Päästövähennysten huomioiminen rautatiehankkeiden toteutuksessa : Tilaajan vaatimukset ja toimittajien mahdollisuudet
Männikkö, Aino (2024)
Männikkö, Aino
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403092776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403092776
Tiivistelmä
Rautateiden rakentaminen tuottaa merkittävästi päästöjä, vaikka junamatkustaminen muuten olisikin hiilineutraali tapa liikkua. Kansainvälisten ja kansallisten hiilineutraaliustavoitteiden saavuttaminen edellyttää päästöjen vähentämistä myös rautatiehankkeen rakentamisvaiheessa. Keinoja päästöjen vähentämiseen on jo kehitelty ja niitä ollaan Suomessakin ottamassa käyttöön.
Tässä tutkielmassa tutkittiin sitä, millä keinoilla päästövähennykset voidaan tuoda osaksi julkisina hankintoina tehtävien rautatiehankkeiden toteutusta, ja selvitettiin, mitä keinoja päästöjen vähentämiseen rautatiehankkeilla on olemassa. Tutkielma tehtiin toimeksiantona Väylävirastolle, joka vastaa Suomessa rautateiden rakentamisesta ja kunnossapidosta. Tutkimuksen pääkysymys oli: Millaisia mahdollisuuksia vähentää rautateiden rakentamisen aiheuttamia päästöjä sisältyy suunnittelu- ja hankintavaiheen toimintamalleihin? Sen alakysymyksiä olivat 1) Mitä vaatimuksia ja mahdollisuuksia päästövähennysten toteuttamiseen rautatiehankkeessa tilaajaorganisaatiolla on? 2) Miten päästövähennykset olisi hyvä toteuttaa urakassa toimittajien eli urakoitsijoiden kannalta? ja 3) Miten päästöjen vähentämisen seuranta ja verifiointi olisi parasta toteuttaa?
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistona käytettiin sekä haastatteluaineistoa että kirjallista aineistoa. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin Väylävirastossa, kolmessa rautatie-alan urakoitsijayrityksessä ja yhdessä muussa alan asiantuntijayrityksessä. Esiselvitys Väyläviraston hankintojen ympäristökriteereistä oli tutkielmassa käytetty kirjallinen aineisto. Haastattelujen aineistonkeruutapana käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiin kuuluvaa teemahaastattelua ja haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Koko aineiston analyysissa hyödynnettiin aineiston koodaamista ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen päätulos on, että päästövähennykset tulee sisällyttää osaksi hankintaprosessin kaikkia vaiheita, jotta ne voidaan toteuttaa rautatiehankkeessa. Avainasemassa päästövähennysten huomioimiseksi rautatiehankkeissa on niiden sisällyttäminen hankinnan kaikkiin vaiheisiin, ennen kaikkea vaatimuksiksi hankinnan tarjouspyyntövaiheessa. Lisäksi hankkeen edetessä päästövähennysten seurantaa ja verifiointia tulee toteuttaa. Väyläviraston rooli päästövähennysten toteuttamisessa on merkittävä. Keskeistä päästövähennysten toteuttamisessa rautatiehankkeissa on myös vuoropuhelun käyminen alan toimijoiden kanssa ja yhteistyö muiden Pohjoismaiden kanssa.
Tässä tutkielmassa tutkittiin sitä, millä keinoilla päästövähennykset voidaan tuoda osaksi julkisina hankintoina tehtävien rautatiehankkeiden toteutusta, ja selvitettiin, mitä keinoja päästöjen vähentämiseen rautatiehankkeilla on olemassa. Tutkielma tehtiin toimeksiantona Väylävirastolle, joka vastaa Suomessa rautateiden rakentamisesta ja kunnossapidosta. Tutkimuksen pääkysymys oli: Millaisia mahdollisuuksia vähentää rautateiden rakentamisen aiheuttamia päästöjä sisältyy suunnittelu- ja hankintavaiheen toimintamalleihin? Sen alakysymyksiä olivat 1) Mitä vaatimuksia ja mahdollisuuksia päästövähennysten toteuttamiseen rautatiehankkeessa tilaajaorganisaatiolla on? 2) Miten päästövähennykset olisi hyvä toteuttaa urakassa toimittajien eli urakoitsijoiden kannalta? ja 3) Miten päästöjen vähentämisen seuranta ja verifiointi olisi parasta toteuttaa?
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistona käytettiin sekä haastatteluaineistoa että kirjallista aineistoa. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin Väylävirastossa, kolmessa rautatie-alan urakoitsijayrityksessä ja yhdessä muussa alan asiantuntijayrityksessä. Esiselvitys Väyläviraston hankintojen ympäristökriteereistä oli tutkielmassa käytetty kirjallinen aineisto. Haastattelujen aineistonkeruutapana käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiin kuuluvaa teemahaastattelua ja haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Koko aineiston analyysissa hyödynnettiin aineiston koodaamista ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen päätulos on, että päästövähennykset tulee sisällyttää osaksi hankintaprosessin kaikkia vaiheita, jotta ne voidaan toteuttaa rautatiehankkeessa. Avainasemassa päästövähennysten huomioimiseksi rautatiehankkeissa on niiden sisällyttäminen hankinnan kaikkiin vaiheisiin, ennen kaikkea vaatimuksiksi hankinnan tarjouspyyntövaiheessa. Lisäksi hankkeen edetessä päästövähennysten seurantaa ja verifiointia tulee toteuttaa. Väyläviraston rooli päästövähennysten toteuttamisessa on merkittävä. Keskeistä päästövähennysten toteuttamisessa rautatiehankkeissa on myös vuoropuhelun käyminen alan toimijoiden kanssa ja yhteistyö muiden Pohjoismaiden kanssa.