Naisten muodin kritiikki Punch-lehden pilakuvissa 1850–1860
Toivola, Vilhelmiina (2024)
Toivola, Vilhelmiina
2024
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402222478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402222478
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin naisten muodin kritiikkiä 1850–1860-lukujen Isossa-Britanniassa sekä naisten muotiin liitettyjä ajatuksia sukupuolesta ja sukupuolirooleista. Tutkielmani aineistona toimii satiirinen pilalehti Punch, jonka pilakuvissa ja kirjoituksissa nämä asiat tulevat moniulotteisesti ilmi. Keskityn tutkielmassa erityisesti pilakuviin, joissa kuvataan ja kritisoidaan bloomer-housuja ja krinoliinia, sillä näiden vaatekappaleiden kritiikissä kiteytyvät aikansa näkemykset naisten muodista ja sukupuolten välisestä asemasta. Tutkin siis sitä, miten yhteiskunnalliset näkemykset sukupuolesta yhdistettiin bloomer-housujen ja krinoliinin kritiikkiin Punch-lehdessä 1850–1860-luvuilla.
Tutkielmani aineisto koostuu Punch-lehdessä 1850–1860-luvuilla julkaistuista bloomer-housuista ja krinoliinista tehdyistä pilakuvista ja kirjoituksista. Selasin aluksi 1850–1860-luvuilla julkaistuja Punch-lehden lehtinumeroita, jotta saisin yleiskuvan naisten muodin kritisoinnista tänä aikana. Rajasin aineiston lopulta kuuteen pilakuvaan ja muutamaan niiden ympärillä julkaistuun kirjoitukseen, sillä niissä ilmenevät ajanjaksolle ominaiset mielipiteet naisten muodista. Puolet valitsemistani pilakuvista kuvaavat bloomer-housuja ja toinen puoli krinoliinia. Jaottelin kuvat vielä niissä esitettyjen näkemysten ja kritiikin luonnon perusteella neljään eri ryhmään. Analysoin pilakuvia semioottisen kuva-analyysin avulla ja kirjoituksia lähiluvun avulla.
Analyysini perusteella naisten muodin kritiikki 1850–1860-luvuilla kohdistui niin itse vaatteisiin kuin niiden käyttäjiin. Bloomer-housujen kohdalla kritiikki kohdistui erityisesti niitä käyttäneiden naisten yhteiskunnallisiin ja poliittisiin näkemyksiin, krinoliinin osalta kritiikki kohdistui sen käyttötarkoitukseen ja epäkäytännöllisyyteen. Vaatekappaleiden kritiikin erilaisuuteen vaikutti se, mukailiko vaate yleisiä näkemyksiä miesten ja naisten vaatteista, joiden mukaan housut kuuluivat miehille ja hameet naisille. Kritiikin erilaisuudesta huolimatta molempien vaatekappaleiden kohdalla nousi kysymys siitä, miten naisten muoti mahdollisesti muuttaisi vallitsevia sukupuolirooleja ja sukupuolten asemaa yhteiskunnassa. Bloomer-housujen nähtiin esimerkiksi muuttavan naisten luonnetta ja käytöstä maskuliinisemmaksi, kun taas leveän krinoliinin nähtiin tekevän naisesta näkyvämmän julkisessa elämässä. Naisten muodin kritiikissä 1850–1860-luvuilla ilmeni siis ajatuksia naisten aseman ja sukupuolten välisen hierarkian muuttumisesta.
Tutkielmani aineisto koostuu Punch-lehdessä 1850–1860-luvuilla julkaistuista bloomer-housuista ja krinoliinista tehdyistä pilakuvista ja kirjoituksista. Selasin aluksi 1850–1860-luvuilla julkaistuja Punch-lehden lehtinumeroita, jotta saisin yleiskuvan naisten muodin kritisoinnista tänä aikana. Rajasin aineiston lopulta kuuteen pilakuvaan ja muutamaan niiden ympärillä julkaistuun kirjoitukseen, sillä niissä ilmenevät ajanjaksolle ominaiset mielipiteet naisten muodista. Puolet valitsemistani pilakuvista kuvaavat bloomer-housuja ja toinen puoli krinoliinia. Jaottelin kuvat vielä niissä esitettyjen näkemysten ja kritiikin luonnon perusteella neljään eri ryhmään. Analysoin pilakuvia semioottisen kuva-analyysin avulla ja kirjoituksia lähiluvun avulla.
Analyysini perusteella naisten muodin kritiikki 1850–1860-luvuilla kohdistui niin itse vaatteisiin kuin niiden käyttäjiin. Bloomer-housujen kohdalla kritiikki kohdistui erityisesti niitä käyttäneiden naisten yhteiskunnallisiin ja poliittisiin näkemyksiin, krinoliinin osalta kritiikki kohdistui sen käyttötarkoitukseen ja epäkäytännöllisyyteen. Vaatekappaleiden kritiikin erilaisuuteen vaikutti se, mukailiko vaate yleisiä näkemyksiä miesten ja naisten vaatteista, joiden mukaan housut kuuluivat miehille ja hameet naisille. Kritiikin erilaisuudesta huolimatta molempien vaatekappaleiden kohdalla nousi kysymys siitä, miten naisten muoti mahdollisesti muuttaisi vallitsevia sukupuolirooleja ja sukupuolten asemaa yhteiskunnassa. Bloomer-housujen nähtiin esimerkiksi muuttavan naisten luonnetta ja käytöstä maskuliinisemmaksi, kun taas leveän krinoliinin nähtiin tekevän naisesta näkyvämmän julkisessa elämässä. Naisten muodin kritiikissä 1850–1860-luvuilla ilmeni siis ajatuksia naisten aseman ja sukupuolten välisen hierarkian muuttumisesta.