Työssäkäyvien viestinnän maisteriopiskelijoiden opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetin välinen jännitteisyys
Artimaa, Sini (2024)
Artimaa, Sini
2024
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403122805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403122805
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi on viimeisinä vuosina noussut keskeiseksi teemaksi julkisessa keskustelussa opintoihin liittyvän työmäärän kasvamisen ja opiskelijoiden taloudellisen tilanteen heikentymisen myötä. Osa yliopisto-opiskelijoista hankkii kokemusta oman alan työtehtävistä jo opintojensa ohella, jolloin sekä yksilön opiskelija- että asiantuntijaidentiteetti rakentuvat työssäkäyvälle opiskelijalle keskeisissä vuorovaikutussuhteissa. Identiteettien kehittyminen on tärkeä osa yksilön hyvinvointia, ja identiteetit antavat työssäkäyvälle opiskelijalle merkityksellisyyden tunnetta ja ohjattua olemassaoloa. Rinnakkaiset opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetit voivat kuitenkin myös olla ristiriidassa keskenään aiheuttaen työssäkäyvälle opiskelijalle epäjohdonmukaisuuden kokemuksia identiteetissä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten työssäkäyvät opiskelijat kokevat opiskelija- ja asiantuntijaidentiteettinsä sekä näiden identiteettien välisen jännitteisyyden. Työssäkäyvien opiskelijoiden opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetin rakentumista tarkastellaan identiteetin viestintäteorian neljän identiteettikehyksen pohjalta. Lisäksi tutkielma analysoi dialektisten jännitteiden käsitteen avulla, millaisia mahdollisia jännitteitä opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetin välillä ilmenee. Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin kymmenellä teemahaastattelulla, joihin osallistui työssäkäyviä viestinnän maisteriopiskelijoita neljästä suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin temaattista analyysia soveltamalla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että työssäkäyvien opiskelijoiden omat käsitykset heidän opiskelija- ja asiantuntijaidentiteeteistään eroaa sekä heidän tavastaan tuoda identiteettejään esille että muiden ihmisten kyseisille identiteeteille antamista merkityksistä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että työssäkäyvän opiskelijan opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetti ovat jännitteisessä suhteessa toisiinsa, ja identiteettien välillä on havaittavissa pätevyyden ja kokemattomuuden jännite. Identiteettijännitteen hallintakeinoiksi nousevat näkyväksi tuominen, rajaaminen ja häivyttäminen.
Tuloksista voidaan päätellä työssäkäyvien opiskelijoiden olevan eräänlaisessa siirtymävaiheessa kahden identiteetin välillä. Opiskelijaidentiteetin merkitys omassa identiteetissä koetaan heikentyneen ja asiantuntijaidentiteetin puolestaan kasvaneen, vaikka asiantuntijaidentiteettiä merkityksennetään vielä heikkona ja epävarmana. Tämä siirtymävaihe kahden identiteetin välillä tekee työssäkäyvän opiskelijan identiteetistä hauraan. Tutkimus auttaa ymmärtämään työssäkäyvien opiskelijoiden opiskelija- ja asiantuntijaidentiteettien rakentumista sekä tasapainottelua näiden identiteettien välillä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten työssäkäyvät opiskelijat kokevat opiskelija- ja asiantuntijaidentiteettinsä sekä näiden identiteettien välisen jännitteisyyden. Työssäkäyvien opiskelijoiden opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetin rakentumista tarkastellaan identiteetin viestintäteorian neljän identiteettikehyksen pohjalta. Lisäksi tutkielma analysoi dialektisten jännitteiden käsitteen avulla, millaisia mahdollisia jännitteitä opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetin välillä ilmenee. Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin kymmenellä teemahaastattelulla, joihin osallistui työssäkäyviä viestinnän maisteriopiskelijoita neljästä suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin temaattista analyysia soveltamalla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että työssäkäyvien opiskelijoiden omat käsitykset heidän opiskelija- ja asiantuntijaidentiteeteistään eroaa sekä heidän tavastaan tuoda identiteettejään esille että muiden ihmisten kyseisille identiteeteille antamista merkityksistä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että työssäkäyvän opiskelijan opiskelija- ja asiantuntijaidentiteetti ovat jännitteisessä suhteessa toisiinsa, ja identiteettien välillä on havaittavissa pätevyyden ja kokemattomuuden jännite. Identiteettijännitteen hallintakeinoiksi nousevat näkyväksi tuominen, rajaaminen ja häivyttäminen.
Tuloksista voidaan päätellä työssäkäyvien opiskelijoiden olevan eräänlaisessa siirtymävaiheessa kahden identiteetin välillä. Opiskelijaidentiteetin merkitys omassa identiteetissä koetaan heikentyneen ja asiantuntijaidentiteetin puolestaan kasvaneen, vaikka asiantuntijaidentiteettiä merkityksennetään vielä heikkona ja epävarmana. Tämä siirtymävaihe kahden identiteetin välillä tekee työssäkäyvän opiskelijan identiteetistä hauraan. Tutkimus auttaa ymmärtämään työssäkäyvien opiskelijoiden opiskelija- ja asiantuntijaidentiteettien rakentumista sekä tasapainottelua näiden identiteettien välillä.