Kriittinen ajattelu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Manner, Meri; Nikkilä, Meeri (2024)
Manner, Meri
Nikkilä, Meeri
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403253074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403253074
Tiivistelmä
Kriittinen ajattelu on määritelty useassa yhteydessä nykymuotoisen kasvatuksen ja koulutuksen keskeiseksi tavoitteeksi. Tässä tutkimuksessa analysoimme Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014) kriittisen ajattelun osatekijöiden ja kriittisen ajattelun käsitteen esiintyvyyden osalta. Tutkimuksen tavoitteena oli jäsentää POPS:a (2014) ja muodostaa tutkimusraportti, jonka kautta aiheesta kiinnostuneet voivat lähestyä opetussuunnitelmaa. Käytämme raportissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014) lyhennettä POPS (2014).
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme kriittistä ajattelua ja kognitiivista konstruktivismia osana tutkimusta ohjaavaa teoriaa. Lisäksi määrittelemme episteemisen kognition, metakognition, skeeman, assimilaation, akkommodaation ja opetussuunnitelman käsitteet.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena. Tutkimusaineistona käytimme Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, koodaamista ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksina esittelemme kriittisen ajattelun osatekijät POPS:ssa (2014), jotka teemoittelimme viiteen teemaan osatekijän sisällön mukaisesti. Teemoiksi muodostuivat kriittinen suhtautuminen, monimuotoisten tekstien kriittinen tarkastelu, reflektio, ongelmanratkaisu sekä luovuus. Lisäksi esittelemme tuloksissa tulokset kriittisen ajattelun esiintyvyydestä POPS:ssa (2014). Kriittisen ajattelun käsite esiintyy POPS:n (2014) lähes jokaisessa pääluvussa, kuten Perusopetuksen arvoperusta, Oppimiskäsitys ja Perusopetuksen tehtävä. Lisäksi käsite esiintyy laaja-alaisen osaamisen ja useimpien oppiaineiden sisältö-, tavoite- ja arviointiosioissa. Tutkimusraportin lopussa pohdimme analyysin perusteella muodostamiemme yläkategorioiden konkreettista ilmenemistä, tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä tutkimustulosten hyödyntämistä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme kriittistä ajattelua ja kognitiivista konstruktivismia osana tutkimusta ohjaavaa teoriaa. Lisäksi määrittelemme episteemisen kognition, metakognition, skeeman, assimilaation, akkommodaation ja opetussuunnitelman käsitteet.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena. Tutkimusaineistona käytimme Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, koodaamista ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksina esittelemme kriittisen ajattelun osatekijät POPS:ssa (2014), jotka teemoittelimme viiteen teemaan osatekijän sisällön mukaisesti. Teemoiksi muodostuivat kriittinen suhtautuminen, monimuotoisten tekstien kriittinen tarkastelu, reflektio, ongelmanratkaisu sekä luovuus. Lisäksi esittelemme tuloksissa tulokset kriittisen ajattelun esiintyvyydestä POPS:ssa (2014). Kriittisen ajattelun käsite esiintyy POPS:n (2014) lähes jokaisessa pääluvussa, kuten Perusopetuksen arvoperusta, Oppimiskäsitys ja Perusopetuksen tehtävä. Lisäksi käsite esiintyy laaja-alaisen osaamisen ja useimpien oppiaineiden sisältö-, tavoite- ja arviointiosioissa. Tutkimusraportin lopussa pohdimme analyysin perusteella muodostamiemme yläkategorioiden konkreettista ilmenemistä, tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä tutkimustulosten hyödyntämistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]