Induktiovaiheen opettajien tunteet haastavissa oppimiskokemuksissa
Nurmi, Essi (2024)
Nurmi, Essi
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404043307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404043307
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia ammatillisesti merkityksellisiä haastavia oppimiskokemuksia induktiovaiheessa olevat luokanopettajat, aineenopettajat sekä erityis- ja erityisluokanopettajat kokivat yhden työvuoden aikana, sekä millaisia tunteita ne aiheuttivat opettajissa. Tutkielmassa käsiteltiin myös opettajaryhmien eroja sekä yhtäläisyyksiä koettujen haastavien oppimiskokemusten suhteen. Tutkimuksen aineisto on osa Learning and Development in School - tutkimusryhmän eli OPPI-tutkimusryhmän Early Career Teachers Professional Agency Across Four European countries (ECPTA) tutkimushanketta varten kerätystä aineistosta. Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 2020– 2021, minkä takia COVID-19 pandemian vaikutukset näkyvät tutkimuskontekstissa. Tutkimusjoukoksi tähän tutkielmaan valikoitui 21 enintään viisi vuotta työelämässä toiminutta suomalaista opettajaa.
Tutkimuksessa opettajien kokemuksia sekä tunteita analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, jossa tutkimusta ohjaava tutkimussuuntaus oli fenomenologia. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina visuaalista Journey Plot -menetelmää hyödyntäen. Analyysissa haastatteluaineistosta löydetyistä merkitysyksiköistä muodostettiin tutkimuskysymyksittäin pääkategoriat alakategorioineen.
Tulosten mukaan induktiovaiheen opettajat kokevat yhden vuoden aikana useita erilaisia haastavia oppimiskokemuksia, jotka on mahdollista tiivistää kolmeen keskeisimpään yläkategoriaan. Yläkategoriat ovat etäopetus, vuorovaikutus ja työssä jaksaminen. Alakategorioiksi näille kolmelle yläkategorialle muodostuivat opettaminen ja opetusmenetelmät etäopetuksessa, vuorovaikutus ja yhteisöllisyys etäopetuksessa, työyhteisö, opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, arjen haasteet sekä terveys.
Tulokset osoittivat myös, että opettajaryhmistä erityisopettajat kokevat eniten haastavia oppimiskokemuksia, jotka liittyvät kiinnipitotilanteisiin sekä yksin jäämiseen, kun taas luokanopettajilla haastavissa oppimiskokemuksissa korostuu työn rajaamisen haasteet.
Lisäksi tunteiden ja haastavien oppimiskokemusten yhteyttä tutkittaessa tulokset osoittivat keskeisimmiksi tunnekokemuksiksi harmituksen, kuormittuneisuuden, väsymyksen, epävarmuuden, yksinäisyyden, epätietoisuuden, stressaantuneisuuden sekä riittämättömyyden.
Tutkimustulokset osoittavat, että induktiovaiheen opettajat kokevat erilaisia haasteita uransa alkuvaiheilla, mitkä aiheuttavat opettajissa erilaisia negatiivisia tunnekokemuksia. Tutkimuksen perusteella induktiovaiheen opettajat tarvitsevat tukea haastavien tilanteiden ja tunteiden kohtaamiseen uran alussa, mikä tulisi huomioida jo opettajankoulutuksessa ja esimerkiksi opettajien mentorointikulttuurin vahvistamisella. The aim of this master ́s thesis was to explore what kind of professionally relevant challenging learning experiences early career class teachers, subject teachers and special education teachers experienced during one working year, as well as what kind of emotions they caused in the teachers. The thesis also examined the differences and similarities between teacher groups in terms of perceived challenging learning experiences. The research material is part of the material collected for the Early Career Teachers Professional Agency Across Four European countries (ECPTA) research project of the Learning and Development in School research group (OPPI). The research material was collected in 2020–2021, which is why the effects of the COVID-19 pandemic are visible in the research context. Finnish teachers (n=21) who had 1 to 5 years of work were selected as the target group for this thesis.
The teachers' experiences and feelings were analyzed using qualitative content analysis, where the guiding research approach was phenomenology. The data was collected as individual interviews using the visual Journey Plot method. Main categories with subcategories were formed for each research question from the meaning units found in the interview material.
