Kielten varhentaminen varhaiskasvatuksessa
Kärki, Elisa (2024)
Kärki, Elisa
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404083373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404083373
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksen on tutkia, minkälaista sisältöä kaupunkien tai kuntien verkkosivuilla on kieltenopetuksen varhentamisesta tai kielisuihkutuksesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoriapohjassa esittelen kieltenopetukseen liittyviä käsitteitä. Kerron kieli- ja kulttuuritietoisuudesta, sekä määrittelen minkälaista kulttuurikasvatus kieltenopetuksessa voi olla. Esittelen myös varhaiskasvatuksen vieraiden kielten opetukseen liittyviä käsitteitä ja mitä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2022) sekä esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016) sanotaan vieraiden kielten opetuksesta.
Olen tähän tutkimukseen valinnut kymmenen kuntaa, jotka ovat vuoden 2017 hallituksen kielten kärkihankkeeseen osallistuessaan tehneet verkkosivut varhennetusta kieltenopetuksessa kunnassa. Löysin verkkosivuilta samankaltaisuuksia ja jaottelin aineiston neljään osaan. Ensimmäiseksi tutkin kielten monipuolisuutta, kuinka monipuolista kielten varhentaminen oli. Toiseksi tutkin minkälaista kulttuurikasvatusta varhennetussa kieltenopetuksessa voi olla. Kolmanneksi lajittelin varhennettuun kieltenopetukseen liittyviä materiaaleja. Viimeiseksi tutkin kuntien perusteluita kielten varhennukseen. Tutkimus on tehty laadullisin menetelmin ensin verkkosivuja tutkien, jonka jälkeen tutkimuskysymysten pohjalta löysin tutkimukseen liittyviä asioita.
Tutkimuksesta selvisi, että hankkeiden aikana kieliin tutustuttiin monipuolisesti. Kielten opetukseen sekä kulttuurikasvatukseen verkkosivuilta löytyi paljon materiaalia. Kielten varhennuksen perusteluiksi kerrottiin muun muassa kieltenopiskelun innostuksen herättäminen ja kielitietoisuuden lisääminen. Myös kielitarjonnan monipuolistaminen ja rohkea kielen käyttö oli kunnilla perusteluina.
Olen tähän tutkimukseen valinnut kymmenen kuntaa, jotka ovat vuoden 2017 hallituksen kielten kärkihankkeeseen osallistuessaan tehneet verkkosivut varhennetusta kieltenopetuksessa kunnassa. Löysin verkkosivuilta samankaltaisuuksia ja jaottelin aineiston neljään osaan. Ensimmäiseksi tutkin kielten monipuolisuutta, kuinka monipuolista kielten varhentaminen oli. Toiseksi tutkin minkälaista kulttuurikasvatusta varhennetussa kieltenopetuksessa voi olla. Kolmanneksi lajittelin varhennettuun kieltenopetukseen liittyviä materiaaleja. Viimeiseksi tutkin kuntien perusteluita kielten varhennukseen. Tutkimus on tehty laadullisin menetelmin ensin verkkosivuja tutkien, jonka jälkeen tutkimuskysymysten pohjalta löysin tutkimukseen liittyviä asioita.
Tutkimuksesta selvisi, että hankkeiden aikana kieliin tutustuttiin monipuolisesti. Kielten opetukseen sekä kulttuurikasvatukseen verkkosivuilta löytyi paljon materiaalia. Kielten varhennuksen perusteluiksi kerrottiin muun muassa kieltenopiskelun innostuksen herättäminen ja kielitietoisuuden lisääminen. Myös kielitarjonnan monipuolistaminen ja rohkea kielen käyttö oli kunnilla perusteluina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]