Fächerübergreifender Sprachunterricht in der finnischen gymnasialen Oberstufe: Eine Fallstudie anhand Lehrendeninterviews und einer Lernendenbefragung in ausgewählten gymnasialen Oberstufen der Stadt Tampere
Kurnaz, Jenniina (2024)
Kurnaz, Jenniina
2024
Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403273136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403273136
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on luoda katsaus oppiainerajat ylittävään kieltenopetukseen lukiossa. Lukion opetussuunnitelman perusteissa edellytetään oppiainerajat ylittävää opetusta, koska sen sanotaan tukevan eri aineiden välisten yhteyksien käsittämistä. Oppiainerajat ylittävän kieltenopetuksen tilannetta tutkitaan kolmen tutkimuskysymyksen avulla: Tutkielmassa tarkastellaan, järjestetäänkö oppiainerajat ylittävää kieltenopetusta valituissa lukioissa ja millä tavoin sitä järjestetään, millainen suhtautuminen opettajilla ja opiskelijoilla on ja pystytäänkö mahdollisesti keräämään kehitysideoita.
Jotta tutkimuskysymyksiin voidaan vastata, haastateltiin kieltenopettajia kolmesta valitusta lukiosta Tampereella, ja 30 opiskelijaa kolmesta eri valitusta lukiosta vastasi internetkyselyyn. Analyysiä tehtiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti ja haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämän pro gradu -tutkielman tuloksiksi saatiin, että samalla, kun opettajilla oli hyvä käsitys oppiainerajat ylittävästä opetuksesta, termi oli enemmistölle opiskelijoista vieras. Opettajien ja opiskelijoiden kokemusten perusteella luotiin kahdeksan kategoriaa oppiainerajat ylittävästä kieltenopetuksesta suomalaisissa lukioissa: kurssit eri aineyhdistelmin, yhteistyö eri aineiden välillä, kurssisisällöt, projektiviikot, teemapäivät, workshopit, matkat/vaihdot ja diplomit.
Suhtautuminen oppiainerajat ylittävään opetukseen oli pääsääntöisesti positiivista, mutta oli myös joitakin poikkeuksia. Opiskelijat suosivat englantia oppiainerajat ylittävässä toiminnassa muiden kieliaineiden sijaan.
Oppiainerajat ylittävän kieltenopetuksen kehittämistä varten tehtiin analyysin pohjalta seuraavanlaisia ehdotuksia: jo olemassaolevien oppiainerajat ylittävien kurssien ja muun toiminnan mainostaminen; keskittyminen pienempiin projekteihin; kielialueen kulttuurin, historian ja yhteiskunnan tematisointi; toiminnallisen oppimisen painotus; oppiainerajat ylittävät tehtävät matkojen ja vaihtojen aikana; diplomit mahdollisuutena itsenäiseen työskentelyyn.
Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, voiko oppiainerajat ylittävä opetus myös muilla vierailla kielillä kuin englanniksi lisääntyä, kun vuodesta 2020 lähtien ensimmäinen vieras kieli alkaa jo ensimmäisellä luokalla. Das Ziel dieser Masterarbeit ist es, einen Blick auf den Zustand des fächerübergreifenden Fremdsprachunterrichts in der gymnasialen Oberstufe zu werfen. Im Lehrplan der finnischen gymnasialen Oberstufe ist der fächerübergreifende Unterricht festgelegt, weil er dabei helfen soll, Verbindungen zwischen den Fächern wahrnehmen zu können. Der Zustand des fächerübergreifenden Sprachunterrichts wird mithilfe von drei Forschungsfragen untersucht: Es wird betrachtet, ob und wie der fächerübergreifende Sprachunterricht in den ausgewählten gymnasialen Oberstufen ausgeführt wird, was für Einstellungen die Lehrenden und Lernenden haben und ob eventuell Entwicklungsideen gesammelt werden können.
Um die Forschungsfragen beantworten zu können, wurden Sprachlehrende aus drei ausgewählten gymnasialen Oberstufen in Tampere interviewt und 30 Lernende aus drei verschiedenen ausgewählten gymnasialen Oberstufen beantworteten die Online Befragung. Es wurde sowohl eine quantitative als auch qualitative Analyse durchgeführt und die Interviews wurden mit der Methodik der qualitativen Inhaltsanalyse analysiert.
Als Ergebnisse dieser Masterarbeit wurde erhalten, dass die Lehrenden ein gutes Verständnis über den fächerübergreifenden Unterricht haben, der Begriff für die Mehrheit der Lernenden aber noch unbekannt war. Aus den Erfahrungen der Lehrenden und Lernenden wurden acht Kategorien des fächerübergreifenden Sprachunterrichts in der finnischen gymnasialen Oberstufe gebildet: Kurse mit verschiedenen Fachkombinationen, Zusammenarbeit zwischen Fächern, Kursinhalte, Projektwochen, Thementage, Workshops, Reisen/Austausche und Diplome.
