Lapsen tuki varhaiskasvatuksen verkkosivuilla
Kuusirati-Parviainen, Päivi (2024)
Kuusirati-Parviainen, Päivi
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403122814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403122814
Tiivistelmä
Tämän kandidaantintutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten lapsen tukea varhaiskasvatuksessa kuvataan kuntien verkkosivuilla. Laadullisena tutkimuksena tehdyn tutkielman teoriaosuus rakentuu varhaiskasvatuksen tuen ja verkkoviestinnän käsitteiden määrittelystä. Tutkimustehtävään haettiin vastausta seuraavien tutkimuskysymysten avulla: millaisena lapsen tuki varhaiskasvatuksessa näyttäytyy Tampereen kaupunkiseudun kuntien varhaiskasvatuksen verkkosivuilla sekä millaisia lapsen tukeen liittyviä diskursseja rakentuu verkkosivuilla?
Aineisto koostui Tampereen kaupunkiseudun kuntien lapsen tukeen liittyvistä verkkosivuista.
Analyysimenetelmänä käytettiin kehysanalyysiä ja diskurssin käsitettä.
Tutkimuksessa analyysin tuloksena muodostui viisi kehystä, jotka rakentavat kuvaa siitä, millaisena lapsen tuki näyttäytyi verkkosivuilla. Kehykset ovat normitetun tuen kehys, asiantuntijuuden kehys, vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön kehys, varhaiskasvatus osana koulupolkua -kehys ja lapsi -kehys. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että tuki näyttäytyi lakisääteisenä palveluna, johon jokaisella lapsella on oikeus. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä asiantuntijuus näyttäytyivät oleellisina osana tukea. Tuloksista kävi myös ilmi, että varhaiskasvatus rakentuu tuen osalta kiinteäksi osaksi koulupolun alkua. Lapsi näyttäytyi sekä tuen antamisen kohteena että tuen lähtökohtana. Tulosten perusteella oli havaittavissa, että lapsen osallisuus näyttäytyi vähäisenä. Ohjaavien lakien ja asiakirjojen vaikutus oli havaittavissa tukeen liittyvinä vallitsevina viranomais- ja asiantuntijadiskursseina.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Tampereen kaupunkiseudun kuntien varhaiskasvatuksen verkkosivuilla lapsen tuki näyttäytyy lakien ja ohjausasiakirjojen mukaisena kuvauksena. On huomionarvoista, että inklusiivisuuden ja lapsen osallisuuden ollessa vahvasti lähtökohtana tukea normittavaan lakiin ja asiakirjaohjaukseen, lapsen osallisuus ei tullut kuitenkaan esille samansuuntaisesti verkkosivuilla. Tähän tulokseen on tärkeä kiinnittää huomiota, sillä verkkosivujen kieli ja valokuvat rakentavat kuvaa tuesta ja lapsen osallisuudesta siihen. Tutkimustulosten pohjalta varhaiskasvatuksessa työskentelevät voivat peilata, millaista kuvaa varhaiskasvatuksessa käytettävä kieli ja valokuvat rakentavat sanallisissa ja kirjoitetuissa vuorovaikutustilanteissa, kuten varhaiskasvatuksen sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksen tulokset ovatkin hyödynnettävissä varhaiskasvatuksen vuorovaikutusviestinnässä sekä laajemmin kuntien verkkoviestinnässä.
Aineisto koostui Tampereen kaupunkiseudun kuntien lapsen tukeen liittyvistä verkkosivuista.
Analyysimenetelmänä käytettiin kehysanalyysiä ja diskurssin käsitettä.
Tutkimuksessa analyysin tuloksena muodostui viisi kehystä, jotka rakentavat kuvaa siitä, millaisena lapsen tuki näyttäytyi verkkosivuilla. Kehykset ovat normitetun tuen kehys, asiantuntijuuden kehys, vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön kehys, varhaiskasvatus osana koulupolkua -kehys ja lapsi -kehys. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että tuki näyttäytyi lakisääteisenä palveluna, johon jokaisella lapsella on oikeus. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä asiantuntijuus näyttäytyivät oleellisina osana tukea. Tuloksista kävi myös ilmi, että varhaiskasvatus rakentuu tuen osalta kiinteäksi osaksi koulupolun alkua. Lapsi näyttäytyi sekä tuen antamisen kohteena että tuen lähtökohtana. Tulosten perusteella oli havaittavissa, että lapsen osallisuus näyttäytyi vähäisenä. Ohjaavien lakien ja asiakirjojen vaikutus oli havaittavissa tukeen liittyvinä vallitsevina viranomais- ja asiantuntijadiskursseina.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Tampereen kaupunkiseudun kuntien varhaiskasvatuksen verkkosivuilla lapsen tuki näyttäytyy lakien ja ohjausasiakirjojen mukaisena kuvauksena. On huomionarvoista, että inklusiivisuuden ja lapsen osallisuuden ollessa vahvasti lähtökohtana tukea normittavaan lakiin ja asiakirjaohjaukseen, lapsen osallisuus ei tullut kuitenkaan esille samansuuntaisesti verkkosivuilla. Tähän tulokseen on tärkeä kiinnittää huomiota, sillä verkkosivujen kieli ja valokuvat rakentavat kuvaa tuesta ja lapsen osallisuudesta siihen. Tutkimustulosten pohjalta varhaiskasvatuksessa työskentelevät voivat peilata, millaista kuvaa varhaiskasvatuksessa käytettävä kieli ja valokuvat rakentavat sanallisissa ja kirjoitetuissa vuorovaikutustilanteissa, kuten varhaiskasvatuksen sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksen tulokset ovatkin hyödynnettävissä varhaiskasvatuksen vuorovaikutusviestinnässä sekä laajemmin kuntien verkkoviestinnässä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]