Toimitusaikojen kehittäminen varaosaliiketoiminnassa
Nummela, Jan (2024)
Nummela, Jan
2024
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403283159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403283159
Tiivistelmä
Yritysten välisessä kilpailussa liiketoiminnan prosessien kehittäminen on pakollista kilpailumenestyksen mahdollistamiseksi markkinoilla. Osana kilpailua tilaus-toimitusketjujen hallinta korostuu asiakastarpeiden tyydyttämiseksi ja arvon luomiseksi asiakkaalle. Tilaus-toimitusketjujen toimivuudesta noin puolet muodostuu toimitusajan hallinnasta, joka korostaa toimitusajan roolia prosessien kehittämisessä. Toimitusaikoja lyhentämällä mahdollistetaan yrityksen kilpailukyvyn kasvattaminen sekä asiakkaiden suurempi tyytyväisyys yrityksen toimituksia kohtaan.
Työssä käsiteltävän kohdeyrityksen ongelmana oli toistuvasti myöhässä olevat varaosatoimitukset. Ongelmat toimituksissa keskittyivät kahden toimialueen ympärille, joiden toimituksista arviolta vain 20 % oli sovitussa aikataulussa. Tilaus-toimitusketjun prosesseista ei ollut tarpeeksi tietoa ongelman selvittämiseksi, jonka lisäksi vaikuttavien tiimien välillä vallitsi erilaisia kommunikaatio-ongelmia. Ongelmaa vaikeutti entisestään tietojärjestelmien epäluotettava data, joka teki toimitusajan seuraamisesta hankalaa kohdeyrityksen eri tiimeille.
Diplomityön tavoitteeksi asetettiin tilaus-toimitusketjun prosessien läpikäyminen prosessikaaviota hyödyntäen ja kehitysideoiden laadinta löydettyjen ongelmakohtien osalta. Kehitysideoiden tavoitteena oli mahdollistaa toimitusajan lyhentäminen, ja näin ollen parantaa toimitusten laatua asiakkaille. Työn toteutuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista aineistoa tilaus-toimitusketjun prosessien läpikäymiseksi sekä toimitusten nykytilan arvioimiseksi. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin tilaus-toimitusketjun työntekijöiden ja toimijoiden keskuudessa toteutettujen teemahaastatteluiden avulla, kun taas tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto hankittiinkohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmistä. Haastattelut mahdollistivat eri prosessien läpikäymisen ja toimitusaikoihin vaikuttavien ongelmakohtien löytämisen. Kvantitatiivista aineistoa puolestaan käytettiin tutkimuksessa toimitusten nykytilan tarkasteluun tilastollisia menetelmiä hyödyntämällä.
Tilaus-toimitusketjun ongelmakohdat selvitettiin kerättyjen haastatteluiden ja toimitusten nykytilan tarkastelun kautta. Ongelmat listattiin ja jaoteltiin toimitusaikaan vaikuttavuuden suhteen. Kehitysehdotusten muodostamiseksi toimitusaikaan vaikuttavia ongelmia piti priorisoida ongelmien vaikuttavuuden, toistuvuuden ja asiakkailta saadun palautteen perusteella. Priorisoinnin lopputuloksena kolme ongelmaa korostui muiden joukosta, joille työssä muodostettiin kehitysehdotukset toimitusajan lyhentämiseksi.
Diplomityössä muodostetut kehitysehdotukset rakentuivat toimitusten kapasiteetin hallinnan, lastausprosessien sekä yleisen tieto- ja kommunikaatio-ongelmien ympärille. Diplomityön tuloksena kohdeyritykselle suositellaan kehitysehdotusten käyttöönottoa ja niihin liittyvien lisätutkimusten tekemistä. Toimitusajan lyhentämiseen ja asiakkaan kokemaan laatuun voidaan kehitysehdotusten kautta vaikuttaa kustannustehokkaasti.
Työssä käsiteltävän kohdeyrityksen ongelmana oli toistuvasti myöhässä olevat varaosatoimitukset. Ongelmat toimituksissa keskittyivät kahden toimialueen ympärille, joiden toimituksista arviolta vain 20 % oli sovitussa aikataulussa. Tilaus-toimitusketjun prosesseista ei ollut tarpeeksi tietoa ongelman selvittämiseksi, jonka lisäksi vaikuttavien tiimien välillä vallitsi erilaisia kommunikaatio-ongelmia. Ongelmaa vaikeutti entisestään tietojärjestelmien epäluotettava data, joka teki toimitusajan seuraamisesta hankalaa kohdeyrityksen eri tiimeille.
Diplomityön tavoitteeksi asetettiin tilaus-toimitusketjun prosessien läpikäyminen prosessikaaviota hyödyntäen ja kehitysideoiden laadinta löydettyjen ongelmakohtien osalta. Kehitysideoiden tavoitteena oli mahdollistaa toimitusajan lyhentäminen, ja näin ollen parantaa toimitusten laatua asiakkaille. Työn toteutuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista aineistoa tilaus-toimitusketjun prosessien läpikäymiseksi sekä toimitusten nykytilan arvioimiseksi. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin tilaus-toimitusketjun työntekijöiden ja toimijoiden keskuudessa toteutettujen teemahaastatteluiden avulla, kun taas tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto hankittiinkohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmistä. Haastattelut mahdollistivat eri prosessien läpikäymisen ja toimitusaikoihin vaikuttavien ongelmakohtien löytämisen. Kvantitatiivista aineistoa puolestaan käytettiin tutkimuksessa toimitusten nykytilan tarkasteluun tilastollisia menetelmiä hyödyntämällä.
Tilaus-toimitusketjun ongelmakohdat selvitettiin kerättyjen haastatteluiden ja toimitusten nykytilan tarkastelun kautta. Ongelmat listattiin ja jaoteltiin toimitusaikaan vaikuttavuuden suhteen. Kehitysehdotusten muodostamiseksi toimitusaikaan vaikuttavia ongelmia piti priorisoida ongelmien vaikuttavuuden, toistuvuuden ja asiakkailta saadun palautteen perusteella. Priorisoinnin lopputuloksena kolme ongelmaa korostui muiden joukosta, joille työssä muodostettiin kehitysehdotukset toimitusajan lyhentämiseksi.
Diplomityössä muodostetut kehitysehdotukset rakentuivat toimitusten kapasiteetin hallinnan, lastausprosessien sekä yleisen tieto- ja kommunikaatio-ongelmien ympärille. Diplomityön tuloksena kohdeyritykselle suositellaan kehitysehdotusten käyttöönottoa ja niihin liittyvien lisätutkimusten tekemistä. Toimitusajan lyhentämiseen ja asiakkaan kokemaan laatuun voidaan kehitysehdotusten kautta vaikuttaa kustannustehokkaasti.