Nuorisotyöntekijä ihmisoikeuskasvattajana
Sinisalo-Juha, Eeva (2024)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Sinisalo-Juha, Eeva
Nuorisotutkimusseura
2024
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403062714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403062714
Tiivistelmä
Tämän nuorisotutkimukseen sijoittuvan monitieteisen tutkimuksen konteksteina ovat nuorisotyö ja ihmisoikeuskasvatus. Nuorisotyö on nuorelle vapaaehtoista, pääasiassa nuoren vapaa-aikaan kohdentuvaa non- tai informaaleissa toimintaympäristöissä tapahtuvaa kasvatustyötä. Tutkimuksen pääargumenttina on, että nuorisotyöntekijä voi toimia niin kutsutulla nuoren kohtaamisen erityisosaamisellaan ihmisoikeuskasvattajana. Ihmisoikeuskasvatus on yksi kansainvälisten sopimusten mukaisista ihmisoikeuksista. Se voidaan jäsentää kolmeen eri osa-alueeseen: ihmisoikeuksien tiedollinen perusta, ihmisoikeuskasvatuksen järjestäminen ihmisoikeuksia kunnioittaen sekä ihmisoikeuksia edistävä arvo- ja asennekasvatus. Tutkimuskysymykset liittyvät nuorisotyöntekijän mahdollisuuksiin toteuttaa ihmisoikeuskasvatusta työssään. Nuorisotyöntekijän roolia ihmisoikeuskasvatuksessa ei ole aiemmin tutkittu.
Tutkimus koostuu kolmesta erillisestä tapauksesta tuottaen laajan ja monipuolisen aineistopohjan analyysiä varten. Tapauksista kaksi sijoittuu kunnallisen nuorisotyön piiriin, ja niiden avulla tarkastellaan sekä nuorisotyöntekijän mahdollisuuksia nuoren identiteetin ja toimijuuden kehittymisen tukemiseen että hänen työyhteisönsä suhtautumista siihen. Kolmas tapauksista kiinnittyy järjestössä tehtävään vapaaehtoispohjaiseen nuorisotyöhön, ja sen näkökulma on nuoren moraali-identiteetin ja -toimijuuden vahvistumisessa. Tapauksen kautta tutkimukseen saadaan ihmisoikeuskasvatusta toteuttaneiden kanssatutkijoiden, jotka olivat nuoria aikuisia vapaaehtoisnuorisotyöntekijöitä, ja toimintaan osallistuneiden nuorten omia kokemuksia ihmisoikeuskasvatuksesta. Aineisto kaikkineen koostuu useista puolistrukturoiduista kyselyistä, haastatteluista ja havaintopäiväkirjoista sekä kirjallisista aineistoista. Tutkimus on monimenetelmäinen ja hyödyntää muun muassa sekä menetelmä- että monitriangulaatiota.
Teoreettisesti tutkimus kiinnittyy nuoruuden aikaisen identiteetin, toimijuuden ja moraalin kehittymiseen. Teoriapohjaa täydennetään tarkastelemalla muun muassa myöhäismodernin ajan luomia erityishaasteita näille nuoruuden aikaisille kehitysvaiheille. Työssä hyödynnetään myös kansainvälistä nuoren ja nuorisotyöntekijän välisen kohtaamisen tutkimusta.
Tutkimustapauksista voidaan havaita, että nuorisotyöntekijällä on luonteva mahdollisuus toteuttaa omassa työssään ihmisoikeuskasvatusta tukemalla nuoren identiteetin ja toimijuuden kehittymistä sekä vahvistamalla nuoren moraali-identiteettiä ja -toimijuutta. Nuorisotyöntekijöiden osaaminen nuoruuden aikaisista kehitysvaiheista ja niiden tukemisesta ei kuitenkaan ole riittävää. Lisäksi jännitteitä luovana haasteena on muun muassa nuorisotyöntekijän vahva autonomisuus omassa työssään sekä se, ettei työyhteisöissä aina ole yhteisesti jaettua arvopohjaa tai ymmärrystä ihmisoikeuksien ja ihmisoikeuskasvatuksen normipohjaisuudesta. Samalla vapaaehtoispohjaisen nuorisotyön kontekstissa nuorten työskentelystä välittyivät yhteiset ja jaetut ihmisoikeuksiin pohjaavat arvot.
Kiinnostava havainto on nuorisotyöntekijöiden epävarmuus nuorten omaehtoiseen aktivismiin suhtautumisessa. Nuorten kasvattaminen aktiiviseen kansalaisuuteen on nuorisotyössä yleisesti hyväksytty tavoite, mutta aktiivinen kansalaisuus vaikuttaa kuitenkin tarkoittavan nuorten ennakoitavaa ja hallittavaa toimintaa, ei nuorten omaehtoisia mielenilmauksia heidän omassa hallinnassaan olevilla menetelmillä. Mielenkiintoista on myös, että tutkimusaineiston perusteella on teemoja, kuten köyhyys, uskonto tai politiikka, joita monet nuorisotyöntekijät pitävät haastavina keskusteluaiheina nuorten kanssa.
