Resurssien, sukupuolen ja kotikielen yhteys koettuun oppimisvajeeseen etäopetuksessa
Malmi, Joona (2024)
Malmi, Joona
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404033273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404033273
Tiivistelmä
Suomalaisissa kouluissa siirryttiin noin kahden kuukauden ajaksi etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi keväällä 2020. Tässä tutkimuksessa olen tutkinut peruskoulun oppilailla kevään 2020 etäopetuksessa olleiden resurssien yhteyttä heidän kokemaansa oppimisvajeeseen. Lisäksi olen selvittänyt, oliko oppilaan sukupuolella tai kotikielellä vaikutusta tähän oppimisvajeen kokemukseen. Resurssit käsittävät tutkimuksessani oppilaalla käytössä olleet laitteet, niiden ja internet-yhteyden toimivuuden sekä työtilan. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa koulutuksen järjestäjiä selviytymään entistä paremmin tulevista etäopetustilanteista.
Aineistona tutkimuksessa on Tampereen yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteisen Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana –tutkimushankkeen kyselyaineisto keväältä 2020. Aineisto koostuu yli 56 000 oppilaan vastauksista. Tutkin resurssien yhteyttä koettuun oppimisvajeeseen logistisella regressioanalyysilla.
Tulosten perusteella oppilaalla käytössä olleilla laitteilla ei ollut selvää yhteyttä koettuun oppimisvajeeseen, mutta tekniset ongelmat lisäsivät koettua oppimisvajetta, kun taas rauhallinen työskentelytila vähensi sitä. Sukupuolella ja kotikielellä oli myös yhteys oppimisvajeen kokemukseen. Sukupuoli vaikutti oppimisvajeen kokemukseen siten, että tytöt kokivat poikia enemmän oppimisvajetta. Kotikielenään suomea tai ruotsia puhuvat kokivat muita vähemmän oppimisvajetta. Tulokset ovat osin ristiriitaisia muualla maailmassa saatujen tutkimustulosten kanssa ja kertovat siitä, että kokemus oppimisvajeesta voi poiketa todellisesta aiheutuneesta oppimisvajeesta. Sukupuolierojen osalta tulokset viittaavat siihen, että tyttöjen mahdollisesti poikia korkeampi opiskelumotivaatio kasvattaa heidän kokemansa oppimisvajeen määrää.
Distance education had used in Finnish schools about two months due to the coronavirus pandemic in the spring of 2020. In this study, I have investigated the connection between the resources available with elementary school students in distance education in the spring of 2020 and the learning deficit they experienced. In addition, I have found out, is there connection between the student's gender or home language and this learning deficit experience. In my research, the resources comprise the devices used by the student, problems with the devices and the internet connection, and the workspace. The purpose of the research is to help the education organizers for better cope with future distance learning situations.
The data for the study is the questionnaire data from the spring 2020. Questionnaire data is originally from the research project of the Tampere University and the University of Helsinki called Schooling, teaching and well-being in the school community during the corona epidemic. The data consists of answers from more than 56,000 students. I investigated the connection between resources and the experienced learning deficit using a logistic regression analysis.
Based on the results, there had not a clear connection between students’ devices and the experienced learning deficit, but technical problems increased the experienced learning deficit, while a calm working environment reduced it. Gender and home language had an impact to the experienced learning deficit. Gender influenced the experienced learning deficit, so that girls experienced more learning deficit than boys. Those who speak Finnish or Swedish as their home language experienced less learning deficit than others. The results are partly inconsistent with research results obtained in other parts of the world and indicate that the experience of a learning deficit can differ from the actual learning deficit, which has ensued. Regarding gender differences, the results suggest that because girls' have possible higher study motivation than boys, this increases the amount of learning deficit they experience.
Aineistona tutkimuksessa on Tampereen yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteisen Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana –tutkimushankkeen kyselyaineisto keväältä 2020. Aineisto koostuu yli 56 000 oppilaan vastauksista. Tutkin resurssien yhteyttä koettuun oppimisvajeeseen logistisella regressioanalyysilla.
Tulosten perusteella oppilaalla käytössä olleilla laitteilla ei ollut selvää yhteyttä koettuun oppimisvajeeseen, mutta tekniset ongelmat lisäsivät koettua oppimisvajetta, kun taas rauhallinen työskentelytila vähensi sitä. Sukupuolella ja kotikielellä oli myös yhteys oppimisvajeen kokemukseen. Sukupuoli vaikutti oppimisvajeen kokemukseen siten, että tytöt kokivat poikia enemmän oppimisvajetta. Kotikielenään suomea tai ruotsia puhuvat kokivat muita vähemmän oppimisvajetta. Tulokset ovat osin ristiriitaisia muualla maailmassa saatujen tutkimustulosten kanssa ja kertovat siitä, että kokemus oppimisvajeesta voi poiketa todellisesta aiheutuneesta oppimisvajeesta. Sukupuolierojen osalta tulokset viittaavat siihen, että tyttöjen mahdollisesti poikia korkeampi opiskelumotivaatio kasvattaa heidän kokemansa oppimisvajeen määrää.
Distance education had used in Finnish schools about two months due to the coronavirus pandemic in the spring of 2020. In this study, I have investigated the connection between the resources available with elementary school students in distance education in the spring of 2020 and the learning deficit they experienced. In addition, I have found out, is there connection between the student's gender or home language and this learning deficit experience. In my research, the resources comprise the devices used by the student, problems with the devices and the internet connection, and the workspace. The purpose of the research is to help the education organizers for better cope with future distance learning situations.
The data for the study is the questionnaire data from the spring 2020. Questionnaire data is originally from the research project of the Tampere University and the University of Helsinki called Schooling, teaching and well-being in the school community during the corona epidemic. The data consists of answers from more than 56,000 students. I investigated the connection between resources and the experienced learning deficit using a logistic regression analysis.
Based on the results, there had not a clear connection between students’ devices and the experienced learning deficit, but technical problems increased the experienced learning deficit, while a calm working environment reduced it. Gender and home language had an impact to the experienced learning deficit. Gender influenced the experienced learning deficit, so that girls experienced more learning deficit than boys. Those who speak Finnish or Swedish as their home language experienced less learning deficit than others. The results are partly inconsistent with research results obtained in other parts of the world and indicate that the experience of a learning deficit can differ from the actual learning deficit, which has ensued. Regarding gender differences, the results suggest that because girls' have possible higher study motivation than boys, this increases the amount of learning deficit they experience.