Weird Encounters in Virtual Worlds : Towards a theory of performative, anarchic counterplay as resistance
Huuhka, Marleena (2024)
Huuhka, Marleena
Tampere University
2024
Media- ja viestintätutkimuksen ja esittävien taiteiden tohtoriohjelma - Media, Communication and Performing Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3349-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3349-2
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa ehdotan perustaa uudelle esityksellisen ja anarkistisen vastaanpelaamisen teoreettiselle viitekehykselle. Vastapelaamista on käytetty pelitutkimuksessa kuvaamaan pelaajien harjoittamia taktiikoita ja käytäntöjä, jotka eivät ole pelin suunnittelijoiden alun perin tarkoittamia. Videopelit ovat kulttuurisesti ja taiteellisesti tärkeä mutta samalla myös läpeensä kapitalistinen medium. Tässä tutkimuksessa tavoitteeni on ollut etsiä uusia käytäntöjä, joiden avulla on mahdollista haastaa niitä hegemonisia rakenteita, jotka monin tavoin muokkaavat ymmärrystämme nykyisestä yhteiskunnastamme. Pelaamisen tarkastelu esityksen kontekstissa luo uusia avauksia sekä pelitutkimuksen että esitystutkimuksen aloille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu esitystutkimuksesta ja pelitutkimuksesta täydennettynä posthumanistisilla ja uusmaterialistisilla säikeillä. Tutkimusmateriaali on kerätty autoetnografisista pelikokeiluista sekä yliopistoopiskelijoille järjestetyistä peliesitystyöpajoista. Tulokset on julkaistu neljässä tutkimusartikkelissa, jotka kartoittavat tutkimusprojektin etenemisen yksilöllisistä kokemuksista kohti uusia ehdotuksia anarkistisesta, esityksellisestä vastaanpelaamisesta. Kolme artikkeleista käsittelee vastaanpelaamisen käsitteen erilaisia sovelluksia ja kokeiluja. Yhdessä artikkeleista ehdotetaan taksonomiaa, jolla analysoidaan videopelien käyttöä (teatteri)esityksissä, esityksiä videopeleissä, videopelejä esityksinä sekä pelaamista esityksenä. Yhdessä kolme ensimmäistä artikkelia muodostavat esityksellisen vastaanpelaamisen viitekehyksen. Neljännessä artikkelissa kehitetään tätä viitekehystä edelleen ja esitellään performatiivisen, anarkistisen vastaanpelaamisen käsite.
Esityksellisellä vastaanpelaamisella tarkoitan käytäntöjä, jotka tulevat näkyviin, kun peli ja pelaamiseen kehystetään esitykseksi. Se siirtää painopisteen pelin sisällöstä pelin ulkopuolelle inhimillisen ja ei-inhimillisen sekä esityksen ja pelaamisen rihmastoihin. Anarkistinen vastaanpelaaminen menee vielä pidemmälle ja unohtaa kaikki pelaamisen käytännöt kokonaan: se tuottaa merkityksiä törmäämällä normeihin ja omaksumalla pelin/esityksen rihmastojen satunnaisuuden ja vastikkeettomuuden. Tämä väitöskirja luo uusia spekulatiivisia käytäntöjä, jotka voivat haastaa olemassa olevat rakenteet ja hierarkiat sekä pelin että esityksen konteksteissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu esitystutkimuksesta ja pelitutkimuksesta täydennettynä posthumanistisilla ja uusmaterialistisilla säikeillä. Tutkimusmateriaali on kerätty autoetnografisista pelikokeiluista sekä yliopistoopiskelijoille järjestetyistä peliesitystyöpajoista. Tulokset on julkaistu neljässä tutkimusartikkelissa, jotka kartoittavat tutkimusprojektin etenemisen yksilöllisistä kokemuksista kohti uusia ehdotuksia anarkistisesta, esityksellisestä vastaanpelaamisesta. Kolme artikkeleista käsittelee vastaanpelaamisen käsitteen erilaisia sovelluksia ja kokeiluja. Yhdessä artikkeleista ehdotetaan taksonomiaa, jolla analysoidaan videopelien käyttöä (teatteri)esityksissä, esityksiä videopeleissä, videopelejä esityksinä sekä pelaamista esityksenä. Yhdessä kolme ensimmäistä artikkelia muodostavat esityksellisen vastaanpelaamisen viitekehyksen. Neljännessä artikkelissa kehitetään tätä viitekehystä edelleen ja esitellään performatiivisen, anarkistisen vastaanpelaamisen käsite.
Esityksellisellä vastaanpelaamisella tarkoitan käytäntöjä, jotka tulevat näkyviin, kun peli ja pelaamiseen kehystetään esitykseksi. Se siirtää painopisteen pelin sisällöstä pelin ulkopuolelle inhimillisen ja ei-inhimillisen sekä esityksen ja pelaamisen rihmastoihin. Anarkistinen vastaanpelaaminen menee vielä pidemmälle ja unohtaa kaikki pelaamisen käytännöt kokonaan: se tuottaa merkityksiä törmäämällä normeihin ja omaksumalla pelin/esityksen rihmastojen satunnaisuuden ja vastikkeettomuuden. Tämä väitöskirja luo uusia spekulatiivisia käytäntöjä, jotka voivat haastaa olemassa olevat rakenteet ja hierarkiat sekä pelin että esityksen konteksteissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]