”Jokaisella kulttuurilla on oma arvonsa” : Opettajien kulttuurista moninaisuutta koskevat asenteet ja uskomukset osana heidän kulttuurienvälisiä valmiuksiaan
Jaatinen, Riikka (2024)
Jaatinen, Riikka
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404063339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404063339
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan peruskoulun opettajien asenteita ja uskomuksia kulttuurisesta moninaisuudesta. Asenteet ja uskomukset ovat keskeinen osa opettajien kulttuurienvälisiä valmiuksia. Tutkimus kytkeytyy kriittisen kasvatustieteen tutkimusperinteeseen, jossa yhdenvertaisuuden edistäminen ja eriarvoistavien rakenteiden ja käytäntöjen tunnistaminen ovat keskeinen osa kasvatusta. Opettajien asenteita ja uskomuksia tutkitaan sosiaalipsykologian kentällä tutkittujen kulttuuria koskevien arkiteorioiden näkökulmasta. Tutkimus osallistuu yhteiskunnallisesti tärkeään ja ajankohtaiseen keskusteluun siitä, millaisia valmiuksia opettajilla on opettaa moninaistuvassa kouluympäristössä. Tutkimuksessa pohditaan myös mahdollisuutta vahvistaa opettajien kulttuurienvälisiä valmiuksia opettajankoulutusta kehittämällä.
Tämä pro gradu -tutkielma on kaksiosainen. Tutkielma pitää sisällään Aikuiskasvatus-lehden numerossa 4/2023 julkaistun vertaisarvioidun artikkelin sekä tämän reflektio-osuuden, joka avaa laajemmin tutkimuksen teoreettista ja metodologista taustaa. Tutkimus on osa laajempaa tutkimushanketta CORE (Uskomukset yksilöiden ja ryhmien muovautuvuudesta opettajan interkulttuurisen kompetenssin ydintekijöinä), jossa kulttuurienvälisiä valmiuksia tarkastellaan kulttuuria koskevien arkiteorioiden näkökulmasta. Aineisto koostui 227 opettajan kirjallisesta vastauksesta kyselylomakkeen avokysymykseen. Aineisto saatiin valmiiksi kerättynä ja anonymisoituna CORE-hankkeen tutkijoilta. Tutkimus on toteutettu laadullisena teoriasidonnaisena sisällönanalyysinä, joka sisältää myös aineiston kvantifiointia. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa opettajien vastaukset luokiteltiin kulttuuria koskevista arkiteorioista (multikulturalismi, polykulturalismi, värisokeus) muodostetun teoreettisen mallin avulla. Toisessa vaiheessa vastaukset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksissa näkyi viitteitä kaikista kolmesta arkiteoriasta, mutta suurin osa opettajista (71 %) ilmensi multikulturalismia. Näissä vastauksissa korostettiin erityisesti kulttuurisen moninaisuuden huomioimista ja arvostamista. 39 % vastaajista ilmensi polykulturalismia eli korosti kulttuurien risteävyyttä ja muovautuvuutta sekä kulttuurien välistä vuorovaikutusta. 20 % prosenttia opettajista kuvasi vastauksessaan värisokeita näkökulmia, eli kulttuurisen moninaisuuden vähäistä merkitystä tai pyrkimystä keskittyä ihmisten yksilöllisyyteen tai samanarvoisuuteen. Vastauksissa ilmeni myös kulttuurista moninaisuutena ongelmallisena pitäviä näkökulmia (11 %), joista muodostettiin analyysissä neljäs kategoria. Tulosten ja aiemman tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tulisi vahvistaa polykulturalistista kulttuurikäsitystä sekä opettajien itsereflektiokykyä.
Tämä pro gradu -tutkielma on kaksiosainen. Tutkielma pitää sisällään Aikuiskasvatus-lehden numerossa 4/2023 julkaistun vertaisarvioidun artikkelin sekä tämän reflektio-osuuden, joka avaa laajemmin tutkimuksen teoreettista ja metodologista taustaa. Tutkimus on osa laajempaa tutkimushanketta CORE (Uskomukset yksilöiden ja ryhmien muovautuvuudesta opettajan interkulttuurisen kompetenssin ydintekijöinä), jossa kulttuurienvälisiä valmiuksia tarkastellaan kulttuuria koskevien arkiteorioiden näkökulmasta. Aineisto koostui 227 opettajan kirjallisesta vastauksesta kyselylomakkeen avokysymykseen. Aineisto saatiin valmiiksi kerättynä ja anonymisoituna CORE-hankkeen tutkijoilta. Tutkimus on toteutettu laadullisena teoriasidonnaisena sisällönanalyysinä, joka sisältää myös aineiston kvantifiointia. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa opettajien vastaukset luokiteltiin kulttuuria koskevista arkiteorioista (multikulturalismi, polykulturalismi, värisokeus) muodostetun teoreettisen mallin avulla. Toisessa vaiheessa vastaukset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksissa näkyi viitteitä kaikista kolmesta arkiteoriasta, mutta suurin osa opettajista (71 %) ilmensi multikulturalismia. Näissä vastauksissa korostettiin erityisesti kulttuurisen moninaisuuden huomioimista ja arvostamista. 39 % vastaajista ilmensi polykulturalismia eli korosti kulttuurien risteävyyttä ja muovautuvuutta sekä kulttuurien välistä vuorovaikutusta. 20 % prosenttia opettajista kuvasi vastauksessaan värisokeita näkökulmia, eli kulttuurisen moninaisuuden vähäistä merkitystä tai pyrkimystä keskittyä ihmisten yksilöllisyyteen tai samanarvoisuuteen. Vastauksissa ilmeni myös kulttuurista moninaisuutena ongelmallisena pitäviä näkökulmia (11 %), joista muodostettiin analyysissä neljäs kategoria. Tulosten ja aiemman tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tulisi vahvistaa polykulturalistista kulttuurikäsitystä sekä opettajien itsereflektiokykyä.