Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä sukupuolitietoisuudesta ja sukupuolitietoisesta opetuksesta

Parviainen, Meri (2024)

 
Avaa tiedosto
ParviainenMeri.pdf (696.8Kt)
Lataukset: 



Parviainen, Meri
2024

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402252527
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä sukupuolitietoisuudesta ja sukupuolitietoisesta opetuksesta sekä mistä opettajat ovat omien näkemystensä mukaan saaneet valmiuksia opettaa sukupuolitietoisesti. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti, millä tavalla sukupuolitietoisuutta määritellään ja millaisia merkityksiä sukupuolitietoiselle opetukselle annetaan omassa ajattelussa.

Sukupuolitietoisuudella on merkittäviä vaikutuksia yhteiskunnassa. Sen avulla edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, lisätään ymmärrystä sukupuolen moninaisuutta kohti ja annetaan mahdollisuus jokaiselle tuoda sukupuoltaan esiin juuri haluamallaan tavalla. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslaki velvoittavat sukupuolten tasa-arvon edistämiseen, minkä lisäksi nykyisen opetussuunnitelman (2014) mukaan opetuksen tulee olla sukupuolitietoista. Liikunnan kehollisuus ja sukupuolittuneet käytänteet mahdollistavat tasa-arvon edistämisen eri tavalla kuin muissa oppiaineissa. Tutkimuksissa onkin todettu, että liikunnan opetuksessa on mahdollista purkaa erilaisia sukupuoleen liittyviä normeja ja stereotypioita.

Tämä on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Teemahaastattelussa oli kolme teemaa: sukupuolitietoisuus, sukupuolitietoinen opetus sekä valmiudet. Haastatteluihin osallistui neljä uran alkupäässä olevaa ja kolme pidempään työssä ollutta liikunnanopettajaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin sukupuolta ja sen monimerkityksellisyyttä, sukupuolta koulussa, sukupuolitietoisuutta ja liikunnan sukupuolittuneisuutta. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, jossa valittujen teemojen alle muodostui alakategorioita.

Tutkimustulokset osoittavat, että liikunnanopettajien näkemysten mukaan sukupuolitietoisuus opetuksessa on merkityksellistä. Opettajat tiedostivat sen merkityksen sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisen kannalta. Sukupuolitietoisuus ymmärrettiin opettajan monipuolisena asiantuntemuksena sukupuolesta ja siihen liittyvistä teemoista. Sukupuolitietoisuus opetuksessa näkyi sukupuolisensitiivisenä puheena, stereotypioiden, sukupuoliroolien ja sukupuolittuneisuuden purkamisena, hyvänä kommunikointina oppilaiden kanssa sekä tavoitteena luoda yhdenvertainen oppimisympäristö. He olivat saaneet valmiuksia toimia sukupuolitietoisesti koulutuksesta, mediasta, omasta kiinnostuksesta ja kokemuksesta sekä lähipiirin kanssa käydyistä keskusteluista. Enemmistö opettajista pyrki purkamaan stereotypioita sukupuoleen liittyen opetuksessaan.

Pohdinnassa tuotiin ilmi, että liikunnanopettajien koulutukseen olisi hyvä lisätä käytännöllisyyttä sekä antaa opettajille mahdollisuus pohtia sukupuoleen liittyviä teemoja ja rooliaan sukupuolten tasa-arvon edistäjänä. Koulutusta tulisi tarjota opettajille myös valmistumisen jälkeen, jotta ne opettajat, jotka eivät koulutuksensa aikana päässeet käsittelemään sukupuolitietoisuuteen liittyviä teemoja saisivat tarvittavat tiedot sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseen. Jotta kaikki opettajat tiedostaisivat sukupuolitietoisuudenmerkityksen, tarvitaan asenteiden ja arvojen syvällistä pohdintaa.
 
In this master's thesis, middle school physical education teachers' views on gender awareness and gender-aware teaching were investigated, as well as where, according to their own views, the teachers gained the skills to teach in a gender-aware manner. The object of interest was in particular how gender awareness is defined and what meanings are given to gender-aware teaching in one's own thinking.

Gender awareness has significant effects in society. It promotes equality, increases understanding towards the diversity of gender and gives everyone the opportunity to express their gender in exactly the way they want. The law of equality obligates the promotion of gender equality, and according to the current National core curriculum for basic education (2014), teaching must be gender aware. Physicality and gendered practices make it possible to promote equality in physical education in a different way than in other subjects. Studies have found that it is possible to dismantle various gender-related norms and stereotypes in the teaching of physical education.

This is a qualitative study. The research method was a semi-structured thematic interview with three themes: gender awareness, gender-aware teaching and capabilities. Four physical education teachers who were at the beginning of their career and three teachers who had been working longer participated in the interviews. The theoretical part of this masters’s thesis dealt with gender and its multiple meanings, gender in school, gender awareness and the gendered nature of exercise. The analysis of the data was carried out with the help of qualitative content analysis, where subcategories were formed under the selected themes.

The research results show that, according to the physical education teachers' views, gender awareness in teaching is relevant. The teachers became aware of its importance in terms of promoting gender equality. Gender awareness was understood as the teacher's versatile expertise on gender and related themes. Gender awareness in teaching was reflected in gender-sensitive speech, dismantling of stereotypes, gender roles and gender awareness, good communication with students and promoting an equal environment. Teachers has learnt skills to act in a gender-aware manner came from education, the media, personal interest and experience, and conversations with close friends. The majority of the teachers tried to dismantle gender-related stereotypes in their teaching.

In the reflection it was relieved that it would be good to add practicality to the training of physical education teachers and give teachers the opportunity to reflect on gender-related themes and their role as promoters of gender equality. Training should also be offered to teachers after graduation, so that teachers who did not get to deal with themes related to gender awareness during their training would get the necessary information to implement gender-aware teaching. In order for all teachers to be aware of the importance of gender awareness, a deep reflection on attitudes and values is needed.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste