“En mä tätä yksin kyllä olis jaksanut kaikkee läpi” : Lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksiä sosiaalisen tuen merkityksestä opintoihin kiinnittymiselle
Niemi, Katariina (2024)
Niemi, Katariina
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403172925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403172925
Tiivistelmä
Tämän tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksiä sosiaalisen tuen merkityksestä opintoihin kiinnittymiselle ja opiskelijan hyvinvoinnille sekä näiden myötä opinnoissa menestymiselle. Sosiaalisen tuen on aiemmissa, pääasiassa korkeakoulutuksen kontekstiin painottuvissa tutkimuksissa todettu edistävän opintoihin kiinnittymistä ja tukevan opiskelijan hyvinvointia. Tässä tutkimuksessa tavoitteenani oli kuvata ilmiötä toisen asteen koulutuksessa, oppivelvollisuuden velvoittamina koulutukseen hakeutuneiden opiskelijoiden keskuudessa.
Tutkimukseni on laadullinen, fenomenologinen tutkimus, jossa tarkastelen lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia sosiaalisen tuen lähteistä, muodoista sekä niiden merkityksestä opinnoille. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenestä haastattelusta, jotka toteutin kahdessa suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa. Aineiston analyysin suoritin yhdistämällä induktiivista sekä abduktiivista analyysitapaa.
Tutkimuksessani havaitsin opiskelijoiden merkittävimpien sosiaalisen tuen lähteiden olevan opettajat, huoltajat sekä vertaiset. Lisäksi merkittäväksi sosiaalisen tuen lähteeksi tunnistin työelämässä oppimisen jaksoilla kohdattavat ihmiset. Sosiaalisen tuen muotojen havaitsin jakautuvan kahdeksi ryhmäksi; opiskelun tukeminen sekä opiskelijan tukeminen. Opiskelun tukemisessa merkityksellisiksi tuen muodoiksi osoittautuivat neuvominen ja auttaminen sekä pedagoginen tuki, opiskelijan tukemisessa taas konkreettinen sekä psyykkinen tuki. Havaitsin sosiaalisella tuella olevan merkitystä sekä oppimiselle että opiskelijan hyvinvoinnille.
Tämä tutkimukseni osoitti opiskelijoiden kokemien sosiaalisen tuen lähteiden sekä ilmenemismuotojen olevan moninaisia. Huolimatta yksilöllisistä eroista kokemuksissa sosiaalisen tuen lähteistä ja muodoista, tutkimukseni tulokset osoittivat sosiaalisella tuella olevan suuren merkityksen opiskelijan opintoihin kiinnittymiselle sekä hyvinvoinnille ja niiden myötä opintomenestykselle.
Tutkimukseni on laadullinen, fenomenologinen tutkimus, jossa tarkastelen lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia sosiaalisen tuen lähteistä, muodoista sekä niiden merkityksestä opinnoille. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenestä haastattelusta, jotka toteutin kahdessa suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa. Aineiston analyysin suoritin yhdistämällä induktiivista sekä abduktiivista analyysitapaa.
Tutkimuksessani havaitsin opiskelijoiden merkittävimpien sosiaalisen tuen lähteiden olevan opettajat, huoltajat sekä vertaiset. Lisäksi merkittäväksi sosiaalisen tuen lähteeksi tunnistin työelämässä oppimisen jaksoilla kohdattavat ihmiset. Sosiaalisen tuen muotojen havaitsin jakautuvan kahdeksi ryhmäksi; opiskelun tukeminen sekä opiskelijan tukeminen. Opiskelun tukemisessa merkityksellisiksi tuen muodoiksi osoittautuivat neuvominen ja auttaminen sekä pedagoginen tuki, opiskelijan tukemisessa taas konkreettinen sekä psyykkinen tuki. Havaitsin sosiaalisella tuella olevan merkitystä sekä oppimiselle että opiskelijan hyvinvoinnille.
Tämä tutkimukseni osoitti opiskelijoiden kokemien sosiaalisen tuen lähteiden sekä ilmenemismuotojen olevan moninaisia. Huolimatta yksilöllisistä eroista kokemuksissa sosiaalisen tuen lähteistä ja muodoista, tutkimukseni tulokset osoittivat sosiaalisella tuella olevan suuren merkityksen opiskelijan opintoihin kiinnittymiselle sekä hyvinvoinnille ja niiden myötä opintomenestykselle.