Johtamisen koetut vaikutukset työntekijöiden työssä sitoutumiseen: Case-tutkimus TE-palvelut 2024 -uudistuksen siirtymävaiheesta
Ahonen, Erika (2024)
Ahonen, Erika
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403223041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403223041
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan työntekijöiden kokemuksia sitoutumisen johtamisesta TE-palvelut 2024 uudistuksen siirtymävaiheessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko uudistuksen siirtymävaiheen johtamisen koettu vaikuttavan työntekijöiden sitoutumiseen sekä sitä, mitkä tekijät koetaan vaikuttavan työntekijöiden sitoutumiseen ja juontavatko tekijät juurensa johtamisesta.
Tutkielma on toteutettu laadullisena case -tutkimuksena. Tutkimusta varten on tehty yhdeksän teemahaastattelua maaliskuussa 2023 ja tutkimuksen aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastateltavat edustavat yhden alueellisen TE-toimiston työntekijöitä. Tutkimusta pohjustaa teoreettinen viitekehys, joka taustoittaa sitoutumisen käsitteen määrittelyn taustaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä työkontekstissa. Lisäksi teoreettinen viitekehys muodostaa käsitystä sitoutumisen ja johtamisen välisestä yhteydestä aiemman tutkimuksen valossa.
Tutkimustuloksena havaittiin työntekijöiden kokemukset siitä, että johtamisella ei erityisesti ole huomioitu työntekijöiden sitoutumista uudistuksen siirtymävaiheessa. Huomioitavaa on myös se, että monet haastateltavista myös kokivat, että johtamisella ei ole pyritty tukemaan työntekijöiden sitoutumista, ainakaan tietoisesti, ennen uudistustakaan. Aineistosta nousi esille kuitenkin muutamia organisaatiossa havaittuja sitoutumista tukevia piirteitä, joiden voidaan nähdä ainakin osin kumpuavan johtamisesta, tai johtamisella voidaan vähintäänkin mahdollistaa näitä sitoutumista vahvistavia tekijöitä. Lisäksi tutkimustulokset tuovat esiin TE-palvelut 2024 uudistuksen siirtymävaiheesta työntekijöiden kokemuksia työssä sitoutumisesta. Tulosten pohjalta työntekijät kokevat olevansa yleisesti ottaen sitoutuneita. Tuloksia tarkemmin tarkasteltuna sitoutumisella tarkoitettiin nimenomaan sitä, että työntekijät tekevät työnsä hyvin ja tämä ilmentää koettua sitoutumista. Toisaalta aineistosta nousi esille voimakkaasti myös työpaikan vaihtoaikeiden yleisyys työntekijöiden keskuudessa sekä havainnot suuresta henkilöstön vaihtuvuudesta. Näin ollen tulokset sitoutumisen tilan suhteen ovat hieman ristiriitaiset.
Tutkimustulokset nostavat esiin työntekijöiden sitoutumisen kokemuksia TE-palvelut 2024 uudistuksen siirtymävaiheen keskeltä, sekä omalta osaltaan tuo esiin myös tarvetta sitoutumisen johtamiselle. Tutkimuksen TE- palveluiden kontekstin näkökulman ohella tutkimustulokset nostavat keskusteluun siirtymävaiheessa tapahtuvan sitoutumisen johtamisen teemaa, joka on sitoutumisen tutkimuksessa jäänyt aiemmin huomiotta. Vastaavaa tutkimusasetelmaa voisi hyödyntää muidenkin organisaatiomuutosten kontekstissa siirtymävaiheen sitoutumisen johtamisen näkökulmassa.
Tutkielma on toteutettu laadullisena case -tutkimuksena. Tutkimusta varten on tehty yhdeksän teemahaastattelua maaliskuussa 2023 ja tutkimuksen aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastateltavat edustavat yhden alueellisen TE-toimiston työntekijöitä. Tutkimusta pohjustaa teoreettinen viitekehys, joka taustoittaa sitoutumisen käsitteen määrittelyn taustaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä työkontekstissa. Lisäksi teoreettinen viitekehys muodostaa käsitystä sitoutumisen ja johtamisen välisestä yhteydestä aiemman tutkimuksen valossa.
Tutkimustuloksena havaittiin työntekijöiden kokemukset siitä, että johtamisella ei erityisesti ole huomioitu työntekijöiden sitoutumista uudistuksen siirtymävaiheessa. Huomioitavaa on myös se, että monet haastateltavista myös kokivat, että johtamisella ei ole pyritty tukemaan työntekijöiden sitoutumista, ainakaan tietoisesti, ennen uudistustakaan. Aineistosta nousi esille kuitenkin muutamia organisaatiossa havaittuja sitoutumista tukevia piirteitä, joiden voidaan nähdä ainakin osin kumpuavan johtamisesta, tai johtamisella voidaan vähintäänkin mahdollistaa näitä sitoutumista vahvistavia tekijöitä. Lisäksi tutkimustulokset tuovat esiin TE-palvelut 2024 uudistuksen siirtymävaiheesta työntekijöiden kokemuksia työssä sitoutumisesta. Tulosten pohjalta työntekijät kokevat olevansa yleisesti ottaen sitoutuneita. Tuloksia tarkemmin tarkasteltuna sitoutumisella tarkoitettiin nimenomaan sitä, että työntekijät tekevät työnsä hyvin ja tämä ilmentää koettua sitoutumista. Toisaalta aineistosta nousi esille voimakkaasti myös työpaikan vaihtoaikeiden yleisyys työntekijöiden keskuudessa sekä havainnot suuresta henkilöstön vaihtuvuudesta. Näin ollen tulokset sitoutumisen tilan suhteen ovat hieman ristiriitaiset.
Tutkimustulokset nostavat esiin työntekijöiden sitoutumisen kokemuksia TE-palvelut 2024 uudistuksen siirtymävaiheen keskeltä, sekä omalta osaltaan tuo esiin myös tarvetta sitoutumisen johtamiselle. Tutkimuksen TE- palveluiden kontekstin näkökulman ohella tutkimustulokset nostavat keskusteluun siirtymävaiheessa tapahtuvan sitoutumisen johtamisen teemaa, joka on sitoutumisen tutkimuksessa jäänyt aiemmin huomiotta. Vastaavaa tutkimusasetelmaa voisi hyödyntää muidenkin organisaatiomuutosten kontekstissa siirtymävaiheen sitoutumisen johtamisen näkökulmassa.