Empatian tuntu: Tuntoisuus osana näyttelijän ruumiillista läsnäoloa
Kaislakari, Esme (2024)
Kaislakari, Esme
2024
Teatterityön maisteriohjelma - Master's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403152920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403152920
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastellaan näyttelijäntaidetta tuntoisuuden näkökulmasta. Tuntoisuudella tarkoitetaan niin näyttelijän oman ruumiin tuntua kuin myös toisen ruumiin tai eri materiaalien tuntua. Tuntoisuutta hahmotetaan opinnäytteessä empatian ja erityisesti ruumiillisen empatian avulla. Kirjoittaja tarkastelee näyttelemistä myös omasta vähemmistöpositiostaan käsin. Opinnäytteen tarkoituksena on hahmottaa, miten tuntoisuuden avulla näytteleminen tapahtuu ja mitä tuntoisuus ja empatia tarkoittaa näyttämöllä, niin näyttelijälle kuin katsojalle.
Opinnäytteessä esitellään olennaista käsitteistöä, jotka liittyvät niin näyttelemiseen, empatiaan kuin kirjoittajan omaan vähemmistöpositioon. Kirjoittaja havainnoi, mitkä asiat ja keinot ovat vaikuttaneet siihen, että tuntoisuus ja ruumiillisen empatian kanssa operoiminen ovat tulleet osaksi kirjoittajan tapaa lähestyä omaa työskentelyään. Opinnäytteessä tarkastellaan myös kolmea eri esitystä, joissa kirjoittaja kokee hyödyntäneensä tai kokeneensa tuntoisuutta ja empatiaa erityisen antoisalla tavalla.
Opinnäyte on tuottanut tärkeitä havaintoja niin tuntoisuudesta kuin empatiasta. Kirjoittajalle näytteleminen tarkoittaa sekä teknistä, dramaturgista että eettistä prosessia. Tuntoisuus ja ruumiillisen empatian avulla näytteleminen ovat tapa, jolla hän hahmottaa näitä kolmea osa-aluetta. Tuntoisesti näytteleminen on siis teknisdramaturginen sekä eettinen tapa toimia näyttämöllä ja kohdata näyteltävä kanssamateriaali. Opinnäytteen lopuksi kirjoittaja toteaa, että tuntoisuus on keino kohdata näyttelijän ruumista ympäröivät olosuhteet uteliaisuudella.
Opinnäytteessä esitellään olennaista käsitteistöä, jotka liittyvät niin näyttelemiseen, empatiaan kuin kirjoittajan omaan vähemmistöpositioon. Kirjoittaja havainnoi, mitkä asiat ja keinot ovat vaikuttaneet siihen, että tuntoisuus ja ruumiillisen empatian kanssa operoiminen ovat tulleet osaksi kirjoittajan tapaa lähestyä omaa työskentelyään. Opinnäytteessä tarkastellaan myös kolmea eri esitystä, joissa kirjoittaja kokee hyödyntäneensä tai kokeneensa tuntoisuutta ja empatiaa erityisen antoisalla tavalla.
Opinnäyte on tuottanut tärkeitä havaintoja niin tuntoisuudesta kuin empatiasta. Kirjoittajalle näytteleminen tarkoittaa sekä teknistä, dramaturgista että eettistä prosessia. Tuntoisuus ja ruumiillisen empatian avulla näytteleminen ovat tapa, jolla hän hahmottaa näitä kolmea osa-aluetta. Tuntoisesti näytteleminen on siis teknisdramaturginen sekä eettinen tapa toimia näyttämöllä ja kohdata näyteltävä kanssamateriaali. Opinnäytteen lopuksi kirjoittaja toteaa, että tuntoisuus on keino kohdata näyttelijän ruumista ympäröivät olosuhteet uteliaisuudella.