Kouluakäymättömyyden monet kasvot: Koulun sosiaalityön keinoja poissaoloihin
Koivisto, Milla-Riikka (2024)
Koivisto, Milla-Riikka
2024
Sosiaalityön kandidaattiohjelma, Pori - Bachelor's Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403092774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403092774
Tiivistelmä
Koulupoissaolot ovat aikamme lisääntyvä kansallinen ja kansainvälinen ilmiö. Koulusta poissaolo voidaan jakaa koulukieltäytymiseen, pinnaamiseen, huoltajasta tai koulusta lähtöisin olevaan poissaoloon. Uusin termi liittyen koulusta pitkään poissaolevaan oppilaaseen on koulupudokas. Aiheena on tutkia koulun sosiaalityön keinoja vaikuttaa koulupoissaoloihin. Koulun sosiaalityöllä tässä tutkimuksessa viitataan vastaavan kuraattorin toteuttamaan kuraattorityöhön koulussa.
Tutkielma toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena eli review-tutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistona on kymmenen tieteellisesti vertaisarvioitua kansainvälistä artikkelia. Analyysinä tutkimuksessa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla aineiston keskeiset havainnot on tiivistetty. Koulupoissaolojen muodot on määritelty koulukieltäytymiseksi, pinnaamiseksi, huoltajalähtöiseksi poissaoloksi sekä koululähtöiseksi poissaoloksi. Koulupoissaolot voidaan jakaa myös ongelmallisiin ja ongelmattomiin, luvallisiin ja luvattomiin poissaoloihin. Syitä koulupoissaolojen taustalla nähdään sekä yksilöstä että ympäristöstä lähtöisin olevia. Perheen ja ympäristön tukea, vakaata elämäntilannetta sekä perustarpeiden täyttymistä voidaan pitää suojaavina tekijöinä liittyen koulusta poissaoloon.
Tutkielman tulosten perusteella koulun sosiaalityöllä poissaoloihin puututtaessa on kaksi eri toimintaympäristöä. Poissaoloihin puuttumisen keinot voidaan jakaa koulun sisäisinä toimina toteuttaviin keinoihin sekä yhteistyöhön koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Koulun sisäisiksi keinoiksi määrittyivät oppilaiden osallisuuden ja yhteisöllisten kokemusten vahvistaminen, ennaltaehkäisevä työ oppilashuollossa, koulun sisäisen ilmapiirin parantaminen sekä hyvinvoinnin lisääminen koulussa. Koulun ulkoisiksi keinoiksi poissaoloihin puuttumisessa esiin tulivat yhteistyö ja yhteydenpito vanhempiin sekä yhteistyö muiden sidosryhmien kanssa.
Johtopäätöksenä tutkielman perusteella voidaan todeta, että koulun sisäiset toimet sekä koulun ulkopuolella tehtävä yhteistyö vaikuttivat kaikki toisiinsa. Oppilaan hyvinvoinnin tukeminen ja ennaltaehkäisevä kuraattorityö sekä yhteistyö vanhempien kanssa antavat keinoja puuttua lisääntyviin koulupoissaoloihin
Tutkielma toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena eli review-tutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistona on kymmenen tieteellisesti vertaisarvioitua kansainvälistä artikkelia. Analyysinä tutkimuksessa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla aineiston keskeiset havainnot on tiivistetty. Koulupoissaolojen muodot on määritelty koulukieltäytymiseksi, pinnaamiseksi, huoltajalähtöiseksi poissaoloksi sekä koululähtöiseksi poissaoloksi. Koulupoissaolot voidaan jakaa myös ongelmallisiin ja ongelmattomiin, luvallisiin ja luvattomiin poissaoloihin. Syitä koulupoissaolojen taustalla nähdään sekä yksilöstä että ympäristöstä lähtöisin olevia. Perheen ja ympäristön tukea, vakaata elämäntilannetta sekä perustarpeiden täyttymistä voidaan pitää suojaavina tekijöinä liittyen koulusta poissaoloon.
Tutkielman tulosten perusteella koulun sosiaalityöllä poissaoloihin puututtaessa on kaksi eri toimintaympäristöä. Poissaoloihin puuttumisen keinot voidaan jakaa koulun sisäisinä toimina toteuttaviin keinoihin sekä yhteistyöhön koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Koulun sisäisiksi keinoiksi määrittyivät oppilaiden osallisuuden ja yhteisöllisten kokemusten vahvistaminen, ennaltaehkäisevä työ oppilashuollossa, koulun sisäisen ilmapiirin parantaminen sekä hyvinvoinnin lisääminen koulussa. Koulun ulkoisiksi keinoiksi poissaoloihin puuttumisessa esiin tulivat yhteistyö ja yhteydenpito vanhempiin sekä yhteistyö muiden sidosryhmien kanssa.
Johtopäätöksenä tutkielman perusteella voidaan todeta, että koulun sisäiset toimet sekä koulun ulkopuolella tehtävä yhteistyö vaikuttivat kaikki toisiinsa. Oppilaan hyvinvoinnin tukeminen ja ennaltaehkäisevä kuraattorityö sekä yhteistyö vanhempien kanssa antavat keinoja puuttua lisääntyviin koulupoissaoloihin
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]