan ja Venäjän välinen geopoliittinen suhde? Miten Ukrainan geopoliittiset narratiivit eroavat Putinin narratiiveista eli mitä Ukrainan Euroviisu-kappaleet kertovat Ukrainan kansallisesta identiteetistä?
Tutkimuksen oletuksena on, että Ukraina käyttää Euroviisuissa visuaalisia, ukrainalaiseen kulttuuriin liittyviä erityispiirteitä, jotka rakentavat narratiivia ukrainalaisesta kansallisesta identiteetistä. Venäjän materiaalin osalta oletan, että Putin kuvailee Ukrainaa ja erityisesti Krimin niemimaata alueina, jotka Venäjä on menettänyt. Oletan, että molemmissa materiaaleissa toistuvat viittaukset historiaan, mutta erilaisista lähtökohdista. Venäjän narratiivissa lähtökohta on yhteinen, imperiaalinen historia, kun taas Ukrainan narratiivi korostaa suvereniteettia ja ukrainalaisia perinteitä sekä niiden jatkuvuutta.
Käytän tutkimuksessani narratiivi- ja multimodaalista analyysiä. Keskityn havainnoissani kertomuksiin siitä, miten historian tapahtumia tulkitaan. Analysoin ensin Putinin kirjoituksia ja kahta hänen puhettaan tekstimuodossa. Nämä aineistot käsittelevät vuoden 2014 tapahtumia Krimin niemimaalla, Venäjän ja Ukrainan historiallista yhteyttä sekä Venäjän roolia Ukrainan auttajana. Sen jälkeen siirryn tarkastelemaan Ukrainan Euroviisu-esityksiä erilaisista modaliteeteista koostuvina kokonaisuuksina multimodaalisen analyysin avulla. Narratiivianalyysin avulla taas osoitan, miten analysoimistani multimodaalisista elementeistä rakentuu kertomuksia, jotka käsittelevät Ukrainaa eri näkökulmista.
Tutkimuksen perusteella voin todeta, että Ukrainan Euroviisu-esitykset tuottavat yhtenäisiä narratiiveja, jotka on rakennettu monipuolisesti Euroviisujen mahdollistamista modaliteeteista. Modaliteetit ovat sekä yksinkertaisia ja selkeitä (Ukrainan lipun värit esityksen taustalla) että monimutkaisempia (perinteisen kirjailutavan ja nykyaikaisten asusteiden yhdistäminen esiintymisasussa). Kremlin virallisilla sivuilla julkaistut Putinin kirjoitusten ja puheen rakentamat narratiivit taas vetoavat Venäjän rooliin Ukrainan apuna ja pelastajana. Venäjälle Ukraina on sekä vihollinen että imperiaalinen haave. Ukrainan Euroviisu-esitysten tuottama narratiivi on yhtenäinen ja yksimielinen siitä, että Ukraina on suvereeni valtio, jolla on oma historiansa, kulttuurinsa, kielensä ja kansansa. Ukrainalaisessa narratiivissa nousee esiin monikulttuurisuus ja -kielisyys olennaisena osana ukrainalaista kulttuuria.
Tässä työssä tutkin Venäjän ja Ukrainan geopoliittisia narratiiveja Ukrainasta, sen alueesta, kansasta ja kielestä. Käytän aineistona neljää Ukrainan esitystä Eurovision laulukilpailussa vuosilta 2004, 2005, 2016 ja 2022. Ukraina voitti kilpailun vuosina 2004, 2016 ja 2022. Ukrainalaisen aineiston lisäksi tarkastelen työssäni Venäjän presidentti Vladimir Putinin Ukrainaa käsitteleviä julkaistuja puheita ja kirjoituksia vuosilta 2014–2022, jotta pystyn paremmin erottelemaan Ukrainan omat narratiivit Venäjän luomista narratiiveista.
Tutkimuksessa pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Minkälaisia geopoliittisia narratiiveja Ukrainan Euroviisu-esityksissä ilmenee? Nouseeko esityksissä esille nimenomaan Ukrainan ja Venäjän välinen geopoliittinen suhde? Miten Ukrainan geopoliittiset narratiivit eroavat Putinin narratiiveista eli mitä Ukrainan Euroviisu-kappaleet kertovat Ukrainan kansallisesta identiteetistä?
Tutkimuksen oletuksena on, että Ukraina käyttää Euroviisuissa visuaalisia, ukrainalaiseen kulttuuriin liittyviä erityispiirteitä, jotka rakentavat narratiivia ukrainalaisesta kansallisesta identiteetistä. Venäjän materiaalin osalta oletan, että Putin kuvailee Ukrainaa ja erityisesti Krimin niemimaata alueina, jotka Venäjä on menettänyt. Oletan, että molemmissa materiaaleissa toistuvat viittaukset historiaan, mutta erilaisista lähtökohdista. Venäjän narratiivissa lähtökohta on yhteinen, imperiaalinen historia, kun taas Ukrainan narratiivi korostaa suvereniteettia ja ukrainalaisia perinteitä sekä niiden jatkuvuutta.
Käytän tutkimuksessani narratiivi- ja multimodaalista analyysiä. Keskityn havainnoissani kertomuksiin siitä, miten historian tapahtumia tulkitaan. Analysoin ensin Putinin kirjoituksia ja kahta hänen puhettaan tekstimuodossa. Nämä aineistot käsittelevät vuoden 2014 tapahtumia Krimin niemimaalla, Venäjän ja Ukrainan historiallista yhteyttä sekä Venäjän roolia Ukrainan auttajana. Sen jälkeen siirryn tarkastelemaan Ukrainan Euroviisu-esityksiä erilaisista modaliteeteista koostuvina kokonaisuuksina multimodaalisen analyysin avulla. Narratiivianalyysin avulla taas osoitan, miten analysoimistani multimodaalisista elementeistä rakentuu kertomuksia, jotka käsittelevät Ukrainaa eri näkökulmista.
Tutkimuksen perusteella voin todeta, että Ukrainan Euroviisu-esitykset tuottavat yhtenäisiä narratiiveja, jotka on rakennettu monipuolisesti Euroviisujen mahdollistamista modaliteeteista. Modaliteetit ovat sekä yksinkertaisia ja selkeitä (Ukrainan lipun värit esityksen taustalla) että monimutkaisempia (perinteisen kirjailutavan ja nykyaikaisten asusteiden yhdistäminen esiintymisasussa). Kremlin virallisilla sivuilla julkaistut Putinin kirjoitusten ja puheen rakentamat narratiivit taas vetoavat Venäjän rooliin Ukrainan apuna ja pelastajana. Venäjälle Ukraina on sekä vihollinen että imperiaalinen haave. Ukrainan Euroviisu-esitysten tuottama narratiivi on yhtenäinen ja yksimielinen siitä, että Ukraina on suvereeni valtio, jolla on oma historiansa, kulttuurinsa, kielensä ja kansansa. Ukrainalaisessa narratiivissa nousee esiin monikulttuurisuus ja -kielisyys olennaisena osana ukrainalaista kulttuuria.