Maskuliinisuuden representaatiot modernien Hardcore punk -bändien promokuvissa
Piipponen, Sarita (2024)
Piipponen, Sarita
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402282598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402282598
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa analysoidaan viiden modernin hardcore punk -bändin promokuvia. Tutkimuksessa eritellään sisällönanalyysin avulla, miten näiden viiden bändin promokuvissa bändien jäsenet representoivat maskuliinisuutta ja millaista variaatiota maskuliinisuuksien representaatiossa on.
Aiemmassa Hardcore punk -kulttuurin tutkimuksessa on tullut ilmi, että Hardcore punk -alakulttuurin ytimessä on veljeys ja yhteisö. Lisäksi alakulttuuriin kuuluvat miehet käyttävät näitä yhteisöjä korostaakseen maskuliinisuuttaan. Erityisesti Hardcore-kulttuurin visuaalisista representaatioista käy ilmi, että kriittiseen miestutkimuksen käsite hegemoninen maskuliinisuus ohjaa kulttuurissa toimivien henkilöiden toimintaa. Hardcore -alakulttuurin jäsenten tyyliä onkin kuvailtu äärimmilleen viedyksi maskuliinisuudeksi.
Aineistoni koostuu viidestä kuunnelluimman modernien hardcore punk -bändin promokuvasta. Bändit on valikoitu Spotify-sovelluksen kuuntelukertojen perusteella. Promokuvaksi on valikoitunut Google-haun kautta promokuva, joka on selkeästi ammattimaisesti otettu.
Käytän sisällönanalyysin apuna kriittisen miestutkimuksen teoriaa siitä, millaisilla teoilla maskuliinisuutta toistetaan valokuvissa bändin jäsenten toimesta. Kuvista on etsitty kriittisen miestutkimuksen teorian mukaan maskuliinisuuteen liitettyjä normatiivisia piirteitä. Kuvista on etsitty systemaattisesti seuraavia piirteitä: rationaalisuus, itsehillintä, tunteiden puute, toiminnallisuus, tasapainoisuus, itsevarmuus ja tunnemaailman tasaisuus.
Aineistossa esiintyy seitsemästä muuttujasta kaikkiaan kuusi maskuliinisuuteen liitettyä ominaisuutta. Ainoastaan yksi muuttuja, toiminnallisuus, ei esiinny aineistossa lainkaan. Modernien Hardcore punk -bändien promokuvat ovat kokonaisuutena äärimmäisen maskuliinisia, sillä niissä toistuu useat maskuliinisuuden piirteiksi määritellyt muuttujat.
Aiemmassa Hardcore punk -kulttuurin tutkimuksessa on tullut ilmi, että Hardcore punk -alakulttuurin ytimessä on veljeys ja yhteisö. Lisäksi alakulttuuriin kuuluvat miehet käyttävät näitä yhteisöjä korostaakseen maskuliinisuuttaan. Erityisesti Hardcore-kulttuurin visuaalisista representaatioista käy ilmi, että kriittiseen miestutkimuksen käsite hegemoninen maskuliinisuus ohjaa kulttuurissa toimivien henkilöiden toimintaa. Hardcore -alakulttuurin jäsenten tyyliä onkin kuvailtu äärimmilleen viedyksi maskuliinisuudeksi.
Aineistoni koostuu viidestä kuunnelluimman modernien hardcore punk -bändin promokuvasta. Bändit on valikoitu Spotify-sovelluksen kuuntelukertojen perusteella. Promokuvaksi on valikoitunut Google-haun kautta promokuva, joka on selkeästi ammattimaisesti otettu.
Käytän sisällönanalyysin apuna kriittisen miestutkimuksen teoriaa siitä, millaisilla teoilla maskuliinisuutta toistetaan valokuvissa bändin jäsenten toimesta. Kuvista on etsitty kriittisen miestutkimuksen teorian mukaan maskuliinisuuteen liitettyjä normatiivisia piirteitä. Kuvista on etsitty systemaattisesti seuraavia piirteitä: rationaalisuus, itsehillintä, tunteiden puute, toiminnallisuus, tasapainoisuus, itsevarmuus ja tunnemaailman tasaisuus.
Aineistossa esiintyy seitsemästä muuttujasta kaikkiaan kuusi maskuliinisuuteen liitettyä ominaisuutta. Ainoastaan yksi muuttuja, toiminnallisuus, ei esiinny aineistossa lainkaan. Modernien Hardcore punk -bändien promokuvat ovat kokonaisuutena äärimmäisen maskuliinisia, sillä niissä toistuu useat maskuliinisuuden piirteiksi määritellyt muuttujat.