ChatGPT – tee minulle kandi! : Luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia tekoälyn käytöstä opetuksessa
Pohjola, Riku; Saarman, Alex (2024)
Pohjola, Riku
Saarman, Alex
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403132824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403132824
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee tekoälyn integrointia perusopetuksen kontekstissa, keskittyen erityisesti luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiin tekoälyn käytöstä opetuksessa. Tutkielmassa käsitellään tekoälyn määritelmiä, tekoälyn kehityksen eri vaiheita sekä tekoälyn roolia sekä opettajan että oppilaan työkaluna. Lisäksi tutkielmassa pohditaan digitalisaation vaikutuksia opetukseen ja esitellään kvalitatiivisen tutkimuksen tulokset, jotka perustuvat kyselylomakkeella kerättyyn aineistoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat tekoälyyn opettajan ja oppilaan työkaluna. Vastaajina oli 13 luokanopettajaopiskelijaa, joiden vastauksista käy ilmi, että tekoälyn käyttö opettajan työkaluna nähdään mahdollisuutena opetustehtävien luomiseen ja virheiden korjaamiseen, kun taas sen rooli oppilaan työkaluna herättää huolia osaamisen heikkenemiseen ja plagioinnin mahdollisuuteen. Tutkimuksen toteutusosiossa esitellään kyselytutkimuksen metodologia ja aineistonkeruuprosessi. Vastaukset luokiteltiin luokanopettajaopiskelijoiden suhtautumiseen tekoälyn käyttöön opetuksessa ja sen koettuihin vahvuuksiin, heikkouksiin, mahdollisuuksiin ja uhkiin. Aineiston analyysi suoritettiin SWOT-analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat tunnistavat tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet opetuksen monipuolistamisessa ja oppimisen tehostamisessa. Vahvuuksina korostuvat tekoälyn rooli opetuksen suunnittelussa, automaattisessa virheenkorjauksessa ja innovatiivisuudessa. Heikkouksina mainitaan riittämätön osaaminen ja ymmärrys tekoälyn käytöstä sekä pelot sen mahdollisista väärinkäytöistä. Mahdollisuuksina nähdään medialukutaidon kehittäminen ja yksilöllisen oppimisen tukeminen, kun taas uhkina mainitaan plagiointi ja kirjoitustaitojen heikkeneminen. Lopussa pohdimme tutkimuksen rajoituksia ja jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat tunnistavat tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet opetuksen monipuolistamisessa ja oppimisen tehostamisessa. Vahvuuksina korostuvat tekoälyn rooli opetuksen suunnittelussa, automaattisessa virheenkorjauksessa ja innovatiivisuudessa. Heikkouksina mainitaan riittämätön osaaminen ja ymmärrys tekoälyn käytöstä sekä pelot sen mahdollisista väärinkäytöistä. Mahdollisuuksina nähdään medialukutaidon kehittäminen ja yksilöllisen oppimisen tukeminen, kun taas uhkina mainitaan plagiointi ja kirjoitustaitojen heikkeneminen. Lopussa pohdimme tutkimuksen rajoituksia ja jatkotutkimusehdotuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]