Psykomotoristen taitojen modernit opetusmenetelmät hoitotyön koulutuksessa
Laasala, Erika; Uravuori, Kaisa (2024)
Laasala, Erika
Uravuori, Kaisa
2024
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403032635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403032635
Tiivistelmä
Psykomotoristen taitojen oppiminen hoitotyön koulutuksessa on keskeistä. Hoitotyön koulutukseen on viime vuosina vaikuttanut vahvasti niin COVID-19-pandemia kuin teknologian nopea kehitys. Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata mitä psykomotoristen taitojen opetusmenetelmistä tiedetään uusimman tutkimuksen valossa. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuottaa tietoa psykomotoristen taitojen opetusmenetelmistä opetustyön sekä jatkotutkimuksen tueksi. Tutkimuskysymyksenä on: Mitä hoitotyön opiskelijoiden psykomotoristen taitojen opetusmenetelmistä tiedetään uusimman tutkimuksen perusteella?
Kirjallisuushaku tehtiin käyttäen neljää tietokantaa: CINAHL Complete, MEDLINE, Education Research Complete, ERIC. Hakusanoina käytettiin: nurse student, student nurse, nurse education, psychomotor skill. Tietokantarajauksena oli tutkimusartikkelin julkaisuvuodet 2020–2023, englannin kieli ja vertaisarvioitu. Hakutulos oli kokonaisuudessaan 838. Sisäänottokriteereiksi asetettiin: tutkimuksen tulee olla alkuperäistutkimus sekä tutkimuksen tulee käsitellä hoitotyön opiskelijoiden opetusta ja psykomotoristen taitojen opetusmenetelmiä. Poissulkukriteereinä oli: muut kuin alkuperäistutkimukset, tutkimukset eivät käsittele hoitotyön opiskelijoiden opetusta tai psykomotoristen taitojen opetusmenetelmiä. Katsaukseen valikoitui 21 tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä ja laatu arvioitiin Joanna Briggs Instituutin kriteerien mukaan.
Tämän kirjallisuuskatsauksen sisällönanalyysin pohjalta syntyi neljä pääluokkaa, joita olivat, opetusmenetelmät tukevat opiskelijan identiteetin myönteistä kehitystä, opetusmenetelmät sisältävät opiskelijan oppimista tukevia tekijöitä, opetusmenetelmät kehittävät psykomotoristen taitojen eri osa-alueita ja opetusmenetelmien vaativat opettajalta pedagogista osaamista. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan nähdä psykomotoristen taitojen opetuksen vaiheikkuus ja opetusmenetelmien moninaisuus sekä teknologian vahva rooli. Psykomotoristen taitojen opetus on kokonaisuus, johon tarvitaan erilaisia opetusmenetelmiä eri tarkoituksiin eri vaiheissa oppimista. Teknologiset ratkaisut opetuksessa lisääntyvät ja muuttavat psykomotoristen taitojen opetusta. Psykomotoristen taitojen opetuksen suunnittelussa on otettava huomioon entistä enemmän opiskelijoiden taustatekijät, oppimistyylit sekä tarpeet, joiden tunnistamisen avulla voidaan tukea opiskelijan oppimista. Psykomotoristen taitojen opetuksessa teknologisiin ratkaisuihin liittyy haasteita, niin niiden käyttöön kuin opetukseen integrointiin, jolloin uusi tutkimus ja hoitotyön opettajien koulutus on keskeistä. Jatkotutkimuksessa on keskeistä huomioida opetuksen viitekehys, jolloin voidaan luotettavasti vertailla eri opetusmenetelmiä ja arvioida vaikuttavuutta. Jatkotutkimuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota tämän hetken opiskelijoiden tarpeisiin, taustatekijöihin ja eri oppimistyyleihin, jolloin pystytään tukemaan yksilöllisemmin opiskelijoiden oppimista.
Kirjallisuushaku tehtiin käyttäen neljää tietokantaa: CINAHL Complete, MEDLINE, Education Research Complete, ERIC. Hakusanoina käytettiin: nurse student, student nurse, nurse education, psychomotor skill. Tietokantarajauksena oli tutkimusartikkelin julkaisuvuodet 2020–2023, englannin kieli ja vertaisarvioitu. Hakutulos oli kokonaisuudessaan 838. Sisäänottokriteereiksi asetettiin: tutkimuksen tulee olla alkuperäistutkimus sekä tutkimuksen tulee käsitellä hoitotyön opiskelijoiden opetusta ja psykomotoristen taitojen opetusmenetelmiä. Poissulkukriteereinä oli: muut kuin alkuperäistutkimukset, tutkimukset eivät käsittele hoitotyön opiskelijoiden opetusta tai psykomotoristen taitojen opetusmenetelmiä. Katsaukseen valikoitui 21 tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä ja laatu arvioitiin Joanna Briggs Instituutin kriteerien mukaan.
Tämän kirjallisuuskatsauksen sisällönanalyysin pohjalta syntyi neljä pääluokkaa, joita olivat, opetusmenetelmät tukevat opiskelijan identiteetin myönteistä kehitystä, opetusmenetelmät sisältävät opiskelijan oppimista tukevia tekijöitä, opetusmenetelmät kehittävät psykomotoristen taitojen eri osa-alueita ja opetusmenetelmien vaativat opettajalta pedagogista osaamista. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan nähdä psykomotoristen taitojen opetuksen vaiheikkuus ja opetusmenetelmien moninaisuus sekä teknologian vahva rooli. Psykomotoristen taitojen opetus on kokonaisuus, johon tarvitaan erilaisia opetusmenetelmiä eri tarkoituksiin eri vaiheissa oppimista. Teknologiset ratkaisut opetuksessa lisääntyvät ja muuttavat psykomotoristen taitojen opetusta. Psykomotoristen taitojen opetuksen suunnittelussa on otettava huomioon entistä enemmän opiskelijoiden taustatekijät, oppimistyylit sekä tarpeet, joiden tunnistamisen avulla voidaan tukea opiskelijan oppimista. Psykomotoristen taitojen opetuksessa teknologisiin ratkaisuihin liittyy haasteita, niin niiden käyttöön kuin opetukseen integrointiin, jolloin uusi tutkimus ja hoitotyön opettajien koulutus on keskeistä. Jatkotutkimuksessa on keskeistä huomioida opetuksen viitekehys, jolloin voidaan luotettavasti vertailla eri opetusmenetelmiä ja arvioida vaikuttavuutta. Jatkotutkimuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota tämän hetken opiskelijoiden tarpeisiin, taustatekijöihin ja eri oppimistyyleihin, jolloin pystytään tukemaan yksilöllisemmin opiskelijoiden oppimista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]