Harrastukset suomalaisessa lastenkirjallisuudessa
Juuti, Janina; Raunio, Milla (2024)
Juuti, Janina
Raunio, Milla
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402292610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402292610
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa harrastuksia ja niistä ilmeneviä seikkoja suomalaisessa lastenkirjallisuudessa. Tavoitteena oli hankkia tietoa harrastusten esiintymisestä lastenkirjallisuudessa ja syventää ymmärrystä aiheeseen liittyen. Lastenkirjallisuus ja lasten liikkuminen ovat paljon tutkittuja aiheita, mutta harrastuksia lastenkirjallisuudessa ei ole vielä juurikaan tutkittu yhdessä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määritellään käsite harrastukset ja käydään läpi niiden merkityksiä lapsen elämässä. Lisäksi määritellään käsitteet lastenkirjallisuus sekä lasten kuvakirjat ja perehdytään lasten lukemiseen ja aikuisen rooliin.
Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin, mitä harrastuksia lastenkirjojen päähenkilöillä ilmenee kuvissa ja tekstissä sekä millaisia seikkoja päähenkilöiden harrastuksista ilmenee. Tutkimus toteutettiin laadullisena aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, ja siinä hyödynnettiin ryhmittelyä aineiston harrastuksien kategorioihin sijoittamisessa. Lisäksi analyysissä käytettiin teemoittelua jakamalla harrastuksien seikkoja eri aihepiireihin eli teemoihin. Aineisto hankittiin tarkasti rajaamalla erilaisia hakupalveluita hyödyntäen. Aineistoon päätyi kahdeksan suomalaista lasten kuvakirjaa, joissa kaikissa päähenkilöillä ilmeni yli viisi eri harrastusta ja jotka oli julkaistu vuosina 1991–2018. Analyysissä muodostettiin aineiston harrastuksien perusteella kahdeksan kategoriaa, jotka olivat: liikunta, musiikki, taide, kädentaidot, kirjallisuus, keräily, luonto ja muu.
Tutkimuksen tuloksena luotiin aineiston päähenkilöillä ilmenevistä harrastuksista taulukko, jossa harrastukset esitettiin kategorioittain kansikuvissa, kuvissa sekä tekstissä. Harrastuksia ilmeni paljon ja taulukko havainnollisti hyvin, miten jokaisessa kirjassa esiintyi monia eri harrastuksia useissa eri kategorioissa. Lisäksi tehtiin havaintoja harrastuksista ilmenevistä seikoista ja ne teemoiteltiin seuraaviin teemoihin: harrastuksen luonne, ympäristö, kustannukset, seurallisuus ja motivaatio. Tuloksissa käytiin läpi mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista harrastuksista ja niistä ilmenevistä seikoista. Lopuksi pohdittiin vielä lapsen mielikuvien rakentumista harrastamisesta, lukemista harrastuksena sekä harrastusten valintaa tulosten pohjalta. Pohdinnassa käsitellään lisäksi tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta sekä jatkotutkimusideoita.
Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin, mitä harrastuksia lastenkirjojen päähenkilöillä ilmenee kuvissa ja tekstissä sekä millaisia seikkoja päähenkilöiden harrastuksista ilmenee. Tutkimus toteutettiin laadullisena aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, ja siinä hyödynnettiin ryhmittelyä aineiston harrastuksien kategorioihin sijoittamisessa. Lisäksi analyysissä käytettiin teemoittelua jakamalla harrastuksien seikkoja eri aihepiireihin eli teemoihin. Aineisto hankittiin tarkasti rajaamalla erilaisia hakupalveluita hyödyntäen. Aineistoon päätyi kahdeksan suomalaista lasten kuvakirjaa, joissa kaikissa päähenkilöillä ilmeni yli viisi eri harrastusta ja jotka oli julkaistu vuosina 1991–2018. Analyysissä muodostettiin aineiston harrastuksien perusteella kahdeksan kategoriaa, jotka olivat: liikunta, musiikki, taide, kädentaidot, kirjallisuus, keräily, luonto ja muu.
Tutkimuksen tuloksena luotiin aineiston päähenkilöillä ilmenevistä harrastuksista taulukko, jossa harrastukset esitettiin kategorioittain kansikuvissa, kuvissa sekä tekstissä. Harrastuksia ilmeni paljon ja taulukko havainnollisti hyvin, miten jokaisessa kirjassa esiintyi monia eri harrastuksia useissa eri kategorioissa. Lisäksi tehtiin havaintoja harrastuksista ilmenevistä seikoista ja ne teemoiteltiin seuraaviin teemoihin: harrastuksen luonne, ympäristö, kustannukset, seurallisuus ja motivaatio. Tuloksissa käytiin läpi mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista harrastuksista ja niistä ilmenevistä seikoista. Lopuksi pohdittiin vielä lapsen mielikuvien rakentumista harrastamisesta, lukemista harrastuksena sekä harrastusten valintaa tulosten pohjalta. Pohdinnassa käsitellään lisäksi tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta sekä jatkotutkimusideoita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]