Tämän tutkimuksen havaintojen perusteella ihmisoikeuskasvatus istuu luontevaksi osaksi nuorisotyötä. Jotta se myös käytännössä toteutuisi, tarvitaan nuorisotyöntekijöille koulutusta sekä ihmisoikeuksista, ihmisoikeuskasvatuksesta ja niiden normipohjaisuudesta että nuoren eri kehitysvaiheiden luomista mahdollisuuksista ihmisoikeuskasvatuksen kohdentamisessa nuorilähtöisesti. Koulutusten lisäksi tarvitaan myös nuorisotyön johtajien sitoutumista nuorisotyöntekijöiden osaamisen kehittämiseen ja ihmisoikeuspohjaisen nuorisotyön toteuttamiseen.
Tutkimus koostuu kolmesta erillisestä tapauksesta tuottaen laajan ja monipuolisen aineistopohjan analyysiä varten. Tapauksista kaksi sijoittuu kunnallisen nuorisotyön piiriin, ja niiden avulla tarkastellaan sekä nuorisotyöntekijän mahdollisuuksia nuoren identiteetin ja toimijuuden kehittymisen tukemiseen että hänen työyhteisönsä suhtautumista siihen. Kolmas tapauksista kiinnittyy järjestössä tehtävään vapaaehtoispohjaiseen nuorisotyöhön, ja sen näkökulma on nuoren moraali-identiteetin ja -toimijuuden vahvistumisessa. Tapauksen kautta tutkimukseen saadaan ihmisoikeuskasvatusta toteuttaneiden kanssatutkijoiden, jotka olivat nuoria aikuisia vapaaehtoisnuorisotyöntekijöitä, ja toimintaan osallistuneiden nuorten omia kokemuksia ihmisoikeuskasvatuksesta. Aineisto kaikkineen koostuu useista puolistrukturoiduista kyselyistä, haastatteluista ja havaintopäiväkirjoista sekä kirjallisista aineistoista. Tutkimus on monimenetelmäinen ja hyödyntää muun muassa sekä menetelmä- että monitriangulaatiota.
Teoreettisesti tutkimus kiinnittyy nuoruuden aikaisen identiteetin, toimijuuden ja moraalin kehittymiseen. Teoriapohjaa täydennetään tarkastelemalla muun muassa myöhäismodernin ajan luomia erityishaasteita näille nuoruuden aikaisille kehitysvaiheille. Työssä hyödynnetään myös kansainvälistä nuoren ja nuorisotyöntekijän välisen kohtaamisen tutkimusta.
Tutkimustapauksista voidaan havaita, että nuorisotyöntekijällä on luonteva mahdollisuus toteuttaa omassa työssään ihmisoikeuskasvatusta tukemalla nuoren identiteetin ja toimijuuden kehittymistä sekä vahvistamalla nuoren moraali-identiteettiä ja -toimijuutta. Nuorisotyöntekijöiden osaaminen nuoruuden aikaisista kehitysvaiheista ja niiden tukemisesta ei kuitenkaan ole riittävää. Lisäksi jännitteitä luovana haasteena on muun muassa nuorisotyöntekijän vahva autonomisuus omassa työssään sekä se, ettei työyhteisöissä aina ole yhteisesti jaettua arvopohjaa tai ymmärrystä ihmisoikeuksien ja ihmisoikeuskasvatuksen normipohjaisuudesta. Samalla vapaaehtoispohjaisen nuorisotyön kontekstissa nuorten työskentelystä välittyivät yhteiset ja jaetut ihmisoikeuksiin pohjaavat arvot.
Kiinnostava havainto on nuorisotyöntekijöiden epävarmuus nuorten omaehtoiseen aktivismiin suhtautumisessa. Nuorten kasvattaminen aktiiviseen kansalaisuuteen on nuorisotyössä yleisesti hyväksytty tavoite, mutta aktiivinen kansalaisuus vaikuttaa kuitenkin tarkoittavan nuorten ennakoitavaa ja hallittavaa toimintaa, ei nuorten omaehtoisia mielenilmauksia heidän omassa hallinnassaan olevilla menetelmillä. Mielenkiintoista on myös, että tutkimusaineiston perusteella on teemoja, kuten köyhyys, uskonto tai politiikka, joita monet nuorisotyöntekijät pitävät haastavina keskusteluaiheina nuorten kanssa.
Tämän tutkimuksen havaintojen perusteella ihmisoikeuskasvatus istuu luontevaksi osaksi nuorisotyötä. Jotta se myös käytännössä toteutuisi, tarvitaan nuorisotyöntekijöille koulutusta sekä ihmisoikeuksista, ihmisoikeuskasvatuksesta ja niiden normipohjaisuudesta että nuoren eri kehitysvaiheiden luomista mahdollisuuksista ihmisoikeuskasvatuksen kohdentamisessa nuorilähtöisesti. Koulutusten lisäksi tarvitaan myös nuorisotyön johtajien sitoutumista nuorisotyöntekijöiden osaamisen kehittämiseen ja ihmisoikeuspohjaisen nuorisotyön toteuttamiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]