Valvonnan rooli asiakasturvallisuuden toteutumisessa lastensuojelussa Suomessa : Kirjallisuuskatsaus
Lehtonen, Vilma (2024)
Lehtonen, Vilma
2024
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402292602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402292602
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa perehdyn valvonnan rooliin asiakasturvallisuuden toteutumisessa Suomessa. Tutkielmani aineisto koostuu kymmenestä vertaisarvioidusta julkaisusta, joita analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkielmani teoreettinen viitekehys muodostuu valvonnan, asiakasturvallisuuden sekä lastensuojelun käsitteiden kautta. Tutkielmassani pyrin vastaamaan siihen, millainen valvonnan rooli on asiakasturvallisuuden toteutumisessa lastensuojelussa Suomessa.
Analyysini tuloksena muodostin neljä näkökulmaa asiakasturvallisuuteen lastensuojelussa, joita ovat lastensuojelun toimintaympäristön, laadun, virheistä oppimisen ja valvontajärjestelmän näkökulmat. Lastensuojelun toimintaympäristön näkökulmassa asiakasturvallisuutta lähestytään näkökulmasta, jossa tunnistetaan lastensuojelun erityispiirteet toimintaympäristönä. Laadun näkökulmassa asiakasturvallisuutta lähestytään puolestaan laatutietoisuuden ja laatuun vaikuttavien tekijöiden pohjalta. Virheistä oppimisen näkökulmassa asiakasturvallisuutta lähestytään siitä näkökulmasta, että virheitä ei koskaan voida poistaa työskentelystä, mutta niistä voidaan oppia. Valvontajärjestelmä lähestyy asiakasturvallisuutta näkökulmasta, jossa keskeistä on valvontajärjestelmän rakenteet.
Näkökulmat lähestyvät asiakasturvallisuutta omilla tavoillaan ja tuovat esille asiakasturvallisuuden moninaisuutta ja erityisyyttä lastensuojelun kontekstissa. Näkökulmat avaavat osaltaan sitä, millaisia seikkoja asiakasturvallisuudesta lastensuojelussa tulee ottaa huomioon valvonnan osalta. Uuden valvontalain myötä omavalvonnan painotus kasvaa entisestään, mikä ohjaa virheistä oppivaan työskentelyyn lastensuojelussa. Omavalvonnan kehittäminen ja sen hyödyntäminen lastensuojelun kaikissa prosesseissa saattaa parhaimmillaan mahdollistaa entistä asiakasturvallisemman, osallistavamman sekä virheistä oppivamman lastensuojelun Suomessa.
Analyysini tuloksena muodostin neljä näkökulmaa asiakasturvallisuuteen lastensuojelussa, joita ovat lastensuojelun toimintaympäristön, laadun, virheistä oppimisen ja valvontajärjestelmän näkökulmat. Lastensuojelun toimintaympäristön näkökulmassa asiakasturvallisuutta lähestytään näkökulmasta, jossa tunnistetaan lastensuojelun erityispiirteet toimintaympäristönä. Laadun näkökulmassa asiakasturvallisuutta lähestytään puolestaan laatutietoisuuden ja laatuun vaikuttavien tekijöiden pohjalta. Virheistä oppimisen näkökulmassa asiakasturvallisuutta lähestytään siitä näkökulmasta, että virheitä ei koskaan voida poistaa työskentelystä, mutta niistä voidaan oppia. Valvontajärjestelmä lähestyy asiakasturvallisuutta näkökulmasta, jossa keskeistä on valvontajärjestelmän rakenteet.
Näkökulmat lähestyvät asiakasturvallisuutta omilla tavoillaan ja tuovat esille asiakasturvallisuuden moninaisuutta ja erityisyyttä lastensuojelun kontekstissa. Näkökulmat avaavat osaltaan sitä, millaisia seikkoja asiakasturvallisuudesta lastensuojelussa tulee ottaa huomioon valvonnan osalta. Uuden valvontalain myötä omavalvonnan painotus kasvaa entisestään, mikä ohjaa virheistä oppivaan työskentelyyn lastensuojelussa. Omavalvonnan kehittäminen ja sen hyödyntäminen lastensuojelun kaikissa prosesseissa saattaa parhaimmillaan mahdollistaa entistä asiakasturvallisemman, osallistavamman sekä virheistä oppivamman lastensuojelun Suomessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]