StoreApp-sovelluksen käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen kartoitus ja parannus
Vepsä, Marisanna (2024)
Vepsä, Marisanna
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402292601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402292601
Tiivistelmä
Hyvä käytettävyys ja positiiviset käyttäjäkokemukset varsinkin nykyaikaisten digitaalisten sovellusten parissa, joita käytetään päivittäisissä työtehtävissä, on ensiarvoisen tärkeää työhyvinvoinnin ja tehokkuuden näkökulmista. Parhaassa tapauksessa käyttäjäystävällisyys myös lisää yritysten kustannustehokkuutta ja antaa kilpailuetua.
Tässä tutkielmassa tutkitaan yleisesti käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen teoriaa sekä sovelletaan sitä tutkittavan sovelluksen kehittämiseen siitä löydettyjen puutteiden ja käytettävyysongelmien perusteella. Lisäksi pohditaan käytettävyysongelmien syntyä ja keinoja niiden minimoimiseksi. Tutkittava sovellus on Power elektroniikkakauppaketjun sisäisessä käytössä oleva sovellus, jolla hallinnoidaan muun muassa tuotetilauksia ja asiakastietoja.
Avoimien työntekijähaastatteluiden perusteella löydettiin ongelmakohtia, jotka olivat melko helposti ja kustannustehokkaasti ratkaistavissa. Haastatteluihin valittiin henkilöitä niin Suomesta, Ruotsista kuin Norjastakin. Työntekijöiden ollessa paras tietolähde ongelmien tunnistamisessa oli heidän osallistumisensa prosessiin ratkaisevan tärkeä. Käytettävyystestauksessa havaittiin, että hyvin pienilläkin muutoksilla voidaan helpottaa ja mukavoittaa päivittäistä myymälä- ja asiakaspalvelutyöskentelyä. Havaitut tekniset viat pyrittiin saamaan korjattua ensisijaisesti.
Havainnoista suurin osa oli vakavuusasteikon pienimmästä päästä, osa pelkkiä kosmeettisia huomioita ja vain muutama vakavampi käytettävyysongelma tai tekninen vika nousi esille. Haastatteluiden perusteella myös jatkokehitysajatuksia ja toiveita nousi esille siitä, miten sovellus voisi palvella entistäkin paremmin työntekijöitä tulevaisuudessa.
Tässä tutkielmassa tutkitaan yleisesti käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen teoriaa sekä sovelletaan sitä tutkittavan sovelluksen kehittämiseen siitä löydettyjen puutteiden ja käytettävyysongelmien perusteella. Lisäksi pohditaan käytettävyysongelmien syntyä ja keinoja niiden minimoimiseksi. Tutkittava sovellus on Power elektroniikkakauppaketjun sisäisessä käytössä oleva sovellus, jolla hallinnoidaan muun muassa tuotetilauksia ja asiakastietoja.
Avoimien työntekijähaastatteluiden perusteella löydettiin ongelmakohtia, jotka olivat melko helposti ja kustannustehokkaasti ratkaistavissa. Haastatteluihin valittiin henkilöitä niin Suomesta, Ruotsista kuin Norjastakin. Työntekijöiden ollessa paras tietolähde ongelmien tunnistamisessa oli heidän osallistumisensa prosessiin ratkaisevan tärkeä. Käytettävyystestauksessa havaittiin, että hyvin pienilläkin muutoksilla voidaan helpottaa ja mukavoittaa päivittäistä myymälä- ja asiakaspalvelutyöskentelyä. Havaitut tekniset viat pyrittiin saamaan korjattua ensisijaisesti.
Havainnoista suurin osa oli vakavuusasteikon pienimmästä päästä, osa pelkkiä kosmeettisia huomioita ja vain muutama vakavampi käytettävyysongelma tai tekninen vika nousi esille. Haastatteluiden perusteella myös jatkokehitysajatuksia ja toiveita nousi esille siitä, miten sovellus voisi palvella entistäkin paremmin työntekijöitä tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]