Mediataitoja oppimassa : Monipuoliset mediataidot Pikku Kakkosen Mediakasvatuksen toimintatuokioiden tavoitteena
Järvinen, Saara; Riekko, Kati (2024)
Järvinen, Saara
Riekko, Kati
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403263118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403263118
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelimme, millaisia mediataitoja Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille tuottamat Mediakasvatuksen toimintatuokiot harjoittavat. Meitä kiinnosti myös selvittää, millä erilaisilla tavoilla medialaitteita käytetään osana tuokioita.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisena tutkimuksena. Aineistonamme toimi Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille tuottamat Mediakasvatuksen toimintatuokioiden erilliset toimintaohjeet, joita oli yhteensä 78 kappaletta. Tutkimuksessamme oli kaksi tutkimuskysymystä: mitä mediataitoja Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille suunnatuissa toimintatuokioissa harjoitellaan ja millä tavalla medialaitteita käytetään Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille suunnatuissa toimintatuokioissa? Ensimmäistä tutkimuskysymystämme varten analysoimme aineistomme teorialähtöisesti luokitellen ja toisessa tutkimuskysymyksessä analyysitapamme oli aineistolähtöinen.
Teorialähtöinen aineistonanalyysi tuotti kolme toimintatuokioissa harjoiteltavaa mediataidon pääluokkaa, joihin kuhunkin kuului sisältöä kuvaavia alaluokkia. Analyysi tehtiin pohjaten Kansallisen audiovisuaalisen instituutin vuonna 2021 julkaisemaan Polkuja medialukutaitoon-oppaan sisältöön, ja pääluokkia löytyi kolme: medialukutaito, median tuottaminen ja turvallinen toiminta mediaympäristöissä. Nämä kaikki kolme pääluokkaa alaluokkineen olivat edustettuina aineistossa.
Aineistolähtöisen aineistonanalyysi vastasi toiseen tutkimuskysymykseen. Tuloksena löytyi neljä erilaista tapaa käyttää medialaitetta osana toimintatuokioita: mediasisältöjen katselu tai kuuntelu, median tuottamisen väline, tiedonhaun väline sekä pelaamisen väline.
Tutkimustulokset osoittivat, että tuokiot tarjoavat monipuolisen mediataitoja kehittävän kokonaisuuden, jossa lapset pääsevät harjoittelemaan varhaiskasvatuksessa ohjaavissa opetussuunnitelmissakin linjattujen monipuolisten työtapojen avulla kriittistä ja tiedostavaa medialukutaitoa, vaikuttamista ja itseilmaisua mediaa tuottamalla sekä erilaisia turvataitoja koskien sekä mediasisältöjä että mediassa vuorovaikuttamista muiden kanssa. Medialaitteiden rooli ei nouse tuokioissa hallitsevaksi, ja niiden käyttö on tavoiteltavien mediataitojen kautta perustelua, lapsia osallistavaa ja vuorovaikutukseen kannustavaa.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisena tutkimuksena. Aineistonamme toimi Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille tuottamat Mediakasvatuksen toimintatuokioiden erilliset toimintaohjeet, joita oli yhteensä 78 kappaletta. Tutkimuksessamme oli kaksi tutkimuskysymystä: mitä mediataitoja Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille suunnatuissa toimintatuokioissa harjoitellaan ja millä tavalla medialaitteita käytetään Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille suunnatuissa toimintatuokioissa? Ensimmäistä tutkimuskysymystämme varten analysoimme aineistomme teorialähtöisesti luokitellen ja toisessa tutkimuskysymyksessä analyysitapamme oli aineistolähtöinen.
Teorialähtöinen aineistonanalyysi tuotti kolme toimintatuokioissa harjoiteltavaa mediataidon pääluokkaa, joihin kuhunkin kuului sisältöä kuvaavia alaluokkia. Analyysi tehtiin pohjaten Kansallisen audiovisuaalisen instituutin vuonna 2021 julkaisemaan Polkuja medialukutaitoon-oppaan sisältöön, ja pääluokkia löytyi kolme: medialukutaito, median tuottaminen ja turvallinen toiminta mediaympäristöissä. Nämä kaikki kolme pääluokkaa alaluokkineen olivat edustettuina aineistossa.
Aineistolähtöisen aineistonanalyysi vastasi toiseen tutkimuskysymykseen. Tuloksena löytyi neljä erilaista tapaa käyttää medialaitetta osana toimintatuokioita: mediasisältöjen katselu tai kuuntelu, median tuottamisen väline, tiedonhaun väline sekä pelaamisen väline.
Tutkimustulokset osoittivat, että tuokiot tarjoavat monipuolisen mediataitoja kehittävän kokonaisuuden, jossa lapset pääsevät harjoittelemaan varhaiskasvatuksessa ohjaavissa opetussuunnitelmissakin linjattujen monipuolisten työtapojen avulla kriittistä ja tiedostavaa medialukutaitoa, vaikuttamista ja itseilmaisua mediaa tuottamalla sekä erilaisia turvataitoja koskien sekä mediasisältöjä että mediassa vuorovaikuttamista muiden kanssa. Medialaitteiden rooli ei nouse tuokioissa hallitsevaksi, ja niiden käyttö on tavoiteltavien mediataitojen kautta perustelua, lapsia osallistavaa ja vuorovaikutukseen kannustavaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]