Die Einstellungen gegenüber dem fächerübergreifenden Unterricht waren in der Regel positiv aber es gab auch Ausnahmen. Englisch wurde von den Lernenden gegenüber anderen Fremdsprachen in den fächerübergreifenden Aktivitäten bevorzugt.
Für die Weiterentwicklung des fächerübergreifenden Sprachunterrichts werden anhand der Analyse folgende Vorschläge gemacht: Werbung der existierenden fächerübergreifenden Kurse und Aktivitäten; Konzentration auf kleinere Projekte; Thematisierung der Kultur, Geschichte und Gesellschaft des Sprachraums, Betonung zum Lernen durch Handeln; fächerübergreifende Aufgaben während Reisen und Austauschen; Diplome als Möglichkeit für selbstständige Arbeit.
In der Zukunft wäre es interessant zu untersuchen, ob sich der fächerübergreifende Sprachunterricht in anderen Fremdsprachen außer Englisch vermehren lässt, da die erste Fremdsprache seit 2020 schon ab der ersten Klasse beginnt.
Jotta tutkimuskysymyksiin voidaan vastata, haastateltiin kieltenopettajia kolmesta valitusta lukiosta Tampereella, ja 30 opiskelijaa kolmesta eri valitusta lukiosta vastasi internetkyselyyn. Analyysiä tehtiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti ja haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämän pro gradu -tutkielman tuloksiksi saatiin, että samalla, kun opettajilla oli hyvä käsitys oppiainerajat ylittävästä opetuksesta, termi oli enemmistölle opiskelijoista vieras. Opettajien ja opiskelijoiden kokemusten perusteella luotiin kahdeksan kategoriaa oppiainerajat ylittävästä kieltenopetuksesta suomalaisissa lukioissa: kurssit eri aineyhdistelmin, yhteistyö eri aineiden välillä, kurssisisällöt, projektiviikot, teemapäivät, workshopit, matkat/vaihdot ja diplomit.
Suhtautuminen oppiainerajat ylittävään opetukseen oli pääsääntöisesti positiivista, mutta oli myös joitakin poikkeuksia. Opiskelijat suosivat englantia oppiainerajat ylittävässä toiminnassa muiden kieliaineiden sijaan.
Oppiainerajat ylittävän kieltenopetuksen kehittämistä varten tehtiin analyysin pohjalta seuraavanlaisia ehdotuksia: jo olemassaolevien oppiainerajat ylittävien kurssien ja muun toiminnan mainostaminen; keskittyminen pienempiin projekteihin; kielialueen kulttuurin, historian ja yhteiskunnan tematisointi; toiminnallisen oppimisen painotus; oppiainerajat ylittävät tehtävät matkojen ja vaihtojen aikana; diplomit mahdollisuutena itsenäiseen työskentelyyn.
Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, voiko oppiainerajat ylittävä opetus myös muilla vierailla kielillä kuin englanniksi lisääntyä, kun vuodesta 2020 lähtien ensimmäinen vieras kieli alkaa jo ensimmäisellä luokalla.
Um die Forschungsfragen beantworten zu können, wurden Sprachlehrende aus drei ausgewählten gymnasialen Oberstufen in Tampere interviewt und 30 Lernende aus drei verschiedenen ausgewählten gymnasialen Oberstufen beantworteten die Online Befragung. Es wurde sowohl eine quantitative als auch qualitative Analyse durchgeführt und die Interviews wurden mit der Methodik der qualitativen Inhaltsanalyse analysiert.
Als Ergebnisse dieser Masterarbeit wurde erhalten, dass die Lehrenden ein gutes Verständnis über den fächerübergreifenden Unterricht haben, der Begriff für die Mehrheit der Lernenden aber noch unbekannt war. Aus den Erfahrungen der Lehrenden und Lernenden wurden acht Kategorien des fächerübergreifenden Sprachunterrichts in der finnischen gymnasialen Oberstufe gebildet: Kurse mit verschiedenen Fachkombinationen, Zusammenarbeit zwischen Fächern, Kursinhalte, Projektwochen, Thementage, Workshops, Reisen/Austausche und Diplome.
Die Einstellungen gegenüber dem fächerübergreifenden Unterricht waren in der Regel positiv aber es gab auch Ausnahmen. Englisch wurde von den Lernenden gegenüber anderen Fremdsprachen in den fächerübergreifenden Aktivitäten bevorzugt.
Für die Weiterentwicklung des fächerübergreifenden Sprachunterrichts werden anhand der Analyse folgende Vorschläge gemacht: Werbung der existierenden fächerübergreifenden Kurse und Aktivitäten; Konzentration auf kleinere Projekte; Thematisierung der Kultur, Geschichte und Gesellschaft des Sprachraums, Betonung zum Lernen durch Handeln; fächerübergreifende Aufgaben während Reisen und Austauschen; Diplome als Möglichkeit für selbstständige Arbeit.
In der Zukunft wäre es interessant zu untersuchen, ob sich der fächerübergreifende Sprachunterricht in anderen Fremdsprachen außer Englisch vermehren lässt, da die erste Fremdsprache seit 2020 schon ab der ersten Klasse beginnt.