Tankkauslaitteiden valmistuksen tuotannonohjaus ja dokumentaation hallinta
Suuronen, Linda (2024)
Suuronen, Linda
2024
Konetekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Mechanical Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403213008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403213008
Tiivistelmä
Läpimenoajan lyhentämisestä on tullut yleinen tavoite valmistavien yritysten keskuudessa. Kasvavassa yrityksessä tuotantoa on kehitettävä ja toimintaa tehostettava, jotta se pysyy kannattavana. Riittämättömään ja epäselvään dokumentaatioon on mahdollista hukata paljon resursseja. Tietojärjestelmät ovat usein tukipilareita tuotantotoiminnalle ja kilpailukykyisyyden mahdollistajia. Työn tavoitteena on selvittää, mikä on yrityksen tuotannonohjauksen ja dokumentaation hallinnan nykytila, ja millaiset tuotannonohjaustavat ja dokumentaation hallintamenetelmät ovat sopivia kohdeyritykselle. Viimeisenä selvitetään, kuinka työssä pilotoitavat kehitystoimenpiteet vaikuttavat tuotannon läpimenoaikaan. Työn lopputuloksena tahdotaan ratkaisuja, joilla tuotannon läpimenoaikaa saadaan lyhyemmäksi.
Työssä selvitetään ensin kirjallisuuskatsauksella, millaisia käytäntöjä on olemassa tuotannonsuunnitteluun ja -ohjaukseen sekä valmistuksen dokumentaatioon. Tuotannonsuunnittelun aikajänteet, tuotannonohjausperiaatteet, leanin ja Toyotan tuotantojärjestelmän periaatteet esitellään teoriaosuudessa. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi tuotannon kehittämistä ja siihen liittyvää dokumentaatiota. Kokeellisessa osuudessa tutkitaan tuotannonohjauksen ja dokumentaation hallinnan nykytila yrityksessä, ja pilotoidaan kokoonpantavuutta ja tuotannon ohjattavuutta parantavia muutoksia.
Vastauksena kohdeyrityksen tuotannonohjauksen nykytilaan tutkimuksessa saatiin, että tuotanto on projektimaista ja tilausohjautuvaa. Tuotannonkuormitus ei ole kattanut koko tuotantoa, ja sen tarkkuus on ollut vaihtelevaa lähtötietojen epävarmuuden vuoksi. Dokumentaation hallinnan nykytilasta havaittiin, että poikkeamia ja muutoksia tuotannossa ei raportoida ja käsitellä yhdenmukaisesti, dokumenttien tallennus tapahtuu usealla eri tavalla yrityksen sisällä, sekä työpiirustuksista puuttuu toisinaan informaatiota.
Tutkimus osoittaa, että kohdeyrityksessä kannattaa hyödyntää leanin menetelmiä tuotannonohjauksessa. Tuotannonsuunnittelussa tulisi soveltaa sekä solukokoonpanoa että funktionaalista layoutia. Tuotannon ohjattavuutta ja dokumentointia tulee kehittää toiminnanohjausjärjestelmää ja tuotteen elinkaaren hallintajärjestelmää hyödyntäen. Tuotannonsuunnittelua ja aikataulutusta kannattaa tehdä niihin kehitetyillä sovelluksilla. Viimeiseen tutkimuksessa esitettyyn kysymykseen tankkausajoneuvon valmistuksen läpimenoajasta vähennettiin muutoksilla 235 tuntia verrokkiajoneuvoon nähden. Pilottiajoneuvo valmistettiin hyödyntäen uusia osakokoonpanopisteitä, jotka vähensivät osien hakemiseen kuluvaa hukka-aikaa.
Suosituksena työssä saatujen tulosten perusteella on, että yrityksessä arvioidaan ja asetetaan tankkausajoneuvojen läpimenoaika uudelleen, jatketaan leanin mukaisten hukkien poistamista, otetaan 5S takaisin käyttöön laajemmin. Dokumentaation hallintaan muutosten ja poikkeamien hallinta ovat ensisijaisia jatkokehityskohteita, johon suositellaan toiminnanohjausjärjestelmän laatutyökalua. Dokumentaatiotyötä on standardisoitava ohjein ja koulutuksin. Tuotedokumentaatiota tulisi laatia suunnitelmallisesti ja sähköiseen muotoon.
Työssä selvitetään ensin kirjallisuuskatsauksella, millaisia käytäntöjä on olemassa tuotannonsuunnitteluun ja -ohjaukseen sekä valmistuksen dokumentaatioon. Tuotannonsuunnittelun aikajänteet, tuotannonohjausperiaatteet, leanin ja Toyotan tuotantojärjestelmän periaatteet esitellään teoriaosuudessa. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi tuotannon kehittämistä ja siihen liittyvää dokumentaatiota. Kokeellisessa osuudessa tutkitaan tuotannonohjauksen ja dokumentaation hallinnan nykytila yrityksessä, ja pilotoidaan kokoonpantavuutta ja tuotannon ohjattavuutta parantavia muutoksia.
Vastauksena kohdeyrityksen tuotannonohjauksen nykytilaan tutkimuksessa saatiin, että tuotanto on projektimaista ja tilausohjautuvaa. Tuotannonkuormitus ei ole kattanut koko tuotantoa, ja sen tarkkuus on ollut vaihtelevaa lähtötietojen epävarmuuden vuoksi. Dokumentaation hallinnan nykytilasta havaittiin, että poikkeamia ja muutoksia tuotannossa ei raportoida ja käsitellä yhdenmukaisesti, dokumenttien tallennus tapahtuu usealla eri tavalla yrityksen sisällä, sekä työpiirustuksista puuttuu toisinaan informaatiota.
Tutkimus osoittaa, että kohdeyrityksessä kannattaa hyödyntää leanin menetelmiä tuotannonohjauksessa. Tuotannonsuunnittelussa tulisi soveltaa sekä solukokoonpanoa että funktionaalista layoutia. Tuotannon ohjattavuutta ja dokumentointia tulee kehittää toiminnanohjausjärjestelmää ja tuotteen elinkaaren hallintajärjestelmää hyödyntäen. Tuotannonsuunnittelua ja aikataulutusta kannattaa tehdä niihin kehitetyillä sovelluksilla. Viimeiseen tutkimuksessa esitettyyn kysymykseen tankkausajoneuvon valmistuksen läpimenoajasta vähennettiin muutoksilla 235 tuntia verrokkiajoneuvoon nähden. Pilottiajoneuvo valmistettiin hyödyntäen uusia osakokoonpanopisteitä, jotka vähensivät osien hakemiseen kuluvaa hukka-aikaa.
Suosituksena työssä saatujen tulosten perusteella on, että yrityksessä arvioidaan ja asetetaan tankkausajoneuvojen läpimenoaika uudelleen, jatketaan leanin mukaisten hukkien poistamista, otetaan 5S takaisin käyttöön laajemmin. Dokumentaation hallintaan muutosten ja poikkeamien hallinta ovat ensisijaisia jatkokehityskohteita, johon suositellaan toiminnanohjausjärjestelmän laatutyökalua. Dokumentaatiotyötä on standardisoitava ohjein ja koulutuksin. Tuotedokumentaatiota tulisi laatia suunnitelmallisesti ja sähköiseen muotoon.