The results showed that, teachers in the induction phase experience several different challenging learning experiences during one year, which can be summarized in the three most important categories, which are distance learning, interaction and coping at work. The subcategories for these three main categories were teaching and teaching methods in distance education, interaction and community spirit in distance education, work community, interaction between teacher and student, everyday challenges and health.
Compared to other teacher groups special education teachers experienced the most challenging learning experiences related to physical restraint situations and loneliness, while classroom teachers' challenging learning experiences emphasize the challenges of limiting work.
In addition, when examining the connection between emotions and challenging learning experiences, the results showed that the most important emotional experiences were annoyance, burden, fatigue, insecurity, loneliness, uncertainty, stress and inadequacy.
The research results show that induction teachers experience different challenges in relation to work, which cause different challenging emotional experiences.
The findings suggest that teachers' emotional education should be better taken into account already in teacher training, and mentoring should be an established part of introducing new teachers to working life.
Tutkimuksessa opettajien kokemuksia sekä tunteita analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, jossa tutkimusta ohjaava tutkimussuuntaus oli fenomenologia. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina visuaalista Journey Plot -menetelmää hyödyntäen. Analyysissa haastatteluaineistosta löydetyistä merkitysyksiköistä muodostettiin tutkimuskysymyksittäin pääkategoriat alakategorioineen.
Tulosten mukaan induktiovaiheen opettajat kokevat yhden vuoden aikana useita erilaisia haastavia oppimiskokemuksia, jotka on mahdollista tiivistää kolmeen keskeisimpään yläkategoriaan. Yläkategoriat ovat etäopetus, vuorovaikutus ja työssä jaksaminen. Alakategorioiksi näille kolmelle yläkategorialle muodostuivat opettaminen ja opetusmenetelmät etäopetuksessa, vuorovaikutus ja yhteisöllisyys etäopetuksessa, työyhteisö, opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, arjen haasteet sekä terveys.
Tulokset osoittivat myös, että opettajaryhmistä erityisopettajat kokevat eniten haastavia oppimiskokemuksia, jotka liittyvät kiinnipitotilanteisiin sekä yksin jäämiseen, kun taas luokanopettajilla haastavissa oppimiskokemuksissa korostuu työn rajaamisen haasteet.
Lisäksi tunteiden ja haastavien oppimiskokemusten yhteyttä tutkittaessa tulokset osoittivat keskeisimmiksi tunnekokemuksiksi harmituksen, kuormittuneisuuden, väsymyksen, epävarmuuden, yksinäisyyden, epätietoisuuden, stressaantuneisuuden sekä riittämättömyyden.
Tutkimustulokset osoittavat, että induktiovaiheen opettajat kokevat erilaisia haasteita uransa alkuvaiheilla, mitkä aiheuttavat opettajissa erilaisia negatiivisia tunnekokemuksia. Tutkimuksen perusteella induktiovaiheen opettajat tarvitsevat tukea haastavien tilanteiden ja tunteiden kohtaamiseen uran alussa, mikä tulisi huomioida jo opettajankoulutuksessa ja esimerkiksi opettajien mentorointikulttuurin vahvistamisella.
The teachers' experiences and feelings were analyzed using qualitative content analysis, where the guiding research approach was phenomenology. The data was collected as individual interviews using the visual Journey Plot method. Main categories with subcategories were formed for each research question from the meaning units found in the interview material.
The results showed that, teachers in the induction phase experience several different challenging learning experiences during one year, which can be summarized in the three most important categories, which are distance learning, interaction and coping at work. The subcategories for these three main categories were teaching and teaching methods in distance education, interaction and community spirit in distance education, work community, interaction between teacher and student, everyday challenges and health.
Compared to other teacher groups special education teachers experienced the most challenging learning experiences related to physical restraint situations and loneliness, while classroom teachers' challenging learning experiences emphasize the challenges of limiting work.
In addition, when examining the connection between emotions and challenging learning experiences, the results showed that the most important emotional experiences were annoyance, burden, fatigue, insecurity, loneliness, uncertainty, stress and inadequacy.
The research results show that induction teachers experience different challenges in relation to work, which cause different challenging emotional experiences.
The findings suggest that teachers' emotional education should be better taken into account already in teacher training, and mentoring should be an established part of introducing new teachers to working life.