Henkilöstön osaamisen arviointi ja kehittäminen henkilöstöalan yrityksessä
Jerkkola, Tuomas (2024)
Jerkkola, Tuomas
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403082758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403082758
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden henkilöstöalan yrityksen henkilöstökonsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen luonnetta sekä arvioida heidän ammatillista osaamistaan suhteessa heidän työnsä ydintehtäviin. Ammatillisen osaamisen kehittäminen on olennainen osa menestyvien työnantajaorganisaatioiden toimintaa ja sen suunnitelmallinen toteuttaminen on organisaatioille erittäin tärkeää. Yleisesti henkilöstövoimavarojen johtaminen ja kehittäminen on hyvin laaja ja monia tieteenaloja yhdistävä kokonaisuus. Tämä tutkimus pyrkii tuomaan kasvatustieteellisen näkökulman henkilöstökonsultin työtä tekevien ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Erityisenä mielenkiinnon kohteena oli yhden henkilöstöalan yrityksen konsultit, sillä heidän tekemänsä työ on suhteellisen itsenäistä sekä moninaista osaamista sekä taitoja ja tietoja vaativaa. Osaamisen merkitys näkyy esimerkiksi siinä, että konsulttien suoriutumisessa on eroja. Tällaisessa työtehtävässä ammatillisen osaamisen kehittäminen nousee erityisen tärkeään asemaan. Henkilöstöala on myös kokonaisuudessaan hyvin kilpailtu, mikä myös osaltaan nostaa ammatillisen osaamisen kehittämisen merkitystä juuri tämän alan yrityksen kontekstissa.
Toteutin tutkimusta tehdessäni kolme aineistonkeruun kierrosta. Aluksi haastattelin yrityksen esihenkilöitä selvittääkseni konsulttien tuloksellisuuden kannalta tärkeimmät työtehtävät. Toisessa vaiheessa keräsin lomakehaastattelulla tietoa konsulttien osaamisesta suhteessa näihin ydintehtäviin sekä heidän käsityksiänsä siitä, mitkä asiat ovat vaikuttaneet ja voivat mahdollisesti vaikuttaa heidän osaamisensa kehittymiseen. Kolmannessa vaiheessa syvennyin teemahaastatteluilla konsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen luonteeseen, mistä tämän tutkimuksen tärkein anti muodostuu. Aineisto muodostuu kokonaisuudessaan henkilöstöalan yrityksen konsulttien sekä esihenkilöiden haastatteluista. Tutkimukseen osallistui kuusi esihenkilöä ja 18 henkilöstökonsulttia.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee henkilöstökonsulttien ammatillisen osaamisen luonne jäsenneltynä eri työn osa-alueiden hallintaan sekä näiden osa-alueiden hallintaan vaikuttaneisiin ja mahdollisesti tulevaisuudessa vaikuttaviin ammatillisen kehittymisen osa-alueisiin. Konsulttien haastatteluista ilmeni, että henkilöstökonsulttien ammatillisen osaamisen kehittymiselle tärkeitä osa-alueita ovat kokemus, reflektio, ohjaus, vertaisoppiminen, koulutukset ja itsenäinen opiskelu. Tutkimustuloksista myös ilmenee konsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen luonne ja eri kehittymisen osa-alueiden merkitys. Vaikuttaisi siltä, että konsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen keskeisen perustan muodostaa kokemus, reflektio ja ohjaus. Konsulttien osaamista tukee vertaisoppiminen ja täydentää koulutukset sekä itsenäinen opiskelu.
Toteutin tutkimusta tehdessäni kolme aineistonkeruun kierrosta. Aluksi haastattelin yrityksen esihenkilöitä selvittääkseni konsulttien tuloksellisuuden kannalta tärkeimmät työtehtävät. Toisessa vaiheessa keräsin lomakehaastattelulla tietoa konsulttien osaamisesta suhteessa näihin ydintehtäviin sekä heidän käsityksiänsä siitä, mitkä asiat ovat vaikuttaneet ja voivat mahdollisesti vaikuttaa heidän osaamisensa kehittymiseen. Kolmannessa vaiheessa syvennyin teemahaastatteluilla konsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen luonteeseen, mistä tämän tutkimuksen tärkein anti muodostuu. Aineisto muodostuu kokonaisuudessaan henkilöstöalan yrityksen konsulttien sekä esihenkilöiden haastatteluista. Tutkimukseen osallistui kuusi esihenkilöä ja 18 henkilöstökonsulttia.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee henkilöstökonsulttien ammatillisen osaamisen luonne jäsenneltynä eri työn osa-alueiden hallintaan sekä näiden osa-alueiden hallintaan vaikuttaneisiin ja mahdollisesti tulevaisuudessa vaikuttaviin ammatillisen kehittymisen osa-alueisiin. Konsulttien haastatteluista ilmeni, että henkilöstökonsulttien ammatillisen osaamisen kehittymiselle tärkeitä osa-alueita ovat kokemus, reflektio, ohjaus, vertaisoppiminen, koulutukset ja itsenäinen opiskelu. Tutkimustuloksista myös ilmenee konsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen luonne ja eri kehittymisen osa-alueiden merkitys. Vaikuttaisi siltä, että konsulttien ammatillisen osaamisen kehittymisen keskeisen perustan muodostaa kokemus, reflektio ja ohjaus. Konsulttien osaamista tukee vertaisoppiminen ja täydentää koulutukset sekä itsenäinen opiskelu.